Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Psykiater som løy ved tvangsinnleggelse


Gjest f7d94...c7b

Anbefalte innlegg

Gjest f7d94...c7b
Krig og fred skrev (12 minutter siden):

Dette er bare sprøyt. 

Jeg måtte igjen trykke "innsiktsfullt" til den gode Herreammen ved navn "Krig og Fred". Så blir vedkommende sikkert enda mer fornøyd med seg selv. We who are about to die in diskusjon.no salute you!

Så kan vi la psykiater Trond Aarre kjøre sin intellektuelle lanse inn i det supersoftet hjernevevet til Herremann "Krig og Fred"! Touché Monsieur!

https://tidsskriftet.no/2022/09/kronikk/eit-farvel-til-psykiatrisk-diagnostikk

Psykiatriske diagnostiske kategoriar er ugyldige og lite stabile. Dei seier lite om årsakene til problema, prognosen eller kva som er nyttig behandling. Psykiatrisk diagnostikk kan difor ikkje vere ein føresetnad for forsvarleg helsehjelp.

Sjølv for schizofreni er det uklårt om omgrepet svarer til noko objektivt. Sir Robin Murray er kanskje den mest framståande schizofreniforskaren i Europa i sin generasjon. Han skriv at omgrepet schizofreni er i ferd med å smuldre opp fordi det ikkje er ein avgrensa sjukdom og at det truleg vil hamne på historias skraphaug i lag med «vattersott» (11).


 

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Guest f7d94...c7b said:



Så kan vi la psykiater Trond Aarre kjøre sin intellektuelle lanse inn i det supersoftet hjernevevet til Herremann "Krig og Fred"! Touché Monsieur!

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Psykiatriske diagnoser er en "boks" med en rekke kriterier. Dette er ikke noe nytt og ikke kontroversielt. Det er noe annet enn at "det er mange som ikke anerkjenner psykiatriske diagnoser" og den vinkelen som du kjører. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Psykiatriske diagnoser er en "boks" med en rekke kriterier. Dette er ikke noe nytt og ikke kontroversielt. Det er noe annet enn at "det er mange som ikke anerkjenner psykiatriske diagnoser" og den vinkelen som du kjører. 

Fra artikkelen til Aarre - Konklusjonen;"Tilsynsmyndigheitene meiner at det er uforsvarleg å ikkje stille psykiatriske diagnosar etter ICD-10. Samstundes viser forskinga at diagnostikken er ugyldig". 

Det er basert på forskning. 

Det finnes mange eksempler på diagnoser som senere er kjent ugyldig. Som feks hysteria

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, XXX- said:

 

Det finnes mange eksempler på diagnoser som senere er kjent ugyldig. Som feks hysteria

Og tidligere så man på schizofreni nærmest som et spekter som inkluderte cluster A type forstyrrelser, noe man ikke lenger gjør. Det er noe annet enn at det ikke finnes diagnoser kombinert med farmasøytindustriens profitt. Da er man inne på scientologikirkens domene.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f7d94...c7b
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

Og tidligere så man på schizofreni nærmest som et spekter som inkluderte cluster A type forstyrrelser, noe man ikke lenger gjør. Det er noe annet enn at det ikke finnes diagnoser kombinert med farmasøytindustriens profitt. Da er man inne på scientologikirkens domene.  

Les artikkelen. 

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Lenke til kommentar
Gjest f7d94...c7b
Krig og fred skrev (38 minutter siden):

Hva tror du psykose er? Og bør det medisineres? 
 

 

 

 

Jeg har ikke fagkompetanse til å uttale meg bombastisk om det, men har kun påpekt at fagmiljøet er uenig i gyldigheten av diagnoser og hvor formålstjenlig det er.  Poenget mitt med understreke dette, er at dette har stor innvirkning på behandling av mennesker som har psykisk sykdom. I løpet av de senere år har det skjedd en utvikling hvor man går mer i retning av samtykke (samtykkelovgivning er kommet inn) og behandling i langt i større utstrekning er basert på frivillighet. Jeg tenker selv at det åpenbart er tilfeller hvor helsevesenet må ty til tvang og jeg full forståelse for ulike former for medisinering. Jeg tror imidlertid at det er en positiv utvikling at dette skjer på frivillighet. Norge ligger på topp i antall tvangsinnleggelser i Europa, men det har vært synkende de senere år. Personlig tror jeg dette har sammenheng med at Norge er et veldig konformt land hvor du kan oppleve å bli satt utenfor hvis du ikke er en del av flokken. Jeg tror også at det har sammenheng med en feilslått rusproblematikk hvor feks det er forbudt med mildere narkotiske stoffer slik som hasj. Portugal har feks en liberal ruspolitikk. Det innebærer at det er mer sosialt akseptert å benytte seg av denne type rusmidler. 


