Gå til innhold

30 år med EØS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (3 timer siden):

De aller fleste er enig i at vi får eu-direktiv tredd nedover hodene på oss og at de er realtivt meningsløse og lite tilpasset. Om vi hadde brukt reservasjonsretten hyppigere ville det sendt et sterkere signal til EU.

De fleste er svært godt fornøyde med EØS-avtalen og ønsker ikke å sette den i fare når det ikke er behov for det. Vi løser uenigheter gjennom diplomatiske kanaler, ikke gjennom å oppføre oss som bortskjemte barn og true, slik nasjonalistene mener vi  skal.

Trulss skrev (3 timer siden):

Alle er enige i at statens inntekter ikke kommer oss tilgode. Vi har ikke sett lettelser for vanlige folk. Den sterke inflasjonen er i hovedsak skapt i Norge i form av økte drivstoffpriser, strømpriser og økt inntjening på mva. Den importerte delen av inflasjonen kunne vært forhindret ved å bruke noe av statens ekstra inntekter på å fjerne mva og andre avgifter.

Slutte å late som om du representerer alle eller flertallet, for det gjør du ikke. De fleste er svært godt fornøyde med styringen av Norge og velferdsstaten vi nyter godt av.

Trulss skrev (3 timer siden):

Før EU-avtalen sies opp kan det planlegges for nye avtaler, og de kan også inngås før en oppsigelse leveres. 

Vi kan ikke det, skal vi reforhandle EØS-avtalen må avtalen sies opp først. Vi kan klargjøre for forhandlinger på vår side, men vil fortsatt måtte vente på EU og gjennomføre lange forhandlinger. For Sveits tok det ti år, det vil være døden for norsk økonomi å gå ti år uten noen avtale som betyr høy toll på norsk eksport til vår største handelspartner i mellomtiden, det har vi ikke råd til.

Ingen tror seriøst på fantasien om at Norge kan si opp EØS-avtalen og få noe bedre ettersom vi har dårligere forhandlingskort og EU er sterkere enn da vi forhandlet på 90-tallet.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Ingen tror seriøst på fantasien om at Norge kan si opp EØS-avtalen og få noe bedre ettersom vi har dårligere forhandlingskort og EU er sterkere enn da vi forhandlet på 90-tallet.

Brexit var nettopp dette - og vi vet hvordan det gikk.

Svært mange har snudd og vil inn igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (6 timer siden):

Slutte å late som om du representerer alle eller flertallet, for det gjør du ikke.

GP950mAh skrev (6 timer siden):

De fleste er svært godt fornøyde med EØS-avtalen og ønsker ikke å sette den i fare når det ikke er behov for det.

Hehehe, den synes jeg var fin. 

"Jeg representerer flertallet, ikke du!" 🙂

 

Uansett.. enhver dag uten EU-medlemsskap er en dag verdt å nyte. 

Joda, finfint med lavere toll, finfint med passfrihet og  finfint med billige snekkere fra øst. 

Men til syvende og sist er vi en oljenasjon, strømnasjon og fiskenasjon. 

Etter at vi fikk bygget opp oljeformuen vår samtidig som vi har hatt, og fremdeles har så ufattelig god tilgang til både strøm og fisk som vi har så har vi alle forutsetninger i hele verden (bokstavelig talt) for å klare oss bra. 

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville betalt noen prosent ekstra for import og eksport av varer mot å slippe å forholde meg til det hysteriet som blir styrt fra Brussel. 

Og hører man på de som er villige til å gi slipp på egen styringsrett så er det EU sin fortjeneste hver gang noe går bra, og mangelen på medlemsskap hver gang noe går mindre bra. 

De snakker om å "sitte på gangen å få direktiver tredd nedover huet" uten stemmerett. Sannheten er jo at vi har vetorett. 

De forteller hvor dårlig det gikk med England etter brexit, men nasjonen består jo fremdeles. Ikke at det er EU sin fortjeneste, de hadde kun en eneste intensjon og det var å "straffe" mest mulig for å skremme andre nasjoner fra å gjøre samme "feil". Husker ikke summene England måtte betale til EU for å forlate festen, men det var et helt sinnsykt tall. 

Så ja, kjempegøy så lenge du er "kompis", men når jeg tenker på alle de merkelige tingene vi klarer å vedta helt på egenhånd i Oslo så ser jeg virkelig ikke behovet for å blande inn enda en monstrisitet av byråkrati. 

Ettersom de "rike" betaler for de "fattige" i EU så kommer det nok ikke til å bli helt gratis heller. Og all den tid vanlige folk allerede står i matkøer, sykehuskøer, barnehageplasskøer og alle andre køer vi har gående om dagen og kun holder seg flytende pga ekstraordinær strømstøtte ser jeg ikke hvordan EU skal hjelpe oss med det. (Jaaada, de har sikkert en eller annen kjempeflott tariff eller regel som løser alle disse utfordringene, men er vi virkelig så enkelt skrudd sammen her til lands at vi ikke klarer å finne løsninger på egenhånd?)

