Gå til innhold

Dobbel fakturering av importavgifter DHL


databruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått en faktura om å betale importavgifter på nytt fra DHL to måneder senere at jeg fikk varen. Jeg betalte allerede den første fakturaen jeg fikk på mail med en gang varen kom til hentested. Nå har jeg fått en ny faktura forespørsel, men denne gangen rett til banken. To måneder senere altså. Har noen andre opplevd det samme? Hvordan bør jeg gå frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 21.12.2023 at 11:52 AM, Red Frostraven said:

Jeg fikk et brev i posten, en faktura jeg allerede har betalt via nett.
Pengene er trukket fra konto.
Hvis det eskalerer så sender jeg bare kopi av transaksjonen via mail til deres kundeservice.

Hadde tlf samtale med DHL nå nettopp. Ble fortalt at staten har krevd inn mer avgifter fra dem fordi jeg betalte for lite i import i førsteomgang. Har det liknende skjedd med noen av dere før? Kan staten ta feil eller bør jeg bare betale og la det ligge? Hvordan bør jeg gå frem?

Lenke til kommentar
databruker skrev (14 minutter siden):

Hadde tlf samtale med DHL nå nettopp. Ble fortalt at staten har krevd inn mer avgifter fra dem fordi jeg betalte for lite i import i førsteomgang. Har det liknende skjedd med noen av dere før? Kan staten ta feil eller bør jeg bare betale og la det ligge? Hvordan bør jeg gå frem?

Det høres ganske tvilsomt ut dette her.

Ble du ringt opp eller ringte du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
databruker skrev (40 minutter siden):

Skal ikke betale noe utlegggebyr hvis det er det du spør om. Bare tollavgift og merverdiavgift.

DHL og andre er beryktet for å ta seg godt betalt for å kreve inn mva. De gjør det ikke gratis. Men det skal være spesifisert på fakturaen vil jeg tro. Det er kun noen få varegrupper som er tollbelagt. Vanligvis er det kun 25% mva man betaler ekstra når man handler fra utlandet. Pluss gebyret speditøren tar for å kreve inn mva for staten.

Lenke til kommentar
databruker skrev (2 timer siden):

Jeg som ringte. Kontonr’et er deres og mail adressene er verifisert av Google.

Ok, er kontonummeret det samme som på første faktura? Jeg regner med at du har dobbeltsjekket at fakturaene gjelder samme sending?

Blir du på ny avkrevd høye gebyr?
 

mobile999 skrev (2 timer siden):

Ble fortalt at staten har krevd inn mer avgifter fra dem fordi jeg betalte for lite i import i førsteomgang.

Det høres merkelig ut. "Staten" går ikke inn å krever mer avgifter. Har DHL bommet på jobben sin på første faktura? Går det fram av fakturaene hva som har gått galt?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det blir sendt ut automatisert e-post fra DHL sin side med link som er gyldig i to dager hvor man kan betale toll/mva/gebyr. Brukte den linken til å betale (nei, det er ikke scam). Tror de følger tollkalkulatoren regelrett-ish, men det er første gang jeg opplever at de gjør det. Det har alltid pleid å være billigere enn hva tollkalkulatoren antyder uavhengig av fraktselskap. Er det nå nylig skatte-/tolletaten har begynt å bli ekstra pirkete angående det? 

Endret av databruker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...