Gå til innhold

BANKID - hvordan bankene forsøker å binde deg


Gjest d697a...a46

Anbefalte innlegg

Gjest d697a...a46

Ønsker å belyse litt hvordan bankene opererer mot vanlige lønnsmottakere.

De fleste banker i dag kan tilby bankId. BankID er blitt kanskje den vanligste og foretrukne måten å identifisere seg på via omtrent alt fra handel på nett eller få tak i informasjon fra det offentlige, legekontor osv. For alle praktiske formål så havner man før eller siden i en situasjon der man må ha BANKID. Så hva krever bankene for å ustede bankID? Jo det ene er selvfølgelig et gyldig pass og at man oppretter et kundeforhold til banken. Men det er faktisk mer! Enkelte av bankene har også begynt å kreve at den løpende lønnen man får fra egen arbeidsgiver går rett inn på konto i den banken man har bankID. Har man f.eks en av de vanlige forretningsbankene som ikke usteder bankID, men tilbyr f.eks bedre spare-rente og annet og så flytter lønnen direkte fra arbeidsgiver og inn på en konto her så mister man retten til bankID hos enkelte banker. Det betyr ingenting hvilke andre kundeforhold man har til den banken som har utstedt bankID - de krever lønnen/pensjonen din inn på dennes konto. Dette mener jeg er ganske så konkurransvridene og jeg forstår egentlig ikke at de kan operere slik gitt hvilken rolle bankID har fått i samfunnet.  Men jeg vet nå at de gjør dette. Det jeg funderer på er om andre der ute har opplevd tilsvarende?  Slik jeg ser det blir det fort veldig dyrt å ha et kundeforhold til en vanlig bank som usteder bankID om man hele tiden må mate denne banken med lønningene sin slik at de kan sitte på pengene 1-2 dager før du klarer å dytte pengene dine over på en annen forretningsbank med bedre betingelser. I disse tider hvor bankene også skor seg enormt på rentedifferanser mellom innskudds og utlånsrenter er det nesten utrolig at ingen reagerer på denne praksisen.

Noen andre som har synspunkter på dette?

 

Anonymous poster hash: d697a...a46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d697a...a46 skrev (16 minutter siden):

Ønsker å belyse litt hvordan bankene opererer mot vanlige lønnsmottakere.

De fleste banker i dag kan tilby bankId. BankID er blitt kanskje den vanligste og foretrukne måten å identifisere seg på via omtrent alt fra handel på nett eller få tak i informasjon fra det offentlige, legekontor osv. For alle praktiske formål så havner man før eller siden i en situasjon der man må ha BANKID. Så hva krever bankene for å ustede bankID? Jo det ene er selvfølgelig et gyldig pass og at man oppretter et kundeforhold til banken. Men det er faktisk mer! Enkelte av bankene har også begynt å kreve at den løpende lønnen man får fra egen arbeidsgiver går rett inn på konto i den banken man har bankID. Har man f.eks en av de vanlige forretningsbankene som ikke usteder bankID, men tilbyr f.eks bedre spare-rente og annet og så flytter lønnen direkte fra arbeidsgiver og inn på en konto her så mister man retten til bankID hos enkelte banker. Det betyr ingenting hvilke andre kundeforhold man har til den banken som har utstedt bankID - de krever lønnen/pensjonen din inn på dennes konto. Dette mener jeg er ganske så konkurransvridene og jeg forstår egentlig ikke at de kan operere slik gitt hvilken rolle bankID har fått i samfunnet.  Men jeg vet nå at de gjør dette. Det jeg funderer på er om andre der ute har opplevd tilsvarende?  Slik jeg ser det blir det fort veldig dyrt å ha et kundeforhold til en vanlig bank som usteder bankID om man hele tiden må mate denne banken med lønningene sin slik at de kan sitte på pengene 1-2 dager før du klarer å dytte pengene dine over på en annen forretningsbank med bedre betingelser. I disse tider hvor bankene også skor seg enormt på rentedifferanser mellom innskudds og utlånsrenter er det nesten utrolig at ingen reagerer på denne praksisen.