Om jeg noen gang møter en ånd som innvilger meg to ønsker så hadde jeg meldt oss ut av EU(S) to ganger. 🙂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville betalt noen prosent ekstra for import og eksport av varer mot å slippe å forholde meg til det hysteriet som blir styrt fra Brussel. 

Flertallet av norsk næringsliv og de som jobber der er uenige, de forstår at Norge er helt avhengige av tollfriheten vi nyter godt av gjennom EØS-avtalen og at lovene og direktivene vi tar inn er det verdt det for å få gode handelsvilkår og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av innen politi, justis, utdanning, forskning, miljø og mye mer. De ønsker ikke nasjonalistenes reversering som vil rasere norsk økonomi, øke ledigheten og senke nordmenns levestandard og velstand.

Cyrio skrev (3 timer siden):

De snakker om å "sitte på gangen å få direktiver tredd nedover huet" uten stemmerett. Sannheten er jo at vi har vetorett. 

Nei, vi har en reservasjonsrett, som vi ikke kan bruke før etter at loven eller direktivet er vedtatt av EU. Vetorett som kan stanse lover og direktiver som strider med norske interesser får vi ikke med mindre vi går inn i EU, bruker vi reservasjonsretten i EØS-avtalen risikerer vi at avtalen settes i fare, som vil gå hardt ut over norsk økonomi og være skadelig for nordmenn som nyter godt av dagens avtale.

Cyrio skrev (3 timer siden):

De forteller hvor dårlig det gikk med England etter brexit, men nasjonen består jo fremdeles. Ikke at det er EU sin fortjeneste, de hadde kun en eneste intensjon og det var å "straffe" mest mulig for å skremme andre nasjoner fra å gjøre samme "feil". Husker ikke summene England måtte betale til EU for å forlate festen, men det var et helt sinnsykt tall. 

Det går dårlig for britene ja, så dårlig at de er helt desperate etter å melde seg inn igjen i EU. Et klart flertall på meningsmålingene støtter rejoin alternativet etter at de har følt på kroppen hvor dårlig nasjonalistenes eksperiment har gått.

Cyrio skrev (3 timer siden):

Så ja, kjempegøy så lenge du er "kompis", men når jeg tenker på alle de merkelige tingene vi klarer å vedta helt på egenhånd i Oslo så ser jeg virkelig ikke behovet for å blande inn enda en monstrisitet av byråkrati. 

Ønsker vi handel med EU må vi akseptere lover og direktiver som skal sikre like konkurransevilkår for alle land i EU's indre marked. Slik er det for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia som tar inn akkurat de samme lovene og direktivene som oss. 

Cyrio skrev (3 timer siden):

Ettersom de "rike" betaler for de "fattige" i EU så kommer det nok ikke til å bli helt gratis heller. Og all den tid vanlige folk allerede står i matkøer, sykehuskøer, barnehageplasskøer og alle andre køer vi har gående om dagen og kun holder seg flytende pga ekstraordinær strømstøtte ser jeg ikke hvordan EU skal hjelpe oss med det. (Jaaada, de har sikkert en eller annen kjempeflott tariff eller regel som løser alle disse utfordringene, men er vi virkelig så enkelt skrudd sammen her til lands at vi ikke klarer å finne løsninger på egenhånd?)

Om jeg noen gang møter en ånd som innvilger meg to ønsker så hadde jeg meldt oss ut av EU(S) to ganger. 🙂

Nasjonalister er heldigvis en døende rase, flertallet av unge ønsker å melde oss inn i EU fordi de forstår nødvendigheten av samarbeid, solidaritet og norsk medbestemmelsesrett og innflytelse i unionen som består av de fleste av europas land og er noe vi uansett må forholde oss til. Å tro at vi kan reversere oss til velstand, velferd og en trygg, fredelig fremtid er det bare NeiTilEU-sekten sin medlemmer som tror på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (7 timer siden):

Flertallet av norsk næringsliv og de som jobber der er uenige, de forstår at Norge er helt avhengige av tollfriheten vi nyter godt av gjennom EØS-avtalen og at lovene og direktivene vi tar inn er det verdt det for å få gode handelsvilkår og en lang rekke samarbeider som nordmenn flest nyter godt av innen politi, justis, utdanning, forskning, miljø og mye mer. De ønsker ikke nasjonalistenes reversering som vil rasere norsk økonomi, øke ledigheten og senke nordmenns levestandard og velstand.

Ja, selvsagt vil en bedrift som arbeider med import/eksport til spesifikke land ønske gunstige tollavtaler. 
Det betyr jo ikke at vi skal høre utelukkende på de. 
Og igjen, hvorfor skal vi godta at "hei, du får lavere toll, men kun om du plomberer alle mopeder til å kjøre i 45 km/t? 
Nå kjører ikke jeg moped, men jeg liker særdeles dårlig at man skal enten "lokke" med lavere toll mot at du innfører regler som helt åpenbart ikke er knyttet til handel, evnt "true" med høyere toll om du ikke er en lagspiller og sier at du ikke vil være med på dette. 