 

tvang.png

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Lenke til kommentar
Gjest f7d94...c7b

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-janteloven-et-sarnorsk-fenomen/o/5-95-218951

I stedet for å gjøre gode gjerninger, og vise nestekjærlighet i praksis, for på den måten å oppnå frelse og evig liv i det hinsidige, streber vi som besatt etter å være som alle de andre, slik at vi kan forbli i gruppen/menigheten vår, og unngå utstøtelse og fortapelse i det jordiske livet. 

Forskning har forøvrig vist at Norge ligger på 6. plass i verden når det gjelder konformitet, bare slått av Pakistan, Malaysia, India, Singapore og Sør-Korea. 

Litt av et selskap vi har havnet i, eller hva?

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Lenke til kommentar
Gjest 958ad...697
4 hours ago, Guest f7d94...c7b said:

Fordi jeg hadde håpet på et intelligent svar fra det ene unntaket som bekrefter regelen. Feks en etisk refleksjon av det lyve når man innehar høy definisjonsmakt over en annens liv. Jeg innser imidlertid at forumet styres dumhet. 

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Anonymous poster hash: 958ad...697

Lenke til kommentar
Gjest f7d94...c7b skrev (12 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-janteloven-et-sarnorsk-fenomen/o/5-95-218951

I stedet for å gjøre gode gjerninger, og vise nestekjærlighet i praksis, for på den måten å oppnå frelse og evig liv i det hinsidige, streber vi som besatt etter å være som alle de andre, slik at vi kan forbli i gruppen/menigheten vår, og unngå utstøtelse og fortapelse i det jordiske livet. 

Forskning har forøvrig vist at Norge ligger på 6. plass i verden når det gjelder konformitet, bare slått av Pakistan, Malaysia, India, Singapore og Sør-Korea. 

Litt av et selskap vi har havnet i, eller hva?

Anonymous poster hash: f7d94...c7b

Hva har dette med tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest f7d94...c7b skrev (På 31.12.2023 den 15.28):
  1. Er Psykiaterens unnlatelse å skrive i rapporten at Jonas ba om å la seg representere ved advokat et brudd på de etiske retningslinjene for leger? 

De etiske retningslinjene for leger er ikke rettsregler. Dette spørsmålet kan derfor ikke besvares gjennom juridisk metode. Men jeg tviler på at det etiske regelverket for leger ble brutt av at dette ikke ble skrevet i journalnotater eller rapport. 

Journalen skal, etter helsepersonelloven § 40, "føres i samsvar med god yrkesskikk og skal inneholde relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen". Det er noen nærmere regler i pasientjournalforskriften §§ 6 til 8. Ingen av disse bestemmelsene fastslår at pasientens konkrete utsagn under undersøkelsen skal referatføres. 

En pasient har for øvrig ikke rett til å la en advokat snakke for seg i en psykiatrisk undersøkelse etter lov om psykisk helsevern. Man har heller ikke krav på at undersøkelser ol. utsettes frem til en advokat kan være til stede. 

Sitat

Hadde Jonas rett til å la seg representere ved advokat da han ble tvangsinnlagt? 

Enhver har til enhver tid rett til å la seg representere av advokat. Men, som nevnt over, betyr ikke dette at man har krav på utsettelser eller rett til å la advokaten snakke for deg. 

Sitat

Burde Psykiateren svart på sms fra Jonas hvor han ble bedt om å vitne? 

Jeg ville aldri rådet en profesjonell aktør til å svare på denne typen henvendelser fra eksklienter og ekspasienter, særlig ikke i konfliktfylte forhold. Hvis det er aktuelt å vitne så vil partens advokat, domstolen, eller (HELT unntaksvis) parten selv sende en formell innkalling etter tvisteloven § 13-3. Slike innkallinger sendes da heller ikke per SMS. 
 

Sitat

Er Psykiaterens unnlatelse av å referere sannferdig til faktiske omstendigheter noe som kan gi rom for erstatning (Jonas har fått ødelagt relasjonen til sitt eneste barn). 

Hvis du med "faktiske omstendigheter" mener kravet om å la seg representere av advokat, nei. Psykiaterens vurderinger er ikke referater av faktiske omstendigheter - det er vurderinger. 

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...