Noen andre som har synspunkter på dette?

 

Anonymous poster hash: d697a...a46

hvilken bank er det som krever lønnsinngang for bankid?  jeg har sett kravet for boliglån før men jeg har aldri hørt om dette for bankid. 

Jeg vet godt at jeg har bankid i en bank jeg ikke har brukt som dagligbank på over 10 år. (det eneste praktiske jeg bruker den banken til er at BSU kontoen min står der fremdeles) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sparebank 1 krever lønnsinngang. Har du andre produkter så betyr det ingenting. Fikk det skriftlig fra banken - de vil ha lønnen inn på kontoen.  Jeg kan ikke forstå at de kan kreve dette. Det står generelt at de kan kreve et kundeforhold, men det nevnes ingenting om hva et kundeforhold innebærer. For sparebank 1 betyr det at lønn/pensjon må rett inn på konto i deres bank.  Vilkårene har jeg funnet her :

https://cdn.sanity.io/files/oblcsyoh/production/a0ed833c9116552581dc4b2434dd9b951e61b381.pdf

Jeg ville bytte dagligbank som det heter - og det var da jeg ble oppmerksom på dette.

Jeg har hatt samme bank sikkert 40 år - og har bankID i denne banken. Ville så flytte dagligbank fra denne jeg hadde i 40 år over til en annen og tenkte at jeg kunne opprette bankID i den nye - som da var sparebank1 - men da krevde de at lønnen min skulle inn på konto der også...At jeg har sparepenger og ønsket aksjesparekonto osv..betydde ingenting - de ville ha lønnen inn på konto..Fikk alt skriftlig fra banken også...

Endret av FriskLuft
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Trodde bankid var en felles løsning alle banker bruker, som ikke er drevet av bankene?

"BankID BankAxept AS eies av bankene, med DNB, Sparebank 1 Betaling, Balder Betaling og Eika VBB som de største aksjonærene. BankID BankAxept eies 100 prosent av Vipps Holding AS." Kilde
Infrastrukturen til BankID drives av Bits AS, som eies av Finans Norge, som også er generalforsamlingen til Bits. Kilde
 

Gjest d697a...a46 skrev (2 timer siden):

Noen andre som har synspunkter på dette?

Det burde være som i Danmark. Der har bankene ingenting å gjøre med MitID (som er tilsvarende BankID).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

"BankID BankAxept AS eies av bankene, med DNB, Sparebank 1 Betaling, Balder Betaling og Eika VBB som de største aksjonærene. BankID BankAxept eies 100 prosent av Vipps Holding AS." Kilde
Infrastrukturen til BankID drives av Bits AS, som eies av Finans Norge, som også er generalforsamlingen til Bits. Kilde
 

Det burde være som i Danmark. Der har bankene ingenting å gjøre med MitID (som er tilsvarende BankID).

Enig i siste setning der - vi kan ikke ha en liten gruppe banker som i praksis skaper seg monopol på identfisering og betalingsløsninger på nett. Det finnes andre betalingsløsninger, men de fleste integrerer seg jo mot bankID og når kravet for å beholde bankID nå kobles til krav om at lønn/pensjon går inn i banken man har fått utstedt bankID på - vel så tvinger de i praksis hele befolkningen til å gi penger til dem ved at de til enhver tid får alle landets borgere til å betale inn alle penger de tjener inn på konto i deres banker. Jeg kan ikke forstå at dette er i tråd med f.eks EØS rett eller at vi i Norge er tjent med å ha det slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 timer siden):

Sparebank 1 krever lønnsinngang. Har du andre produkter så betyr det ingenting. Fikk det skriftlig fra banken - de vil ha lønnen inn på kontoen.  Jeg kan ikke forstå at de kan kreve dette. Det står generelt at de kan kreve et kundeforhold, men det nevnes ingenting om hva et kundeforhold innebærer. For sparebank 1 betyr det at lønn/pensjon må rett inn på konto i deres bank.  Vilkårene har jeg funnet her :

https://cdn.sanity.io/files/oblcsyoh/production/a0ed833c9116552581dc4b2434dd9b951e61b381.pdf

Jeg ville bytte dagligbank som det heter - og det var da jeg ble oppmerksom på dette.

