Gå til innhold

Slette duplikatfiler?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lett etter en bra deduplikator i årevis som takler flere disker på en bra måte, og dette er kanskje akkurat det jeg trenger.

Alle de andre jeg har testet fungerer ikke eller blir for mye manuelt arbeid, så jeg vurderte å lage en selv.

Det nærmeste jeg fant var vel Dupeguru.

Hvis du bare vil sammenligne filstørrelser enkelt med en søkemotor kan jeg tipse om Everything fra voidtools (gratis, men tar donasjoner). Dette er egentlig noe alle trenger uansett siden søk i Windows er for dårlig. To tomler opp.

Edit: Snublet over denne listen om det er av interesse;

https://beebom.com/best-duplicate-file-finders-windows/

Hvis du liker å jobbe visuelt bare for å finne store filer er denne bra og superkjapp;

https://www.diskanalyzer.com

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 timer siden):

Har lett etter en bra deduplikator i årevis som takler flere disker på en bra måte, og dette er kanskje akkurat det jeg trenger.

Alle de andre jeg har testet fungerer ikke eller blir for mye manuelt arbeid, så jeg vurderte å lage en selv.

Det nærmeste jeg fant var vel Dupeguru.

Hvis du bare vil sammenligne filstørrelser enkelt med en søkemotor kan jeg tipse om Everything fra voidtools (gratis, men tar donasjoner). Dette er egentlig noe alle trenger uansett siden søk i Windows er for dårlig. To tomler opp.

Edit: Snublet over denne listen om det er av interesse;

https://beebom.com/best-duplicate-file-finders-windows/

Hvis du liker å jobbe visuelt bare for å finne store filer er denne bra og superkjapp;

https://www.diskanalyzer.com

 

Jeg har allerede Everything innstallert, men må man da lete etter lik størrelse og slette manuellt eller finnes det noen automatisk måte å få det gjort på?

 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det enkleste og den raskeste måten er å bruke kommandolinjeverktøyet fdupes (gratis):
 

fdupes <katalog>

gir deg en liste over duplikatfiler i katalogen, hvor <katalog> er stien til mappen du ønsker å lete etter duplikatfiler. F.eks:

fdupes Downlads

Vil søke etter duplikatfiler i Downloads

fdupes -r <katalog>

Vil søke i katalogen og alle undermapper i katalogen

fdupes -rd <katalog>

Vil gå igjennom katalogen og alle undermapper og slette alle duplikatfiler

Hvis du ikke har fdupes installert kan dette installeres via:

Linux (ubuntu): sudo apt install fdupes

Mac: (krever homebrew pakkebehandler): brew install fdupes

Windows (krever wsl): samme som linux

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Lyncs said:

Jeg har allerede Everything innstallert, men må man da lete etter lik størrelse og slette manuellt eller finnes det noen automatisk måte å få det gjort på?

Det er bare et rent søkeverktøy som kombinerer de diskene du har indeksert i søket ditt med mindre du begrenser det med stasjonsbokstav som f.eks c:\*.zip og ikke *.zip

Jeg synes det er et greit verktøy å bruke om det søkes på store filer (sorter etter størrelse) så man kan slette om en er i beit for plass. Altså ikke noe kirurgisk presisjonsverktøy, men greit nok om en bare trenger litt plass kjapt.

Personlig brukte jeg mye programmer ala WizTree før (WinDirStat og SequoiaView) siden det gir en bra visuell oversikt.

Med programmer som Everything synes jeg det igjen blir enklere siden det ikke filtrerer på enkeltkataloger.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Phantom Software skrev (13 minutter siden):

Czkawka er bedre enn alle andre program nevnt her, så anbefaler å teste ut det.

Det er din mening. Du lenket til en github repo der man må lete etter binærfilen man skal laste ned og når den er nedlastet er ikke filen signert. Det er helt sikkert ikke noe problemer med den, men å laste rett ned fra en pakkebrønn er i det minste sikrere (og enklere). Dessuten trenger man ikke å familiere seg med et helt brukergrensesnitt hvis man bare skal utføre en enkelt ting. Da er det bokstavelig talt bedre og enklere (i min mening) å skrive et par ord i kommandolinjen og så få jobben gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt gratisprogrammet "Clone Spy" som har en god del innstillinger og hvor du kan bestemme om ting skal gjøres automatiskt eller om du skal "ha siste ordet". Man kan også gjøre en del innstillinger "under panseret" som filtrering og lignende. Mapper og filtyper kan ekskluderes for å redde en fra å slette viktige filer med mer.

https://clonespy.com/features/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Czkawka har en bra indekseringsmotor og gjør det den skal.

GUI følger dog en forenklingstanke som jeg synes fordummer ting om en har mye duplikater forskjellige steder over flere disker å rydde opp i effektivt.

Savner mest en slags logisk gruppering av mange filer som matcher og hvilken disk som skal bevares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...