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Det går dårlig for britene ja, så dårlig at de er helt desperate etter å melde seg inn igjen i EU. Et klart flertall på meningsmålingene støtter rejoin alternativet etter at de har følt på kroppen hvor dårlig nasjonalistenes eksperiment har gått.

Nåja, den tar jeg med en klype salt. 

image.png.35d14372ed8c9cac92cbe4801aa17a2a.png

Her er GDP-utviklingen til UK for de siste årene. 
Med unntak av Brexit-øyeblikket ser det jo ut til å gå greit med de.
Inflasjonen har tydeligvis også ut til å lande på ca 3,9% i 2023 (mot Norge sine 5,4%)

Igjen, leser man aviser, blogger eller varehandelen sine nettsider så er det lett å få inntrykk av at majoriteten savner de gode gamle dager i det glade selskap. Men at den jevne innbygger våkner opp hver dag og savner EU, den kjøper jeg ikke. Samme argument gjelder også meningsmålingene som har en database på et par tusen personer i et så stort land. 

Flertallet er vel også hos de unge, og som vi ser gang på gang så stemmer de yngre mer "liberalt" før man blir gradvis mer konservativ gjennom livet. Diskusjonen om det er grunnet mangel på kunnskap hos de unge eller grunnet mangel på bitterhet hos de yngre eller en diskusjon for en annen tråd. 

 

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Nei, vi har en reservasjonsrett, som vi ikke kan bruke før etter at loven eller direktivet er vedtatt av EU. Vetorett som kan stanse lover og direktiver som strider med norske interesser får vi ikke med mindre vi går inn i EU, bruker vi reservasjonsretten i EØS-avtalen risikerer vi at avtalen settes i fare, som vil gå hardt ut over norsk økonomi og være skadelig for nordmenn som nyter godt av dagens avtale.

Om du kaller det reservasjon eller veto er i praksis det samme her. 
Om vi sier "takk, men nei takk" så vil vi ha stoppet reglene fra å tre i kraft i vår egen nasjon.
 Det holder for meg. :)

 

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Ønsker vi handel med EU må vi akseptere lover og direktiver som skal sikre like konkurransevilkår for alle land i EU's indre marked. Slik er det for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia som tar inn akkurat de samme lovene og direktivene som oss. 

Ja, og hvis Sveits/Storbritannia klarer dette uten å være EØS-medlemmer, hvorfor klarer ikke vi det?

 

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Nasjonalister er heldigvis en døende rase, flertallet av unge ønsker å melde oss inn i EU fordi de forstår nødvendigheten av samarbeid, solidaritet og norsk medbestemmelsesrett og innflytelse i unionen som består av de fleste av europas land og er noe vi uansett må forholde oss til. Å tro at vi kan reversere oss til velstand, velferd og en trygg, fredelig fremtid er det bare NeiTilEU-sekten sin medlemmer som tror på.

 
Du snakker så mye om "nasjonalistene" og alt de ødelegger at jeg får mer inntrykk av at det er du som tilhører en sekt her...
Det er helt greit å være uenig i en sak, men å si at nasjonalisme er roten til alt ondt, nasjonalisme raserer samfunn osvosv finner jeg særdeles lite appetittlig..

Nasjonalisme er en finfin ting, jeg liker å flagge med det norske flagget uten at det må henge et EU-flagg vedsiden av, jeg liker å vite at jeg bor i et land som har fastsatte grenser hvor vi har vårt eget demokratiske samfunn uten at vi må forholde oss til helt andre land og jeg liker å se på  17. mai togene som går hvert år. 

Jeg har en følelse av at du tilegner nasjonalistisk tankegang egenskaper som egentlig hører hjemme hos helt andre folkegrupper. 

Og si ikke at nasjonalister er utdøende, synes det virker litt motsatt. 
Se på Trump de 2 gangene han har stilt til valg i USA, se på Gert Wilders i Nederland, se på Javier Milei i Argentina, se på Brexit, og se på Marine Le Pen i Frankrike. (Selv om sistnevnte aldri vant noe valg så er hun fremdeles en sterk stemme i samfunnet) 
 

Siden jeg nevnte såpass mange kontroversielle navn her nå så rykker det sikkert litt i noen tastatur-fingre rundtomkring nå, så la meg komme dere i forkjøpet: Nei, jeg synes ikke at disse personene har svaret på alle våre problemer, nei jeg har ikke MAGA-hatt og nei jeg har aldri sagt at jeg ønsker å jevne alle moskeer med jorden.. 

