Gå til innhold

Er det noen kirker eid av Oslo kommune?


Anbefalte innlegg

Hva hvis noen ønsker å kjøpe en av disse kirkene, rive det ned og bruke plassen til å bygge et stort hus eller kjøpesenter? Er det en faktisk mulighet, eller er ingen tomt med kirke oppå eid av kommunen?
 

Hvis sistnevnte, hvem bør jeg ta kontakt med dersom jeg har lyst til å kjøpe tomta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KfiO eier vistnok alle kirkene inkl tomter.
Du må antagelig ta kontakt med de for å kjøpe en.

Men husk at både tomt og bygg er minnesmerker og garantert verneverdige og kan bare vedlikeholdes.
Byggene regnes som uvurderlige og er nok priset etter det.
Det er ikke en idè å heller kjøpe f.eks en bygård eller ett gammelt hotell så rive?
Tror det blir betydelig billigere og muligens også hypotetisk gjennomførbart.

Hvor mange milliarder har du tilgjengelig?
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, aklla said:

KfiO eier vistnok alle kirkene inkl tomter.
Du må antagelig ta kontakt med de for å kjøpe en.
 

Kirkeordningens §20 sier dessuten at kirker i utgangspunktet ikke kan selges (ei heller belånes/pantsettes) uten biskopens samtykke, og selv da kan biskopens beslutning innklages til kirkerådet.

Den lettest tilgjengelige kirken for kjøp er kanskje Svalbard kirke, som i motsetning til "alle andre" er eid av Statsbygg og administrativt underlagt Justisdepartementet. Denne er altså ikke underlagt kirkeordningens §20 og kan da i teorien selges uten biskopens og kirkerådets aksept, men jeg ville like fullt ikke forventet å faktisk få kjøpt den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...