Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feil på peis?


Anbefalte innlegg

Heisann. 
 

Har et nytt hus med ventilert stålpipe og en brunner peisinnsats. 
 

Slik jeg har forstår det skal jo ovnen være «lukket» og forsyner seg med luft fra pipen, så behov for å ha vindu åpent eller ventilasjon i overtrykk modus skal ikke være nødvendig så lenge døren er igjen på peisen. 
 

Alikevell opplevde vi å fylle stuen med røyk ene gangen kjøkkenventilatoren ble startet. (Peisen døde ut også generte mye røyk.) Det hjalp umiddelbart når vi åpner vinduet. 
 

Er det noe gale med peisen? Utette overganger eller lignende?

 

Såg over pakning i dør og den såg forsåvidt fin ut. 
 

 

image1.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygde nytt hus i 2013. Peisen fikk friskluft-tilførsel via pipen.
Balansert ventilasjon i resten av huset.

Der måtte jeg ha en gløtt på døren akkurat når vi tente opp, og da kunne jeg ikke starte kjøkkenventilatoren uten at det røyk inn.
Men etter at døren ble lukket, kunne jeg starte ventilatoren helt fint.

Vanskelig å konkludere med det ene eller det andre, men jeg mener i hvertfall det er grunnlag for en prat med de som har levert løsningen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

bare nysgjerrig, hvordan ser det ut i praksis, altså hvor kommer luften inn?

Pipen er to-delt innvendig, med røykføring i midten og friskluft i en sirkel på utsiden av røykrøret.
Hos meg med Schiedel-pipe og frittstående ovn, kom det et rør ut av pipen som gikk inn under ovnen.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (8 minutter siden):

Pipen er to-delt innvendig, med røykføring i midten og friskluft i en sirkel på utsiden av røykrøret.
Hos meg med Schiedel-pipe og frittstående ovn, kom det et rør ut av pipen som gikk inn under ovnen.

ok.

er vel som du skrev i forrige post, må hjelpe til med litt ekstra lufttilførsel i begynnelsen ved opptenning.

og, når når ildsted omsider er tilstrekkelig varmt, greier den å suge/dra ned luft sjøl. (med lukket dør)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pakninga på ovnsdøra er ikkje tett nok til at du kan bruke kjøkkenventilatoren eller anna mekanisk ventilasjon under opptenning. Pakninga er eit slikt "tau" av glassfiber, det gjer at det blit mykje tettare enn metall mot metall, men dette er ikkje ei gummipakning som gir lufttett forsegling.

Særleg i eit nytt hus som er nesten hermetisk tett i utgangspunktet så blir det eit undertrykk når du startar kjøkkenvifta, og ein av få stadar kjøkkenventilatoren klarer å dra inn litt luft er via pipa og gjennom utettheiter i ovnsdøra.
Når du opna vindauget så laga du ein langt lettare tilgang av tilluft for kjøkkenventilatoren, så då starta ventilatoren med å trekke ut utelufta som kjem inn vindauget i staden for å trekke luft via skorstein og nesten tett ovnsdør.

Ein kjøkkenventilator har fort ein kapasitet på 55 til 140 liter luft i sekundet, så for at det ikkje skal blir vakum så vil lufta bli mekanisk dratt inn gjennom alle tilgjengelege utettheiter.

 

Rådet er å slå av alt av mekaniske vifter (kjøkkenventilator, baderomsvifte, ventilasjonsanlegg, osv) under opptenning. Etterkvart som du får god varme i eldstaden så vil dei termiske kreftene bli sterke nok til at kan prøve å gradvis slå på igjen det du treng av avtrekksvifter.
Alternativet er å opne nok av vindauger og dører under opptenning, men det er sjølvsagt upraktisk med vidopne vindauger sidan du vanlegvis fyrer i peisen nettopp fordi det er så kaldt ute.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...