Men

Jeg har en teori om at suksessen til disse personene ikke kommer som et resultat av at de har løsningene som skal til for å skape en bedre  verden. Det er ikke nødvendigvis slik at de er utrolig dyktige. (selv om de muligens er det, men det er jo en helt annen diskusjon) 

Det de tilbyr er en motstemme til den "liberale" siden, en motstemme til de som ikke klarer å vente med å outsource matproduksjon, kraftproduksjon, arbeidskraft og alt annet som vanlige innbyggere er avhengige av. 
De får rett og slett stemmer fordi det er eneste alternativ dersom du faktisk er en "nasjonalist" og setter ditt eget land litt høyt. For å si at Norge vil bestå som selvstendig nasjon under EU vil jeg aldri tro på. Har jo vært en del i EU-land og jeg tror aldri jeg har sett nasjonens eget flagg uten at det henger et EU-flagg ved siden av.. (Og om de ikke henger like høyt henger alltid EU-flagget øverst av en eller annen grunn)

Jeg sporet nok litt av her på slutten, men poenget mitt er følgende: jeg synes det er ufattelig trist at man nå har kommet til et punkt hvor enkelte ikke ser noen som helst utfordring med å gi fra seg et eller annet sted mellom 1-100% av vår nasjonale styringsrett for å få lov til å handle med lavere tollkvoter. Og dersom du er motstander så er du nasjonalist, noe som faktisk har blitt et skjellsord! (I enkelte grupper..)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. Norge bør ut av ACER og bør heller få stemme på over EØS

- Uten EU har vi klart å bli verdens beste land å bo og leve i
- FNs kåring 'verdens beste land å bo i' 15 år på rad (frem til 2019) Vi topper fortsatt mange av parameterne. 2020 ble en ny grønn indeks lagt inn og som oljeproduserende land har vi falt litt
- Globalt sett er Norge det landet som gir størst andel av bruttoinntekt til utviklingshjelp
- Bloomberg mente at Norge håndterte pandemien best
- Norges politikk ovenfor Russland har vært samarbeid, dialog og forhandlinger samt at vi har NATO i ryggen som sikkerhet

NATO, vår garantist for fred.
Vi ser enkelte partier har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU. Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 70 år og kommer også til å være det fremover

Kort avstand mellom politikere og folk er et gode
https://www.facebook.com/watch/?v=203078234705333

Grunnloven § 1. Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk

JA til FN, JA til NATO - NEI til EU

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (15 minutter siden):

NATO, vår garantist for fred.
Vi ser enkelte partier har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU. Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 70 år og kommer også til å være det fremover

Det er nok vanskelig å være motstander av NATO i disse dager, det innså vel til og med Rødt.. :D

Forøvrig er jeg helt enig i hele ditt innlegg, FN og NATO er vel en av de beste garantistene for gode fremtidsutsikter vi har. 
EU på sin side kan oppleves som litt mer trøblete. 

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 timer siden):

Ja, selvsagt vil en bedrift som arbeider med import/eksport til spesifikke land ønske gunstige tollavtaler. 
Det betyr jo ikke at vi skal høre utelukkende på de. 
Og igjen, hvorfor skal vi godta at "hei, du får lavere toll, men kun om du plomberer alle mopeder til å kjøre i 45 km/t? 
Nå kjører ikke jeg moped, men jeg liker særdeles dårlig at man skal enten "lokke" med lavere toll mot at du innfører regler som helt åpenbart ikke er knyttet til handel, evnt "true" med høyere toll om du ikke er en lagspiller og sier at du ikke vil være med på dette. 

Norge samarbeider også med EU innenfor en rekke områder, blant annet samferdsel. Derfor tar vi inn disse reglene. De samme reglene tar nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia inn.

Cyrio skrev (3 timer siden):

Her er GDP-utviklingen til UK for de siste årene. 
Med unntak av Brexit-øyeblikket ser det jo ut til å gå greit med de.
Inflasjonen har tydeligvis også ut til å lande på ca 3,9% i 2023 (mot Norge sine 5,4%)

Storbritannia forventer resesjon i år og har svært høy inflasjon og økende ledighet. Britene er som sagt svært misfornøyde med brexit-eksperimentet nasjonalistene har gjennomført og har ønsket seg inn igjen i EU i flere år nå. https://en.wikipedia.org/wiki/Potential_United_Kingdom_rejoining_of_the_European_Union#Opinion_polling

Cyrio skrev (3 timer siden):

Om du kaller det reservasjon eller veto er i praksis det samme her. 
Om vi sier "takk, men nei takk" så vil vi ha stoppet reglene fra å tre i kraft i vår egen nasjon.
 Det holder for meg. :)

Nei, det er en vesentlig forskjell i at med vetoretten vi vil ha som medlemmer kan vi stanse hele lovforslaget, det kan vi ikke med reservasjonsretten. Med reservasjonsretten risikerer vi også at den delen av EØS-avtalen loven eller direktivet gjelder settes ut av spill, som vil ha svært skadelige virkninger for nordmenn og norsk økonomi.

Cyrio skrev (3 timer siden):

Ja, og hvis Sveits/Storbritannia klarer dette uten å være EØS-medlemmer, hvorfor klarer ikke vi det?

Storbritannia ønsker seg inn igjen etter å ha forsøkt seg som gateselgere på verdensmarkedet. Selv med deres størrelse og internasjonale posisjon har nasjonalistenes ekserpiment vært mislykket. Sveitserne ønsker å melde seg inn i EØS-avtalen for å få full tilgang til EU's indre marked slik Norge har, de ser at bilaterale avtaler er for uforutsigbart når avtalene når som helst kan ryke, og gir for dårligere handelsvilkår for næringslivet deres.

