Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plassering av panelovn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe problem å sette bordet 10-15 lenger fra vinduet?

Ellers så er under vindu korrekt plassering, da det på eldre hus/hytter som regel vinduene som det kommer mest kulde igjennom. Ovnene tar da kulderaset som de skaper.

Kjøper du riktig ovn så stiger varmen for det meste oppover, og plassering nær de er ikke så farlig, så lenge man er over det produsenten sier i sin beskrivelse.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Er det noe problem å sette bordet 10-15 lenger fra vinduet?

Ellers så er under vindu korrekt plassering, da det på eldre hus/hytter som regel vinduene som det kommer mest kulde igjennom. Ovnene tar da kulderaset som de skaper.

Kjøper du riktig ovn så stiger varmen for det meste oppover, og plassering nær de er ikke så farlig, så lenge man er over det produsenten sier i sin beskrivelse.

Problemet er at 10 cm lengre ut vil gjøre det vanskelig å gå forbi til kjøkkenet… 

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (15 minutter siden):

Jeg trenger en 2000 watts panelovn i en hyttestue. Problemet er lite veggplass. Har noen erfaring med å plassere panelovner under vindu men bak et spisebord?

Regelen er 10 cm klaring men er to spisebordbein en brannfare om avstanden er rundt 5cm f.eks?

Jeg hadde 2 panelovner på 1000W i årevis under et vindu bak et sofa. Men da hadde jeg sørget for at sofaen ikke kunne skyves nærmere veggen enn 20+ cm ved å montere 2 møbelføtter på veggen

image.thumb.jpeg.d409230857dc652c4bd4f6686f3a08b6.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Jeg hadde 2 panelovner på 1000W i årevis under et vindu bak et sofa. Men da hadde jeg sørget for at sofaen ikke kunne skyves nærmere veggen enn 20+ cm ved å montere 2 møbelføtter på veggen

image.thumb.jpeg.d409230857dc652c4bd4f6686f3a08b6.jpeg

Hm, når det kommer til sofa og gardiner, alt som har tekstil, er jeg nervøs og ville holdt min 15-20 cm avstand (og ja, passet på den avstanden som en hauk).

Men usikker på hvor stor brannfaren er på stolbein… 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Jeg ser f.eks at Adax Neo panelovn har luftåpningen på toppen litt vendt bakover. Jeg tenker at så lenge åpningen for luften ikke er vendt fremover så er et bordben lite utsatt for varme.

Adax Neo var faktisk planen, men så ikke på bildene at åpningen var vendt litt bakover…

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg ser f.eks at Adax Neo panelovn har luftåpningen på toppen litt vendt bakover. Jeg tenker at så lenge åpningen for luften ikke er vendt fremover så er et bordben lite utsatt for varme.

Det står i monteringsmanualen hvilke avstander som det minimum skal være til ovnen rundt fra brennbart materiale. Hva folk tenker er noe helt annet. Monterings instrusker skal følges, spesielt når det er varme og brannfare inne i bildet.

Alle ovn produsenter har egne avstandssrammer som gjør at ting som gardiner osv. holdes unna med riktig avstand hvis man har behov for det, eventuelt velge en barehageovn som de fleste også har, hvor overflaten ikke blir for varm. De ovnene er som regel større enn samme watt styrke på vanlige ovner.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 timer siden):

Er det et problem at den står 2-3 cm over støpselet? Dette er typen støpsel som stikker ut mye, men kjenner ingen varme på undersiden. 

Om der ikke er noe varme så går det fint. Jeg kjenner ikke noe varme under på min 1000W ovn. Luft strømmer også gjennom ovnen som er med på å kjøle undersiden av ovnen.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 10.1.2024 den 8:25 AM):

Problemet er at 10 cm lengre ut vil gjøre det vanskelig å gå forbi til kjøkkenet… 

Står bordet inntil vinduet så vil kulderaset flomme utover bordet som en elv, så dere får kalde tallerkener, bestikk og hender. Drar dere det ut fra veggen så faller kulderaset ned mot ovnen i stedet for, varmes opp og "kanselleres".

Hva med å kjøpe et kortere bord? Evt et med justerbar lengde? Eller sette det du har på tvers?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe en microskopisk panelovn med lav watt å ha der så kan man ha en kraftigere ovn et annet sted. Jeg er for øvrig tilhenger av gulvstående ovner mitt i rommet slik at man ikke får så mye varmetap i vegg med fare for kondens og fuktskader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...