Gå til innhold

Anmeldelse: Cities: Skylines 2


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (1 time siden):

Jeg har ikke spilt spillet selv ennå, men jeg kom over en interessant anmeldelse av en bruker på Steam. Han kaller seg Dale Kent. Han hevder hele spillet er bare staffasje og juks, og ingen virkelig simulering foregår. Her er deler av anmeldelsen hans:

After 20+ hours playing, aside from the known performance problems (which I've mitigated by running the game at lower gfx than I should be), these are the biggest issues I see:

- The economy is broken. Goods in your city aren't actually traded. Import/export don't actually do anything, so trucks deliver goods to your stores and train stations, ports, and airports, but the transportation networks never pick it up to deliver off map. Industry, commercial and residential don't use your produced goods. There is no cargo traffic in your city, because there is no simulation of producing goods, transporting them to your shops, and then sims buying those goods. It's all completely fake. Colossal Order have confirmed this on Paradox forums.

- The progression system is broken, just place a tourist trap and bulldoze it, repeat over and over. Level 20 without doing anything. Progression is not linked to population, just "XP" gained from placing stuff. Thing is, it doesn't remove the XP if you bulldoze straight away. As a result you can have a "Flourishing Metropolis" with 50 people. Each main step should have a population limit. IE: town 10k, city 50k, metropolis 100k or something.

- Most people don't actually go to work, kids don't go to school, people don't shop. You can track individual sims. When you follow them, they actually don't go to work. They will get in their cars, or walk to the tram or whatever, jump on, and then do a circuit back home. Or they'll arrive at work and get straight back onto transport again to come home. Kids do not leave the house. They will stay in their homes, not going to school. The whole rush hour thing is a joke. Basically, the sims simulation is..... fake. And this is the big ticket item that this game is sold on. A simulation of each individual sim, going about their world, doing what the do. Living, growing, prospering, dieing. All faked.

- The city only ever demands low density housing, never anything else. City of 50k, with very little office demand. Always, low density residential will be 100% demand. You can even buy 20 tiles, do a massive grid of low density residential, it'll all pop into existence and demand will still be 100%.

- You don't need to build any city services, it all comes in really cheaply from off map. It's cheaper to import all services, than to build the services yourself and pay for maintenance. The only exception seems to be power and water. You can export power and water for enormous profits.

- Maintenance and expansion is not balanced at all. For some buildings it's cheaper per unit to build a new one, and some are cheaper to just expand. For instance water pump: $10,000 to build 100,000 unit pump, and $7,000 to expand one an extra 50,000 units. Cheaper to make a new one there.

- The traffic AI is just absolutely stupid and retarded. I couldn't think the traffic AI could be worse than CS1, but they actually managed to do it. Cars will do u-turns in the middle of a highway. Cars will stop in the middle of the road, jump across 3 lanes causing a big traffic jam, just to reach a left-hand turn they go straight through instead. Opposing carriage turns (ie: right from left side drive, left from right side drive) will not wait till the approaching through traffic is clear. They will turn like it's the middle of Delhi and cause a huge accident or traffic jam.

- The economy is extremely frustrating. There are no small-town service buildings, so to cater for your citizen demands you need to build service buildings priced for cities much larger than what you have. This results in grinding your city's economy into the ground. The only way around this is to largely ignore city services until at least 25k population when your tax revenue is starting to be enough to pay for these demanded services. All the while the annoying bird, building icons, and radio announcements will continue harping on about all these citizen demands. On the flip side, electricity and water exports are priced so out of balance, that building a few extra coal power plants and water pumps, and exporting every single piece of it, will have you swimming in money.

- The whole off map servicing of your citizens is quite simply extremely flawed at it's foundations. When you utilise off map services, the price of those services do not adjust to cater for the simple economic principle of supply and demand. You can pump as much electricity to the off map as you can, and the game will continue to give you the same high price for each MWh. Same with importing off map services. Using off map fire services will remain the extremely cheap price no matter how many fires they have to come and put out.

- The garbage system is totally cactus. Your incinerators will go get garbage from off map to burn, rather than burning your own. Your landfill fills up, your buildings fill up, and stupidly off map garbage trucks come and get your rubbish. The only way to get around this is to build huge landfills, and once they are full just bulldoze it. Poof, all garbage gone. Since incinerators don't collect your garbage from landfills, as it's cheaper for them to drive off map and get it there, it's the only way to process landfill.

 

Ganske interessante poenger, hvis dette faktisk stemmer. Noen som har noen titalls timer i spillet som kan bekrefte/avkrefte?

Kilde: https://steamcommunity.com/profiles/76561197998739866/recommended/949230/

Er på 45 timer selv. Jeg har også lest denne. Jeg tror mye av dette teknisk sett stemmer. En del av det vil bli fiksa. Men allerede er spillet nokså bra på å lure meg til å tro at alt foregår som det skal, som vel alle spill må gjøre på et eller annet nivå.

Personlig savner jeg mest mer variasjon i grafikken på bygninger, som kommer. Og muligheten til å koble gangveier på parker, som garantert kommer. Og gjerne en fotgjengerbru som tar mindre plass.

Spillet har sine mangler ved lansering, men jeg har hatt det moro. Og få av feilene som nevnes over er prekære for min del, selv om jeg gjerne skulle sett at trafikken var litt bedre – jeg likte den nokså godt i eneren.