Sveits sier ja til EØS: "A poll in December 2022 to mark 30 years since the 1992 EEA referendum indicated that 71% would vote for EEA participation if a referendum were held"

Cyrio skrev (3 timer siden):

Du snakker så mye om "nasjonalistene" og alt de ødelegger at jeg får mer inntrykk av at det er du som tilhører en sekt her...
Det er helt greit å være uenig i en sak, men å si at nasjonalisme er roten til alt ondt, nasjonalisme raserer samfunn osvosv finner jeg særdeles lite appetittlig..

Nasjonalisme har gjort mye skade gjennom historien, og vil gjøre mye skade om det får fotfeste igjen i Norge og får reversert utviklingen de siste tiårene som har gitt oss en solid avtale som gir oss gode handelsvilkår og en lang rekke samarbeider nordmenn nyter godt av og er fornøyde med og vil videreføre. 

Cyrio skrev (3 timer siden):

Og si ikke at nasjonalister er utdøende, synes det virker litt motsatt. 
Se på Trump de 2 gangene han har stilt til valg i USA, se på Gert Wilders i Nederland, se på Javier Milei i Argentina, se på Brexit, og se på Marine Le Pen i Frankrike. (Selv om sistnevnte aldri vant noe valg så er hun fremdeles en sterk stemme i samfunnet) 

Nasjonalismen har dårligere vilkår hos de unge, de ser verdien av tett samarbeid, handel og solidaritet og det er disse som er fremtiden i Norge og i europa. Nedover i europa er det fortsatt flertall for EU-medlemskap og støtten har økt etter nasjonalistenes mislykkede Brexit-fadese. LePen har snudd og ønsker ikke lenger å melde Frankrike ut av EU, det sier sitt om hvor dårlige kort nasjonalistene har.

Medlem skrev (3 timer siden):

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. Norge bør ut av ACER og bør heller få stemme på over EØS

Og alle tre landene er tett integrert og knyttet opp mot EU gjennom avtaler eller har geografisk posisjon de nyter godt av slik som i sveitsernes tilfelle. Flertallet av nordmenn er svært godt fornøyde med EØS-avtalen og ønsker ikke nasjonalistenes reversering til handelsavtalen fra 70-tallet, her bør nasjonalistene respektere at dere er i mindretall og ikke fortsette å mase om dette når dere kjemper for en tapt sak.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Storbritannia forventer resesjon i år og har svært høy inflasjon og økende ledighet. Britene er som sagt svært misfornøyde med brexit-eksperimentet nasjonalistene har gjennomført og har ønsket seg inn igjen i EU i flere år nå. https://en.wikipedia.org/wiki/Potential_United_Kingdom_rejoining_of_the_European_Union#Opinion_polling

Men.. 
Det er jo 3 valg-alternativer i de undersøkelsene der.. 
Kom tilbake, bli ute eller ingen av delene.. 
Ja-siden leder over nei-siden isolert sett, men om du tar med "ingen av delene" som jeg vil tro handler om å faktisk ha et samarbeid uten å bli like forpliktet som de er så leder jo plutselig ikke ja-siden. 
de siste 11 undersøkelsene som viser at "Ja-siden" leder med mange prosent viser jo fremdeles et sprik mellom "kun" 44-52% av de spurte som ønsker et nytt medlemsskap. Og det er blant totalt 14 636 mennesker i et land med nærmere 56 millioner innbyggere.. Vil jo ikke kalle det veldig representativt da. 

Forøvrig er det tydeligvis snakk om resesjon i Eurosonen også ifølge et raskt google-søk.

GP950mAh skrev (1 time siden):

Nei, det er en vesentlig forskjell i at med vetoretten vi vil ha som medlemmer kan vi stanse hele lovforslaget, det kan vi ikke med reservasjonsretten. Med reservasjonsretten risikerer vi også at den delen av EØS-avtalen loven eller direktivet gjelder settes ut av spill, som vil ha svært skadelige virkninger for nordmenn og norsk økonomi.

Terskelen for det du beskriver her er skyhøy å få gjennomslag for. 
Her kan du se en artikkel hvor vi stiller opp mot EU, og ettersom de er såpass uenige er det ønsketenkning å tro at vi hadde fått benyttet oss av den vetoretten som medlemmer. 

Så i den forstand er faktisk nåværende løsning bedre ettersom vi bare kan si "takk, men nei takk" tilogmed uten noen diskusjon i forkant. :)
Om det har skadelige virkninger for norsk økonomi bør vi innse at vi befinner oss i en økonomisk gisselsituasjon.

 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Storbritannia ønsker seg inn igjen etter å ha forsøkt seg som gateselgere på verdensmarkedet. Selv med deres størrelse og internasjonale posisjon har nasjonalistenes ekserpiment vært mislykket. Sveitserne ønsker å melde seg inn i EØS-avtalen for å få full tilgang til EU's indre marked slik Norge har, de ser at bilaterale avtaler er for uforutsigbart når avtalene når som helst kan ryke, og gir for dårligere handelsvilkår for næringslivet deres.

