Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Avløpsrør under vask riktig tilkoblet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal snart få montert ny oppvaskmaskin. Har derfor kikket litt under vasken. Titter litt på avløpsrøret under vasken og et annet spørsmål dukker opp. Ser dette rett tilkoblet ut? Jeg vet ikke hva det hvite Y-røret kalles men likte ikke at det grå avløpsrøret enterer på en slik måte at dette kan fort lekke? Virker nesten for meg at det hvite Y-stykket står motsatt vei? Altså det grå avløpsrøret burde gått direkte inn i det hvite og ikke utenpå? Eller ser dette rett ut?

 

 

20231116_001747.jpg

20231116_001947.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
  • Labelle endret tittelen til Avløpsrør under vask riktig tilkoblet?
Videoannonse
Annonse

Det der ser rart ut. Jeg gikk 3 år rørlegger på skolen og hadde ett år i praksis som hus og industrirørlegger (for 30 år siden) og selv om mye kan ha skjedd med tanke på lover og regler siden den gang må jeg si at dette ser rart ut. 

Jeg ser også et annet rør du har der som har en 90 graders knekk. Det var den gang fyfy. Jeg vet ikke om det var ulovlig, men vi lærte på skolen og i praksis at 90 grader var aldri et tema.

Men MIN konklusjon er at dette ser veldig jalla ut med den koblingen. 

Jeg ville fått en rørlegger til å sett på dette. Jeg ser det hvite grenrøret går ned i en sort muffe under? Bytt ut alt fra den sorte muffen og opp er min mening. En rørlegger gjør dette ganske kjapt. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Det der ser rart ut. Jeg gikk 3 år rørlegger på skolen og hadde ett år i praksis som hus og industrirørlegger (for 30 år siden) og selv om mye kan ha skjedd med tanke på lover og regler siden den gang må jeg si at dette ser rart ut. 

Jeg ser også et annet rør du har der som har en 90 graders knekk. Det var den gang fyfy. Jeg vet ikke om det var ulovlig, men vi lærte på skolen og i praksis at 90 grader var aldri et tema.

Men MIN konklusjon er at dette ser veldig jalla ut med den koblingen. 

Jeg ville fått en rørlegger til å sett på dette. Jeg ser det hvite grenrøret går ned i en sort muffe under? Bytt ut alt fra den sorte muffen og opp er min mening. En rørlegger gjør dette ganske kjapt. 

Har bestilt rørlegger til befaring.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

Smartline er kvalitet så det er absolutt ikke noen dårlig løsning. 

Da ville jeg vært mer bekymret av Ikea vannlåsen, men de pleier å holder de også. 
Det er der man kobler til oppvaskmaskinen. 

 

Okei,

Likte ikke bare koblingsmåten det er gjort på. I mine øyner blir det som å koble et takrennenedløp i motsatt vei. Altså røret over går på utsiden av røret under. Eneste som skiller vann fra å renne på siden her er en pakning som sikkert har begrenset levetid.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (Akkurat nå):

Okei,

Likte ikke bare koblingsmåten det er gjort på. I mine øyner blir det som å koble et takrennenedløp i motsatt vei. Altså røret over går på utsiden av røret under. Eneste som skiller vann fra å renne på siden her er en pakning som sikkert har begrenset levetid.

Enig. En merkelig løsning. merkelig nok til at jeg ville gjort det annerledes. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Labelle said:

Okei,

Likte ikke bare koblingsmåten det er gjort på. I mine øyner blir det som å koble et takrennenedløp i motsatt vei. Altså røret over går på utsiden av røret under. Eneste som skiller vann fra å renne på siden her er en pakning som sikkert har begrenset levetid.

Forstår bekymringen, men det er godkjent sånn og jeg har god erfaring med systemet selv i mange år. 

Hvis du vil så kan du bytte alt fra bunn av skapet med et tradisjonelt system hvor du har overlapp. 
Selv om resten av røret ditt sannsynligvis har Smartline videre i huset. 

Husk det er avløpsrør og det står ikke noe trykk i røret. 

Men jeg kan beroligge deg med at det er riktig koblet og sannsynligvis noe av den bedre kvaliteten på markedet. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, wampster said:

Hvis du skal gjøre noe med den delen av røret ville jeg definitivt gjort noe med 90 graderen samtidig.

Vet at det er en gylden regel å ikke bruke 90 graders bent. Men viktigst er dette vel bare i rørføringer som eventuelt må stakes (for eks nedgravd) og hvor stakefjæra ikke kommer rundt et 90-bent. Under vasken er det vel bare å demontere de få delene om noe skulle ha kilt seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...