Savner modden "traffic manager" fra Cities Skylines 1, selv om endel av funksjonene der er implementert i selve spillet nå. Spesielt å definere hvor man kan svinge fra ulike filer i kryss og rundkjøringer savnes.

Jeg vet om noen exploits, som jeg velger å ikke bruke, så da gjør de ikke noe egentlig.

Alt i alt synes jeg spillet er litt røft i kantene, men et veldig godt grunnlag for et spill som virker laget for å  utvikle seg videre via DLC. Vet at mange er imot denne modellen, men forretningsmessig virker dette som en fornuftig måte å produsere et såpass komplekst spill på. Hadde de lansert spillet med de neste to-tre åra med DLC-er på release, så måtte det kosta dobbelt så mye, som neppe ville solgt.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Gargantua said:

- The city only ever demands low density housing, never anything else. City of 50k, with very little office demand. Always, low density residential will be 100% demand. You can even buy 20 tiles, do a massive grid of low density residential, it'll all pop into existence and demand will still be 100%.

Veit ikke helt åssen han har kommet til den konklusjonen der, men jeg har nå over 155.000 innbyggere i den ene byen min og der skrikes det etter high density. Bygger jeg low density så er det ingen som bygger der.

Tror det henger litt sammen med utdanning. Bygger du ikke skoler så er det ikke krav til jobber med høyere utdanning heller (typ "office buildings" som han snakker om).

Trafikken er jeg enig i. Den krever litt fiksing.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg starta på å bygge min egen hjemby i C:S1, med importert heightmap. Håper på muligheten til det samme her (importere høydekart og helst kunne bruke mod til å legge på et lag med valgt gjennomsiktighet for å kunne se hvor veiene og gatene går i virkeligheten).

Byen min har et par avkjøringen fra E18, og ca 5 km med spredt bebyggelse og litt næring på vei inn mot selve byen.

Allerede mens jeg bygde meg denne strekningen krevde byen min et par-tre av hver av politi- og brannstasjoner samt klinikker. 

I virkeligheten ligger det én av hver i byen her til ca 50.000 innbyggere...

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Veit ikke helt åssen han har kommet til den konklusjonen der, men jeg har nå over 155.000 innbyggere i den ene byen min og der skrikes det etter high density. Bygger jeg low density så er det ingen som bygger der.

Tror det henger litt sammen med utdanning. Bygger du ikke skoler så er det ikke krav til jobber med høyere utdanning heller (typ "office buildings" som han snakker om).

Trafikken er jeg enig i. Den krever litt fiksing.

Akkurat hvordan dette fungerer i spillet, liker jeg veldig godt. Man bygger utover, men man må ikke være redd for å rezone low>mid>high etter hvert som behovet er der.

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (1 time siden):

Jeg starta på å bygge min egen hjemby i C:S1, med importert heightmap. Håper på muligheten til det samme her (importere høydekart og helst kunne bruke mod til å legge på et lag med valgt gjennomsiktighet for å kunne se hvor veiene og gatene går i virkeligheten).

Byen min har et par avkjøringen fra E18, og ca 5 km med spredt bebyggelse og litt næring på vei inn mot selve byen.

Allerede mens jeg bygde meg denne strekningen krevde byen min et par-tre av hver av politi- og brannstasjoner samt klinikker. 

I virkeligheten ligger det én av hver i byen her til ca 50.000 innbyggere...

Ja, kan importere høydekart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 1Dr.E said:

Jeg starta på å bygge min egen hjemby i C:S1, med importert heightmap. Håper på muligheten til det samme her (importere høydekart og helst kunne bruke mod til å legge på et lag med valgt gjennomsiktighet for å kunne se hvor veiene og gatene går i virkeligheten).

Byen min har et par avkjøringen fra E18, og ca 5 km med spredt bebyggelse og litt næring på vei inn mot selve byen.

Allerede mens jeg bygde meg denne strekningen krevde byen min et par-tre av hver av politi- og brannstasjoner samt klinikker. 

I virkeligheten ligger det én av hver i byen her til ca 50.000 innbyggere...

Det var ekstremt irriterende i CS1, ja. Det er mye bedre nå. Så fremt det ikke er for mye trafikk så drar service-biler over hele kartet på arbeid. Man får høyere land value av å være nærme politi/brann/sykehus, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
joandreas skrev (25 minutter siden):

Når dlc får mest negativ annmeldelser. redd de ikke gjør noe seriøst forsøk på fikse spillet.

tror paradox uansett får havne på min personlige svarteliste.

Paradox bare utgir spillet. Utvikleren heter Colossal Order.

Lenke til kommentar
10 hours ago, joandreas said:

Når dlc får mest negativ annmeldelser. redd de ikke gjør noe seriøst forsøk på fikse spillet.

tror paradox uansett får havne på min personlige svarteliste.

Paradox har da en lang tradisjon ved å fikse spillene sine i årevis med både gratis patcher og dlc'er.

Men jeg frykter utvikleren colossal order har gjort noen dårlige valg tidlig i designprosessen og nå sliter med konsekvensene. Hvordan i all verden tenkte de at å gjemme bort store deler av varetransport-delen av spille kunne være en god ide... Spillet er greit for å lage en fin by, men ellers er det ikke noe reellt innhold eller utfordring. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Axefjord skrev (På 27.3.2024 den 9:13 AM):

Paradox har da en lang tradisjon ved å fikse spillene sine i årevis med både gratis patcher og dlc'er.

Har vært eksempler som prison architect og surviving mars som har blitt ødelagt grunnet dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...