Gå til innhold

Verktøygodtgjørelse for mekanikkere


TheSphix

Anbefalte innlegg

Prøver og finne ut av Verktøygodtgjørelse for mekanikkere men står jo inget på google om dette bare tømrere.

Så er det noen smarte sjeler her som kan hjelpe?

 

Evt om det er av info så er det for verktøy fra 20000,- og oppover om det har noe og si.

 

Så spørsmålet er da, hvor mye er det mekanikkere skal få i Verktøygodtgjørelse pr år evt pr 1/2 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanlig at håndverkere stiller med annet enn håndverktøy selv. 

Så vidt jeg vet så er det ikke vanlig at mekanikere har verktøy selv i det hele tatt så det finnes nok ikke noen standard ordning på dette. 

Alle ordninger jeg har sett på for verktøygodtgjørelse har i utgangspunktet vært frivillig for bedriften. Men det har vært snakk om skatteregler. 

For din del så må du først forhandle med bedriften om hva du skal få i verktøygodtgjørelse. Og etterpå så må det vurderes om godtgjørelsen er skattepliktig. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (11 minutter siden):

Det er ikke vanlig at håndverkere stiller med annet enn håndverktøy selv. 

Så vidt jeg vet så er det ikke vanlig at mekanikere har verktøy selv i det hele tatt så det finnes nok ikke noen standard ordning på dette. 

Alle ordninger jeg har sett på for verktøygodtgjørelse har i utgangspunktet vært frivillig for bedriften. Men det har vært snakk om skatteregler. 

For din del så må du først forhandle med bedriften om hva du skal få i verktøygodtgjørelse. Og etterpå så må det vurderes om godtgjørelsen er skattepliktig. 

Alle plasser jeg har vært har mekanikere stilt med verktøy selv.

Skal høre med bedriften hva de tenker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verkstedet jeg jobbet for rundt 2010 hadde en verktøygodtgjørelse pr. time som den gang da ga ca. 6'000kr i året. Jeg hadde da verktøy for rabattert pris 25'000kr, fullpris ca. 50'000kr. I praksis betalte verkstedet for verktøyet ved innkjøp og godtgjørelsen gikk til nedbetaling og oppdatering frem til verktøyet var nedbetalt. Deretter fikk man utbetalt godtgjørelsen minus kostnader til oppdatering av verktøy gjennom verkstedet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.fellesforbundet.no/globalassets/lonn-og-tariffsaker/tariffoppgjoret-2022/overenskomstene-tariff2022/bil2022/33192---biloverenskomsten-2022-2024-nett.pdf

Værsågod...

Og er du ikke organisert, så har du selvsagt ikke krav på den godtgjørelsen eller timelønna (tariffen er ikke almenngjort...), da må du forhandle frem timelønn/årslønn/pensjon/tillegg (smusstillegg og verktøygodtgjørelse er vel de mest aktuelle) selv.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Verktøygodtgjersle må følgje av ein avtale, @Inge Rognmo har linka til tariffavtalen til Fellesforbundet.
Merk at sjølv om du er fagorganisert og jobbar i ei bedrift som også er organisert, så følgjer det av overenskomsten at det også må være avtalt at den tilsette skal ha verktøygodtgjersle. For arbeidsgiver kan ta over og holde verktøy sjølv og derfor ikkje vil at den tilsette skal ha med sitt private verktøy. 
Eg har inntrykk av at det er fleire og fleire bilverksted som gjer det på denne måten slik at ein får standarisert kvart arbeidsområde med både vanleg og spesialverktøy, og at det å ha berre eit bestemt antall verktøy som alt har dedikert plass gjer det enkelt å påsjå at verktøy ikkje blir lagt igjen i ein bil og som kan forårsake skade og ansvar seinare. (Eit anna moment er at slik verktøygodtgjering er det ofte konfliktar rundt sidan det oppstår ueinigheit om kva som er verdien av verktøyet og om alt verktøyet er relevant nok til å være med i verdiberekninga).
I dei meir tradisjonelle handtverkaryrkene så er det meir vanleg at ein driv "på gamlemåten" der kvar arbeidar har si eiga verktøykasse med vanleg handverktøy.
Ellers i samfunnet så er det aller mest vanleg at det er arbeidsgivar som står for alt arbeidsverktøy, det er nok ikkje mange rekneskapsførar som må stille på jobb med personleg PC, eller reinhaldarar som må ha stille med eigen mopp.
Det sagt så er det lov å gjere avtale om andre løysingar, og som nemt så vil enkelte slike "goder" utløyse skatteplikt, særleg om det som arbeidsgivar dekker også kan brukast privat. Privat verktøy som den tilsette tek med seg heim vil typisk utløyse skatteplikt for den delen som arbeidsgivar kompenserer fordi dette er verktøy også kan brukast til private gjeremål i heimen.

 

Oppsumert:
Du må uansett gjere ein avtale med arbeidsgivar, og du må sjekke opp kva vilkår du alt har akseptert gjennom arbeidsavtalen. Har du forplikta deg til å stille med eige verktøy, eventuelt har arbeidsgivar forplikta seg til å gi deg nødvendig verktøy?

Overenskomsten kan gi ein god peikepinn på kva du bør få (og du kan organisere deg om du ikkje er det for å kreve å få vilkåra etter overenskomsten), men dersom du er uorganisert så må du godta dei vilkåra som arbeidsgiver sett (eller seie opp om du ikkje kan akseptere vilkåra).

Husk å vurdere dei skattemessige konsekvensane når du vurderer ein slik avtale. Nå har ikkje du veldig store verdiar i verktøykassa di, men det kan være aktuelt å vurdere å forhandle om meir alternative ordningar enn X øre per time for å stille med eige verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...