Jeg har hatt samme bank sikkert 40 år - og har bankID i denne banken. Ville så flytte dagligbank fra denne jeg hadde i 40 år over til en annen og tenkte at jeg kunne opprette bankID i den nye - som da var sparebank1 - men da krevde de at lønnen min skulle inn på konto der også...At jeg har sparepenger og ønsket aksjesparekonto osv..betydde ingenting - de ville ha lønnen inn på konto..Fikk alt skriftlig fra banken også...

Jeg har sparebank 1, de krever åpenbart ikke lønnsinngang, 

Har du en konto i banken så har du ett kundeforhold. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, HW1 said:

Jeg har sparebank 1, de krever åpenbart ikke lønnsinngang,

De krevde også det fra meg da de ga meg boliglån i sin tid.  Usikker på hvor lenge jeg lod lønnen gå inn ditt, men uansett hadde jeg det slik at lønnen minus det jeg skulle betale på lånet blev overført skandiabanken hvor jeg ellers utførte al annet. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (10 minutter siden):

Jeg har sparebank 1, de krever åpenbart ikke lønnsinngang, 

Har du en konto i banken så har du ett kundeforhold. 

Joda - dette er en ny praksis de startet med fra 1 Januar 2023 ifølge mail jeg har fått fra nettopp sparebank1.

Der sier de også at de vil overvåke at kunden faktisk får lønn inn på konto og ikke direkte til annen bank.

Videre står det i mailen fra banken at de vil si opp bankID avtalen dersom kunden ikke ser til at lønnen, eller andre ytelser som  f.eks pensjon,NAV utbetaling osv. går inn på konto i deres bank først. Selvfølgelig kan man ta ut pengene etter at de er kommet inn og så overføres til annen bank.

Jeg har jo selv bankID i annen bank og har i snart 20 år ikke hatt en aktiv lønnskonto hos dem. Men dette er altså endringer som i alle fall Sparebank1 nå har begynt å praktisere. Om det gjelder alle filialer vet jeg ikke - men mailen fra den banken jeg ønsket å bytte bankID til er ikke til å misforstå. Jeg hadde også selvfølgelig konto i denne banken fra før - men det var ikke tilstrekkelig å BARE ha en konto med ganske store midler på der med tanke på aksjesparekonto osv...Nei - de ville ha lønnen inn på konto før de ville ustede bankID. Jeg ble jo temmelig overrasket over dette og ba selvfølgelig om skriftlig bekreftelse med dokumentasjon på hvor det står at de krevde dette. Og det har jeg fått.........

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

De krevde også det fra meg da de ga meg boliglån i sin tid.  Usikker på hvor lenge jeg lod lønnen gå inn ditt, men uansett hadde jeg det slik at lønnen minus det jeg skulle betale på lånet blev overført skandiabanken hvor jeg ellers utførte al annet. 

Bolliglån er noe annet - da har de en heftelse på deg og vil sikre at de mottar løpende midler fra deg. Dersom du KUN har sparemidler.noen kort avtaler,aksjefond som håndteres i banken osv - vel så har du ikke et reellt kundeforhold ifølge den nye praksisen.......

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, FriskLuft said:

Der sier de også at de vil overvåke at kunden faktisk får lønn inn på konto og ikke direkte til annen bank.

Det virker rart for meg om slik overvåking er lovlig.  Jeg kan ikke se det kan ha noe som helst med å hindre hvitvasking å gjøre, så med hvilken annen lov i hånden kan de driver å aktiv overvåke personers privatøkonomi uten det skjer på oppdrag fra politiet?