Sveits sier ja til EØS: "A poll in December 2022 to mark 30 years since the 1992 EEA referendum indicated that 71% would vote for EEA participation if a referendum were held"

Hvor har du dette fra? Hvem i Storbritannia har uttalt at de A) har vært gateselgere og B) ønsker seg inn i EU igjen?
Baserer du alt på meningsundersøkelser, "ja-siden" sitt lesestoff og tilfeldige intervjuer med folk? 

Den undersøkelsen angående Sveits er bestilt av Europabevegelsen Sveits. Blir som om LO undersøker hvor mange nordmenn som synes det er positivt med fagorganisert arbeidskraft. 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Nasjonalisme har gjort mye skade gjennom historien, og vil gjøre mye skade om det får fotfeste igjen i Norge og får reversert utviklingen de siste tiårene som har gitt oss en solid avtale som gir oss gode handelsvilkår og en lang rekke samarbeider nordmenn nyter godt av og er fornøyde med og vil videreføre. 

Absolutt, på lik linje som fascisme, nazisme, kommunisme, kapitalisme, religiøs overbevisning og helt sikkert ateisme også. :)

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor man ikke kan samarbeide uten å gi fra seg nasjonal styringsrett, og det er heller ikke noe EU-forkjempere liker å prate om. Forstår jo det, er tross alt lettere å rette fokus mot noe annet enn å argumentere mot at vi ikke lengre skal styres fra Norge. 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Nasjonalismen har dårligere vilkår hos de unge, de ser verdien av tett samarbeid, handel og solidaritet og det er disse som er fremtiden i Norge og i europa. Nedover i europa er det fortsatt flertall for EU-medlemskap og støtten har økt etter nasjonalistenes mislykkede Brexit-fadese. LePen har snudd og ønsker ikke lenger å melde Frankrike ut av EU, det sier sitt om hvor dårlige kort nasjonalistene har.

Ja, eller så blir de hypnotisert av flotte løfter uten livserfaring nok til å skjønne når de blir lurt. 
Det får vi jo dessverre ikke vite før den generasjonen har blitt gammel og det er en ny ung generasjon som er motvekt mot dagens eldre. Det er vel ikke så lenge siden Le Pen har uttalt at det er fint at Nederland nå kan/burde ta stilling til EU gjennom en folkeavstemming etter brakvalget til Wilders. Finner ikke noe om at hun selv har snudd for Frankrike sin del, så det var nyheter for meg. 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Og alle tre landene er tett integrert og knyttet opp mot EU gjennom avtaler eller har geografisk posisjon de nyter godt av slik som i sveitsernes tilfelle. Flertallet av nordmenn er svært godt fornøyde med EØS-avtalen og ønsker ikke nasjonalistenes reversering til handelsavtalen fra 70-tallet, her bør nasjonalistene respektere at dere er i mindretall og ikke fortsette å mase om dette når dere kjemper for en tapt sak.

Vi har nå hatt 2 folkeavstemminger angående EU i Norge hvor vi har sagt nei takk, og fremdeles leder nei-siden. 
Her bør EU-gjengen respektere at dere er i mindretall og ikke fortsette å mase om dette når dere kjemper for en tapt sak. 


Igjen, jeg hører ingenting annet en gode (men uspesifikke) lovord for EU og hvor forferdelig nasjonalisme er.
Det går dårlig i Europa om dagen, vi mangler strøm, mat, gass og husrom. Det går dårlig med økonomien, og det er det samme om du bor i Storbritannia som er utenfor, Norge som er halvveis med, eller om du er i Eurosonen. 

Er lov å være forkjemper for noe, men blir for lett å si at alt rakner om vi ikke blir med i denne flotte organisasjonen som er vårt eneste håp for å ikke klare oss. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (10 minutter siden):

Men.. 
Det er jo 3 valg-alternativer i de undersøkelsene der.. 
Kom tilbake, bli ute eller ingen av delene.. 
Ja-siden leder over nei-siden isolert sett, men om du tar med "ingen av delene" som jeg vil tro handler om å faktisk ha et samarbeid uten å bli like forpliktet som de er så leder jo plutselig ikke ja-siden. 
de siste 11 undersøkelsene som viser at "Ja-siden" leder med mange prosent viser jo fremdeles et sprik mellom "kun" 44-52% av de spurte som ønsker et nytt medlemsskap. Og det er blant totalt 14 636 mennesker i et land med nærmere 56 millioner innbyggere.. Vil jo ikke kalle det veldig representativt da. 

Målingene viser over 50% støtte til rejoin, det er et flertall.

Cyrio skrev (10 minutter siden):

Forøvrig er det tydeligvis snakk om resesjon i Eurosonen også ifølge et raskt google-søk.

Last year, altså 2023. For 2024 ventes det vekst i EU og eurosonen og fortsatt resesjon og økonomiske problemer i Storbritannia. EU-landene nyter godt av tollfrihet, åpne grenser og tett samarbeid som gir økonomisk vekst og velstand.

Cyrio skrev (12 minutter siden):

Terskelen for det du beskriver her er skyhøy å få gjennomslag for. 
Her kan du se en artikkel hvor vi stiller opp mot EU, og ettersom de er såpass uenige er det ønsketenkning å tro at vi hadde fått benyttet oss av den vetoretten som medlemmer. 

