Gå til innhold

Pc til Photoshop


Anbefalte innlegg

Heisann. Vurderer ny pc. Har til nå alltid brukt laptop, men føler at de fort blir litt utdaterte, så denne gangen har jeg lyst å gå for en stasjonær. Bruken blir mest bilderedigering (Photoshop, men har også lightroom), men greit om det er mulig å redigere noen gopro-snutter også. Også har jeg lyst til at AI-støyfjerneren bruker 10 sekund og ikke 12 minutter per bilde som det gjør i dag. 

 

Har et budsjett på 20 000. Har spurt komplett.no om tips, og fikk dette forslaget fra de. Virker den grei?

Screenshot_20231124_111048_SamsungInternet.thumb.jpg.3deec3f87a2985d7684102db0a7999ce.jpg

 

Har også sett på denne

https://www.dustinhome.no/product/5011293495/z1-g9-tower-workstation

 

men da må det mer harddiskplass til (ønsker minst 4 tb)

 

Noen innspill? Noen andre forslag? Vil ha ferdig bygd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

inspill.

Du får samme komponentene til 17,500 om du bygger selv akkuratt nå etter ett kjapt søk på prisjakt.

Det er enda billigere om du mixer og matcher tilbudsvarer. kan sikker komme under 15k. Det er lett å bygge selv, selv nybegynnere klarer det på noen timer inkludert windows installasjon. windows kan du køpe en billig lisens for. altså ikke i norske butikker. 

Er ikke imot Komplettpc, men tenk du kan bygge selv for 1000kr timen om du bruker 4 timer, det er bra timebetalt, og det etter skatt.

For ekstra lagringsplass er det billig med HDD som er mer enn nok for photoshop. kan og overføre mellom ssd og hdd etter prosjekter er ferdig for eksempel.

IKKE KJØP OEM PC ala HP, DELL, Lenovo.. osv osv...  du får en pc som ikke kan oppgraderes ettersom de ofte er "custom" innvendig. Tar en kollega som et eksempel som gikk imot denne anbefalinger for det var billig for noen mnd siden og ønsker å oppgradere minne og gpu. strømforsyningen er for svak, spesial koblinger, støtter ikke mer minne, hovedkort er custom.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

Ser ganske grei ut den der. Photoshop er glad i minne, så 64gb kommer du nok langt med. Da jeg bygde ny i vinter så gikk jeg for 64gb av samme årsak (hadde 32, gikk ofte tom). 12-kjerners CPU burde også hjelpe på, men jeg har ingen erfaringer eller innspill å komme med ang den du har valgt der.

Jeg liker å bygge sjøl, men har kjøpt mye ferdigbygd fra komplett til venner og kjente (bare valgt deler fra verktøyet). Fordelen er at du da har garanti på hele jobben og ikke bare enkeltkomponentene. Sist så tror jeg det skilte 1500 kr på å bygge sjøl og la komplett gjøre det for meg med samme deler. Verdt det for meg.

Lenke til kommentar

Om du skal spare penger over tid vs laptop så blir vel det viktigste å kjøpe en oppdatert plattform som du kan oppgradere på. Sikreste akkurat nå er kanskje AMD; Intel sin har vel allerede tre generasjoner på.

I praksis så blir det gjerne slik - i det du skal oppgradere så må man oppgradere mer en man ønsker og det blir ganske dyrt hver gang uansett.

Lenke til kommentar
3 hours ago, awesnes said:

  Også har jeg lyst til at AI-støyfjerneren bruker 10 sekund og ikke 12 minutter per bilde som det gjør i dag. 

Det som teller er hvor kraftig GPU du har. 4060 TI skulle være mer enn bra nok.  For å ta det litt på siden , kunne du ha så kraftig CPU som det bare er mulig , uten at det hjelper på å få ned tiden.

Vet ikke hva slags videoredigerings program du bruker. Hvis det er noe enkelt som f.eks Open Shot - Shot Cut så er ikke GPU så viktig . Er det noe som f.eks Premiere pro , så er GPU meget viktig.

 

Lenke til kommentar

Vet ikke om Mac er aktuelt, men jeg har jobbet profesjonelt i både Photoshop og Capture One så og si hver eneste dag i snart 15 år og det går lynraskt nå både på min noen år eldre iMac 27" og nyere Macbook Air M2.  F.eks. super resolution i Camera RAW tar ikke mange sekundene på Mark IV-materiale.

Så hva med en liten og nett Macbook Air/Pro og en god skjerm? Selv Air-maskinen min håndterer 4.6K Arri-materiale ok.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Saltkorn skrev (10 timer siden):

...

Du får samme komponentene til 17,500 om du bygger selv akkuratt nå etter ett kjapt søk på prisjakt.

Det er enda billigere om du mixer og matcher tilbudsvarer. kan sikker komme under 15k. Det er lett å bygge selv, selv nybegynnere klarer det på noen timer inkludert windows installasjon. windows kan du køpe en billig lisens for. altså ikke i norske butikker. 

...

Enig i at det selvsagt lønner seg å bygge selv, men samtidig er det jo bare en "tabbe" så går jo vinningen opp i spinningen (nå vet jeg jo ikke hvor mange tabber det er mulig å gjøre da...) Kjenner jo folk som kan bygge, men ikke godt nok til at jeg ønsker å bry de med å gjøre det. Men kanskje jeg kan bruke det mot komplett for å få en bedre pris?

Clear skrev (7 timer siden):

Vet ikke hva slags videoredigerings program du bruker. Hvis det er noe enkelt som f.eks Open Shot - Shot Cut så er ikke GPU så viktig . Er det noe som f.eks Premiere pro , så er GPU meget viktig.

Bruker hovedsakelig Pinnacle studio, men det er ikke voldsomme greier jeg redigerer/har tenkt til å redigere så så lenge det funker greit holder det lenge. Ofte så redigerer jeg først på telefonen med Quik-appen også finpusser og legger til musikk på pcen.

 

Snikpellik skrev (7 timer siden):

Vet ikke om Mac er aktuelt, men jeg har jobbet profesjonelt i både Photoshop og Capture One så og si hver eneste dag i snart 15 år og det går lynraskt nå både på min noen år eldre iMac 27" og nyere Macbook Air M2.  F.eks. super resolution i Camera RAW tar ikke mange sekundene på Mark IV-materiale.

Mac er dessverre ikke aktuelt (kall det gjerne religiøs overbevisning... 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...