Lenke til kommentar

Kan like gjerne referere litt til meldingen jeg fikk fra banken :

Sitat
Etter at ny Finansavtalelov ble innført fra 1. januar 2023 så er det utsteder av BankID som stilles ansvarlig dersom BankID blir misbrukt. Dette gjelder både ved kunders egne misbruk, eller ved at kundene blir svindlet og gir fra seg BankID opplysninger. Vi har derfor innført strengere regler for utstedelse av BankID. Vi ønsker heller ikke å påta oss et ansvar for å utstede BankID til kunder som benytter banker som ikke selv utsteder BankID til egne kunder.
 
Som du skriver så kan kundene selv endre lønnskonto hos arbeidsgiver i ettertid av utstedelse av BankID. Det er korrekt, men vi kjører jevnlig kontroller på dette og avslutter BankID der vi ser at reglene ikke blir fulgt, eller at kundene ikke lenger benytter vår bank.

Mao. henvises det til finansavtaleloven av 1 januar 2023 og hvilken endret praksis de har innført som følge av denne. Og banken skriver jo i klartekst at de overvåker kundeforholdet og vil avslutte bankID dersom de oppdager at en kunde benytter en annen bank. Og rent praktisk så mener de altså at dersom kunden får lønnen inn på annen bank så kan de si opp avtalen om bankID. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for endringen i finansavtaleloven av 1 januar 2023 - men jeg vil jo tro at de andre forretningsbankene som ikke usteder bankID vil mene at denne praksisen er konkurransevridende.  Og dette med overvåkning av konto for å se til at kunden faktisk har en lønnsinngang hos banken virker jo ganske ekstremt og er kanskje brudd på f.eks gdrp? Alle med bank-konto vet jo at det tar alt fra noen timer til 1 dag eller 2 før midler er overført mellom bankene. Og ved en slik praksis som banken her ønsker så vil de jo sko seg på lønnskontoen til kundene også. Utfordringen er jo hvilken rolle bankID har fått i samfunnet - vi har ikke som det er referert til over her en identifisering ordning som i Danmark med en løsning som er felles for betaling på nett og kommunikasjon med det offentlige. Dette må jo være noe for Karianne Tung er vår nye minister for digitalisering og forvaltning? Kanskje like greit å skrive noen ord til den nye ministeren og vise til hvordan bankene ønsker å binde fast kundene for å beholde bankID?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (35 minutter siden):

Ikke noe problem å bytte BankID-bank, eller å ha BankID-avtale i flere banker. Hvis man bytter bruksbank, synes jeg det er hensiktsmessig å også bytte BaniID-bank til samme.

Enig - men banken vil jo ikke godta dette om man ikke får lønnsinngang på kontoen i "sin" bank. Rent konkret er det Sparebank1 som har en slik praksis. Ikke hørt om noen andre som har dette som praksis,men det er jo tydeligvis en endring som Sparebank1 har kommet med

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Enig - men banken vil jo ikke godta dette om man ikke får lønnsinngang på kontoen i "sin" bank. Rent konkret er det Sparebank1 som har en slik praksis. Ikke hørt om noen andre som har dette som praksis,men det er jo tydeligvis en endring som Sparebank1 har kommet med

Har aldri vært borti dette, men har alltid flyttet min BankID-avtale til min bruksbank når jeg har byttet, for å slippe å ha en bank med kun BankID fra, og ingen andre tjenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (11 minutter siden):

Har aldri vært borti dette, men har alltid flyttet min BankID-avtale til min bruksbank når jeg har byttet, for å slippe å ha en bank med kun BankID fra, og ingen andre tjenester.