Så i den forstand er faktisk nåværende løsning bedre ettersom vi bare kan si "takk, men nei takk" tilogmed uten noen diskusjon i forkant. :)
Om det har skadelige virkninger for norsk økonomi bør vi innse at vi befinner oss i en økonomisk gisselsituasjon.

I et forpliktende samarbeid kan vi ikke det uten at det vil få svært negative konsekvenser for landet vårt. Nekter vi å innføre EU-lover og direktiver vi har forpliktet oss til gjennom EØS-avtalen risikerer vi i verste fall at EU setter deler av avtalen loven eller direktivet gjelder ut av spill, det risikerer vi ikke som fullverdige medlemmer hvor vi kan stanse lovforslag før det i det hele tatt blir vedtatt av EU som vil senke terkselen for å bruke vetoretten.

Samarbeid er ikke en gisselsituasjon, vi har valgt å påta oss disse forpliktelsene fordi det vi får igjennom i form av langt bedre handelsvilkår og en rekke samarbeider nordmenn er fornøyde med og ønsker videreført som studentutveksling, forskningssamarbeid, samarbeid innen politi og justis, miljø og mye mer. Politikerne og flertallet av nordmenn forstår at internasjonalt samarbeid innebærer fordeler og forpliktelser, selv om nasjonalistene ikke skjønner hvordan dette henger sammen og fungerer.

Cyrio skrev (16 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Hvem i Storbritannia har uttalt at de A) har vært gateselgere og B) ønsker seg inn i EU igjen?
Baserer du alt på meningsundersøkelser, "ja-siden" sitt lesestoff og tilfeldige intervjuer med folk? 

Den undersøkelsen angående Sveits er bestilt av Europabevegelsen Sveits. Blir som om LO undersøker hvor mange nordmenn som synes det er positivt med fagorganisert arbeidskraft. 

Det er uavhengige organisasjoner som gjennomfører undersøkelsene, og denne undersøkelsen viser som andre undersøkelser at sveitserne er svært misfornøyde med nasjonalistenes alternativ med bilaterale avtaler og ønsker seg inn i EØS-avtalen. En annen undersøkelse viser at sveitserne støtter tettere integrering med EU, så sveitserne selv forstår nødvendigheten av forpliktende samarbeid.

Kilder på påstandene har du fått som viser at britene og sveitserne, nasjonalistenes fyrtårn ønsker seg inn i EU og EØS.

Cyrio skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor man ikke kan samarbeide uten å gi fra seg nasjonal styringsrett, og det er heller ikke noe EU-forkjempere liker å prate om. Forstår jo det, er tross alt lettere å rette fokus mot noe annet enn å argumentere mot at vi ikke lengre skal styres fra Norge. 

Nasjonal styringsrett er en nasjonalistisk fantasi som ikke eksisterer i den virkelige verden. I den virkelige verden m man gi og ta i internasjonale forhandlinger og samarbeider, enten det er gjennom EU, EØS, bilaterale avtaler eller Verdens Handelsorganisasjon. Med mindre nasjonalistene ønsker å gjøre oss til europas svar på Nord-Korea må dere akseptere at Norge som en del av verden må gi og ta for å få noe tilbake.

Cyrio skrev (22 minutter siden):

Ja, eller så blir de hypnotisert av flotte løfter uten livserfaring nok til å skjønne når de blir lurt. 
Det får vi jo dessverre ikke vite før den generasjonen har blitt gammel og det er en ny ung generasjon som er motvekt mot dagens eldre. Det er vel ikke så lenge siden Le Pen har uttalt at det er fint at Nederland nå kan/burde ta stilling til EU gjennom en folkeavstemming etter brakvalget til Wilders. Finner ikke noe om at hun selv har snudd for Frankrike sin del, så det var nyheter for meg. 

As of 2019, she no longer advocates for France to leave the EU or euro currency

Ho har vel forstått at det er en tapersak å kjempe for å melde Frankrike ut av et velfungerende samarbeid franskmennene selv er fornøyde med og ønsker å fortsette å være en del av. I likhet med franskmennene er det klart flertall for EU i EU sine medlemsland, og etter nasjonalistenes mislykkede brexit-fadese har støtten økt og støtten for å utmeldelse stupt i EU sine medlemsland.

2.thumb.png.c27bb200f454f0e6e1220138402128de.png

Cyrio skrev (27 minutter siden):

Vi har nå hatt 2 folkeavstemminger angående EU i Norge hvor vi har sagt nei takk, og fremdeles leder nei-siden. 
Her bør EU-gjengen respektere at dere er i mindretall og ikke fortsette å mase om dette når dere kjemper for en tapt sak. 

Vi er i flertall, nordmenn flest ønsker fortsatt tett, forpliktende samarbeid gjennom EØS-avtalen, som det er en tapersak å kjempe for å melde oss ut av. Når det gjelder medlemskap har hundretusenvis av nordmenn fått stemmerett siden forrige folkeavstemning og flertallet av unge ønsker å melde oss inn, de må få si sin mening selv om nasjonalistene er uenige i synet deres.

