Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpt enebolig Trondheim fra 50tallet - Tips & Råd søkes.


Anbefalte innlegg

Hei! 

Da har jeg vært så vågal at jeg og min samboer har valgt å gå til innkjøp av en enebolig fra 50tallet.

Vi har ingen erfaring med oppussing/renovering fra før av da vi har eid to nybygg(og er DRITLEI) av utbyggere.

 

Vi har heldigvis god kompetanse i slekt(bygget fellesfjøs osv) men er som sagt blank.

 

Boligen har fått tg3 på kledning som må/bør byttes. Ellers er tak, drenering og elektriske byttet av fagfolk i 2010 mens bad og kjøkken tatt av faglært men uten papirer(tenk det da) 

Hvilke fallgruver bør vi styre unna? Alt innvendig er pusset opp og har tg1/tg2. 

 

Hvorfor vi gjorde det? 

For våre to barn, som nå endelig har mulighet til å ha venner på besøk uten at de må klatre på veggene(hadde soverom på 6kvm fra før av) til forsvar altså :)

 

Vi gleder oss men er også klar for kamp(noe vi forventer, man får ikke ting gratis her i livet)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WhiskeyJack skrev (23 timer siden):

Da har jeg vært så vågal at jeg og min samboer har valgt å gå til innkjøp av en enebolig fra 50tallet. Boligen har fått tg3 på kledning som må/bør byttes.

Mange hus bygget på 50-tallet har ingen, eller svært dårlig, isolasjon. Dersom kledning må skiftes, er dette en fin anledning til å fore ut og isolere veggene. Man bør vurdere å skifte ut vinduer og dører samtidig. Det kan også være ingen, eller svært dårlig ("englehår"), isolasjon i taket, så her bør man også gjøre en oppgradering. Med bedre isolasjon er det viktig at dampsperre er i orden, slik at ikke fuktig luft kondenserer i isolasjonen og gir fuktskader i reisverket.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Dersom du skal gjøre om noen ting inne, og må søke om det, så kan du be om unntak fra Tek17, basert på byggets alder etc. Kan være kjekt, jeg har gjort det når jeg søkte/varsla om endring av et baderom i en kjeller, og fikk unntaket. Du er sikkert klar over det, men tenkte jeg skulle slenge det på :)

https://www.dibk.no/bygge-eller-endre/arbeid-pa-eksisterende-bygg/nar-gjelder-byggteknisk-forskrift-tek17

Forøvrig så er jeg stor fan av å ringe til diverse direktorater når jeg skal spørre om råd/hjelp. Det sitter som regel en veldig kunnskapsrik saksbehandler som svarer på disse telefonene, og de aller fleste gangene er jeg superheldig og kommer til en riktig hyggelig å pratsom person med masse gode råd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi var i samme situasjon for tre år siden, men endte opp i et 150år gammelt tømmerhus. :)
Der var alt tg3, så vi rev alt ned til tømmeret og gjorde alt på nytt.

Sjekk om du kan søke Enova-støtte til oppgraderingen, vi fikk ganske mange tusen i støtte for etterisolering, nye vinduer og en Mitsubishi varmeveksler.
Det dekket mye av kostnaden med et "bedre" hus, som også ble billigere å varme opp siden vi gjorde det skikkelig. Det er ikke vanskelig å lekte ut, isolere og skifte kledning, men det er mye jobb. Liggende kledning er dog mye mindre jobb enn stående.
Husk å legge opp strøm til utvendige punkter når dere holder på, til julelys, høytrykksspyler etc.
Fallgruver? Tja.. kos dere med huset sier nå jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må jo bli opp til deg selv. :)
Møre Royal ser fantastisk bra ut, og jeg kunne godt tenkt meg en slik løsning selv.
Men vi gikk for helt vanlig "hvit" kledning, grunnet og beiset med oljedekkbeis fra Gjøco.
Det er en billigere løsning, og vi fikk den klassiske gårdshus-looken vi var ute etter.

Lenke til kommentar

TG3 kan også være pga alder, så det trenger ikke å være noe galt. Men det skal stå i taksten.

Liggende panel gjør det enklere å bytte ut evt råteskader nederst eller øverst. Men dersom dere legger nytt, ubehandlet panel og maler det med en blanding av tjære og linolje (altså som man gjorde før), vil du etter hvert få nærmerst vedlikeholdsfritt panel. Bakdelen er at det er klinete og må følges opp årlig en stund til materialet er mettet. Dette hadde definitivt jeg gjort hadde jeg lagt nytt panel i dag på et hus jeg skulle blitt i en god stund.

Ellers er det viktig å ta et rom av gangen av det dere skal ta innendørs. Skal man bo i et oppussingsprosjekt og samtidig ta litt her og der etter hva man har av tid/materialer/hjelp, kan man ende opp utslitt.

Ta også høyde for overraskelser. I utgangspunktet bør du heller ikke betale håndtverkere på forhånd; trenger de pengene for å komme i gang, er sjansen stor for at firmaet heller ikke har god likviditet.

Lenke til kommentar

Hei, det er soverom.

I 1 etg er det 3 stk soverom + et bad. 

I 2 etg er det stue, kjøkken og en bod som er søkt og godkjent til å bli et bad(bare lagt opp vann og kloakk der, så vil bli brukt som bod inntill videre)

 

Vi har støtt på et kanskje større problem. Nabohuset har nok blitt bygget i ettertid og går nesten kant i kant med boligen vår. Dere kan se avrenning fra takrenna til naboen. Hvilke rettigheter har vi til å få denne dreneringen utbedret? Vi skal bytte kledning og da tenkte vi også etterisolere denne veggen, men som dere kanskje ser så kan det by på problemer.


Hva tenker dere? Finnes det en enkel løsning eller må man bare godta slikt? 

 

image.png.73f6254dbd8aebc9e148af646fb4c1e8.png

 

Lenke til kommentar

Det mangler bare et nedløp. Det koster nokså lite, det er ikke verd å lage krig for. Skal dere totalrenovere huset kommer det til å bli støy og bråk for den naboen i månedsvis. Bank på, si hei, og spør om det er greit at dere setter på et nedløp når dere uansett har stillas oppe. 

Du må være bra dust for å velte naboforholdet for å spare en tusenlapp når du skal bruke en million på å pusse opp. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...