Det var mitt formål også. Jeg hadde opprettet 2 kontoer i den nye banken for noen år siden, en for meg og en for min datter (11 år) - og ordnet med kort for min datter i den nye banken hvor jeg kunne ha full kontroll over hennes kortbruk og overføre penger til henne fra min konto i banken ved behov. Min gamle bank hadde ikke noen gode løsninger for kort til min datter - så det sammen med elendig spareordning for barn er hele bakgrunnen for at jeg ville bytte bank. Jeg tenkte etterhvert at jeg kanskje burde flytte hele mitt kundeforhold fra min nåværende bank med bankID til  til den nye banken som da skulle være sparebank1 - og her opprette en ny bankID som kunne erstatte min nåværende - altså bare rydde litt opp i dette og redusere antall banker jeg hadde kontoer i. Men jeg ville ikke overføre lønnen min inn i denne banken  fordi de rett og slett hadde elendige vilkår for både lønnskonto og sparekonto der. Jeg tenkte forøvrig også å opprette aksjeparekonto i den nye banken, men kom aldri så langt fordi de avviste meg med begrunnelse av at jeg ikke ville ha min lønnsinngang hos dem. Jeg sa at jeg gjerne kunne ta lønnsinngang der en kort periode inntil bankID var ordnet, men fordi de hadde så dårlige betingelser for dette så ville jeg etter relativt kort tid endre lønnsutbetaling til samme bank som jeg nå fikk den inn på. Da var kundeveilederen avvisende og sa at de krevde lønnsinngang.   Jeg ble litt overrasket over dette og sendte banken en henvendelse i etterkant hvor da lederen til denne kundeveilederen forklarte at de nå hadde begynt å skjerpe inn rutinene for utstedelse av bankID og at et kundeforhold i praksis krevde lønnsinngang. Videre kom det også en skjult trussel - slik jeg oppfattet det - at de ville følge med på kundeforholdet og dersom lønnsinngangen ble fjernet ville de sparke meg ut fra bankID. Jeg mener bankID er svært sentralt mhp å betale varer og tjenester på nett - vipps er vel også en del av dette - samt at alle andre steder i det offentlige støtter bankID - mao. de har mer eller mindre monopol på denne tjenesten. Gjennom å tvinge en kunde til å ha lønnsinngang til en av bankene knyttet til bankID så vil man i praksis opptre på en konkurransevridene måte sett opp mot de bankene som ikke er under bankID paraplyen. Konkurransetilsynet har jo også vært inne på dette tidligere og krevd at alle banker skal ha tilgang til bankID.  

 

Vedtak V2021-5 – fornyelse av vedtak V2018-18 - Vipps AS - BankAxept AS - BankID Norge AS - konkurranseloven § 6 annet ledd jf. § 16 - Konkurransetilsynet

Jeg mener oppriktig at bankene burde forbys å kreve lønnsinngang der man ikke har en låneavtale som en motytelse for å ustede bankID.  Jeg forstår der banken gir ut lån, men ikke der man kun oppretter en sparekonto,aksjeparekonto osv. Da er det jo strengt tatt kunden som låner banken penger - ikke motsatt.  Videre mener jeg dette er en viktig prinsippiel sak å få avklart fordi det bankene bak bankID ønsker er jo å ha en form for monopol på alle lønnsinngangene til alle personer i landet og tilby bankID som en motytelse. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (1 minutt siden):

Jeg har BankID via Sparebank 1 og jeg har ikke fått melding eller mail ang. å måtte ha lønnsinngang. Har brukskonto, fond etc. i Sparebank 1, men huslån hos Bulder Bank.

Som beskrevet over her, og tydeliggjort i den referte meldingen jeg har fått fra banken tidligere i tråden her , - dette er noe de har begynt å ha fokus på fra 1. Januar 2023.  Jeg har konto i annen bank med bankID også uten å ha noe annet der enn kun en liten sparekonto. Den banken har ikke kontaktet meg og truet med å si opp bankID selv om jeg ikke har lønnsinngang der - men sparebank1 har klargjort det for meg at det er noe de NÅ vil kreve. Dette er jo helt nytt for meg også og er hele bakgrunnen for hvorfor tråden er opprettet.  Videre ser jeg at bankID har fått et pålegg fra konkurransetilsynet om å åpne opp for at kunder i andre banker utenfor bankID skal kunne bruke bankID også i deres bank. Dette pålegget går vel ut 27.april 2024. 

Sitat

Konkurransetilsynet har derfor kommet til at vedtaket skal fornyes og at vilkårene videreføres i tre nye år, til og med 27. april 2024.

Så jeg vil tro endringen også er en tilpassning til det som skjer etter 27 april 2024. De vil rett og slett "presse" kundene til bankID og kreve lønnsinngang som motytelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...