Cyrio skrev (31 minutter siden):

Igjen, jeg hører ingenting annet en gode (men uspesifikke) lovord for EU og hvor forferdelig nasjonalisme er.
Det går dårlig i Europa om dagen, vi mangler strøm, mat, gass og husrom. Det går dårlig med økonomien, og det er det samme om du bor i Storbritannia som er utenfor, Norge som er halvveis med, eller om du er i Eurosonen.

Økonomien i EU går godt, de har vekst og fallende inflasjon, mens det i nasjonalistenes fyrtårn Storbritannia er fullstendig kaos med resesjon og økende ledighet. Det går så dårlig at britene vil inn i EU igjen. Det tyder ikke på at nasjonalistenes alternativ er noe å satse på for lille Norge med dårligere forhandlingskort og mindre kjøttvekt internasjonalt.

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at litt mer nasjonalisme ville gitt oss mer igjen enn hva vi får i dag? Jeg tenker spesielt på strømkrisen som står foran oss. Her kunne vi valgt oss bort fra Nordpool og inngått samarbeid med UK og Sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (5 minutter siden):

Det er vel liten tvil om at litt mer nasjonalisme ville gitt oss mer igjen enn hva vi får i dag? Jeg tenker spesielt på strømkrisen som står foran oss. Her kunne vi valgt oss bort fra Nordpool og inngått samarbeid med UK og Sverige.

Svenskene deltar i ACER som setter felles regelverk for handel med strøm i europa. Da risikerer vi at EU stenger oss ute om vi bare vil ha fordelene med handelen uten forpliktelsene.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Svenskene deltar i ACER som setter felles regelverk for handel med strøm i europa. Da risikerer vi at EU stenger oss ute om vi bare vil ha fordelene med handelen uten forpliktelsene.

Det ville vært helt fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 1990, før EØS-avtalen, lå Norge på 4. plass på FNs Human Development Index, i dag er Norge på 2. plass. Hvor tallene til NUPI kommer fra lurer jeg litt på ?

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller ledes inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies"

Vi sier som "Norges mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

NEI til salg av Norge. NEI til EU
 

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 7.1.2024 den 4:23 PM):

NUPI har kommet med enda en ‘hyllest’ til Brussel, og pressen har kastet seg på. De har kommet til at EØS nesten er eneste vei, og jeg tenker i forhold til hva? Sveits har valgt en annen løsning og er det beste landet å bo i ifølge FN. Enda en ‘FFI-rapport’ pressen kan fråtse seg med. EU-debatt, EU-debatt…

Heldigvis er denne debatten lagt død fremover….
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8J0nG2/statsminister-jonas-gahr-stoere-sier-til-vg-i-dag-at-han-ikke-vil-ha-en-eu-medlemskapdebatt-de-neste-seks-aarene
 

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

NEI til salg av Norge. NEI til EU

Enig 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (50 minutter siden):

Det ville vært helt fantastisk!

Du er nok ganske alene om å mene at økte strømpriser og strømmangel og rasjonering er fantastisk. De fleste støtter at Norge skal handle strøm med utlandet slik vi har gjort siden 50-tallet og ikke prøve oss som europas svar på Nord-Korea slik nasjonalistene ønsker.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle land drømmer om å bli som Norge slik at de får kontroll på strømprisene og blir selvstendige. De tar altså feil?

Det er norske politikere som har valgt å trå feil. Det blir ingen strømrasjonering selv ved svært kalde vintere om vi bygger noe mer kapasitet på vannkraftverkene. Om det skulle knipe kan vi selvsagt kjøpe litt fra UK eller Sverige.

Så de fleste vil altså koble seg bort fra EU også på dette området. Det å ikke spille på Nordpool hindrer oss ikke fra å importere strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Alle land drømmer om å bli som Norge slik at de får kontroll på strømprisene og blir selvstendige. De tar altså feil?

Det er norske politikere som har valgt å trå feil. Det blir ingen strømrasjonering selv ved svært kalde vintere om vi bygger noe mer kapasitet på vannkraftverkene. Om det skulle knipe kan vi selvsagt kjøpe litt fra UK eller Sverige.

Så de fleste vil altså koble seg bort fra EU også på dette området. Det å ikke spille på Nordpool hindrer oss ikke fra å importere strøm.

At vi skal kunne isolere oss fra verden og bygge ut nok kapsitet og demninger til å være selvforsynt i alle regionene til enhver tid er en fantasi norske politikere la fra seg på 50-tallet da de forstod at det vil bli alt for dyrt og koste forbrukerne enorme summer og gi økte strømpriser. Resten av europa har ilikhet med Norge satset på utenlandskabler og samarbeid, og det har fungert godt og gitt bedre leveringssikerhet og lavere priser enn vi ellers ville hatt.

Uten deltakelse i ACER får vi ikke kjøpt strøm fra nabolandene våre, man får ikke handel uten å akseptere like konkurransevilkår og reguleringer. Storbritannia er avhengige av å importere og er ikke noe å satse på for Norge som er helt avhengige av import av strøm i perioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...