Gå til innhold

Råd til kjøp av objektiv


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal gå til innkjøp av Sony a7 iv, og trenger råd til hvilket objektiv jeg skal kjøpe i tillegg. Per nå har jeg kun råd til å kjøpe et objektiv. 
 

jeg fotograferer mest bryllup og diverse portretter (nyfødt, konfirmant, familie osv). Jeg har tidligere kun brukt 70-200 mm og klart meg fint med dette, men ønsker nå å bruke objektiver med fast brennvidde. Planen på sikt er å gå til innkjøp av et objektiv og et kamera til, sånn at jeg har to kameraer med hvert sitt objektiv. Men per nå har jeg kun råd til et kamera og et objektiv. Tar nok noen mnd med sparing til jeg kan kjøpe et objektiv til, da jeg er student.

er det noen som har noen tips til hva jeg kan kjøpe som første objektiv, som kan brukes til fotografering av de fleste motiver?

har sett på 85 mm, som virker som det mest opplagte å kjøpe først. Har også vurdert 50 mm og 135 mm, men følt at jeg da blir litt låst, da 50 mm fort kan bli for kort, og 135 mm for langt, da jeg kun har et objektiv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo egentlig bare du selv som kan svare på dette, og som du sier ser det ikke ut som du trenger 50mm. Så da står du igjen med valget mellom 85mm og 135mm. Hvorfor ikke støtte deg på erfaringene dine så langt der også. Hvilke brennvidder er flertallet av bildene dine tatt med? (Og; vi snakker fullformat 70-200mm?)

Lenke til kommentar
quantum skrev (16 minutter siden):

Det er jo egentlig bare du selv som kan svare på dette, og som du sier ser det ikke ut som du trenger 50mm. Så da står du igjen med valget mellom 85mm og 135mm. Hvorfor ikke støtte deg på erfaringene dine så langt der også. Hvilke brennvidder er flertallet av bildene dine tatt med? (Og; vi snakker fullformat 70-200mm?)

Tusen takk for svar! De fleste bildene jeg har tatt tidligere er tatt med 75 mm eller nærme dette. Et fåtall er tatt med 100-200 mm. Så tror nok det blir 85 mm ja. Men liker også vedlig godt utrykket 135 mm gir bildene!

Lenke til kommentar

Jeg hadde blant annet dette objektivet når jeg hadde Sony https://www.sony.no/electronics/kameralinser/sel85f18, 85mm f1.8. Var storfornøyd. Ja det er kanskje ikke tett nok sammenlignet med 70-200 eller 135mm, men A7 IV har jo tross alt kanonbra bildekvalitet og 33 megapiksel sensor, så du kan croppe inn en god del uten at folk merker det.

50 mm synes jeg er for kjedelig etter å ha brukt det en del i tidligere år. Jeg liker å ha noe rundt 14-16mm for å ha det litt gøy, en på 35mm og så enten 70-200 eller bare en 85. Kommer litt an på hva man ønsker av lysstyrke kontra zoom.

I situasjoner der man ikke har kontroll over lys eller setting, som bryllip og dåp og slikt, så er jo lyssterke objektiver fint å ha hvis det er dårlig lys. Eneste er at man må også flytte litt på seg med føttene for å få bildene man trenger når man ikke kan zoome, og det er jo ikke alltid man kan det heller.

En 70-200 f2.8 gir meg mer nytte enn en 85mm 1.8, men så er det jo pris, størrelse og vekten da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...