Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bestille whiskey


Steffen850

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Steffen850 skrev (6 minutter siden):

Heia

 

Jeg ønsker å bestille en flaske med whisky fra et nettsted som heter whiskyauctioneer. Her selges det masse whisky blant annet flere typer fra Norge. Er det lovlig å bestille herifra og hvordan kan jeg få denne flasken tilsendt meg selv, er over 20 så er i lovlig alder. 

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

Kort svar; det går , men er dyrt og tungvint

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at man må ha bevilling for å importere alkohol (alkoholloven § 2-1 første ledd), men privatpersoner kan på visse vilkår innføre alkohol fra utlandet til personlig bruk (§ 2-1 tredje ledd). 

Det er et krav for at innførselen skal være til personlig bruk at mengden alkohol og innførselsprosessen stemmer med hva som er "personlig bruk". Du kan ikke bestille sammen med andre (fellesinnførsel), og du kan heller ikke involvere noen andre enn deg selv, selgeren i utlandet, og transportører/speditører som ikke har noen interesse i salget (Helsedirektoratets merknader til importreglene, rundskriv IS-2016-9003). Det er også spesielle krav til transportører (alkoholforskriften § 15-4) som gjør at det vil være dyrere å få transportert dette til Norge. 

Det kan være lurt å spørre om Vinmonopolet kan foreta spesialbestilling. Det kan være rimeligere enn direktebestilling fra utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom jeg husker,saa betaler du i tillegg til portoen, toll paa mengde,ikke pris.

Skulle da tro, at det blir billigere, aa bestille fine, dyre varer.

Bestilte en liter Jegermaister manifest, foer den kom paa polet her. Betalte 1500 kr for den, Paa polet, her koster den vel en tusenlapp, saa tipset i fra @krikkert om aa bestille det gjennom polet, er veldig bra, hvis det gaar. De kan ikke bestille alt.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Hvis det er en spesiell flaske som for lengst er utsolgt fra produsenten, er spesialbestilloing fra polet uaktuelt. Men Whiskyauctioneer er proffe og sender til Norge. Du betaler mva og alkoholavgift, samt gebyrer, ved innførsel. No problemo. Bare vært obs på at flasker med høyere abv enn 60% sendes i retur.

Regn at innførsel til Norge vil effektivt doble prisen for flasken.

Lenke til kommentar
Steffen850 skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å bestille en flaske med whisky fra et nettsted som heter whiskyauctioneer. Her selges det masse whisky blant annet flere typer fra Norge. Er det lovlig å bestille herifra og hvordan kan jeg få denne flasken tilsendt meg selv

Hvis det posten som håndterer pakken er fortollingsgebyret 270,-*. Avgiftene kommer selvfølgelig i tillegg, ca 451,- (pr liter med 40% alkohol) + merverdiavgift på vareverdi og frakt.

*Gjelder fra 1.12.2023.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Bor du nærme nok Sverige til å ta en tur over grensen? Da kan tjenester som https://sverigelevererar.no være noe. Da foregår handelen internt i EU (dersom selger også er i EU) og du kan avgiftsfritt hente en kvote dersom du er i Sverige over 24 timer( men antall timer sjekkes ikke)..

Ps. Ikke benyttet de selv, så går ikke godt for de..

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...