Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"tvinge" elektrisk drift på hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en C5 hybrid, og kjører mest elektrisk med den. Også i kaldt vær.
Dog når det er under 0 grader så krever bilen litt hybrid kjøring. men som regel kun på første turen den dagen.


Pleier ofte å stoppe bilen etter ca 5 min og starte igjen og da tillater den ren elektrisk.

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Virker rart. Golfen min starter ikke bensinmotoren før du gir mer gass enn batteriet klarer å levere. Dette ser man i dashbordet.

Dette er helt uavhengig av gassen. Er det under ti grader så starter den bensinmotoren så snart man trykker på start. Har det vært -20 så hadde jeg skjønt det men  mitsubishi virker å ha et overforsiktig system når det gjelder dette. Har fått tak i en 2 kilo ohms motstand som visstnok skal simulere 21 grader på utesensoren så jeg får se om det fikser biffen. Slik den er nå er den en ren fossilbil på høst og vinterstid.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 timer siden):

Dette er helt uavhengig av gassen. Er det under ti grader så starter den bensinmotoren så snart man trykker på start. Har det vært -20 så hadde jeg skjønt det men  mitsubishi virker å ha et overforsiktig system når det gjelder dette. Har fått tak i en 2 kilo ohms motstand som visstnok skal simulere 21 grader på utesensoren så jeg får se om det fikser biffen. Slik den er nå er den en ren fossilbil på høst og vinterstid.

På elbilforum finnes det tråder med detaljerte femgangsmåter for hvordan folk får til dette, mener at man må forvarme bilen først slik at den er varm før man starter, og ikke gi for mye gass eller stille temp for høyt i begynnelsen.

Egentlig er det litt rart, man bør jo helst unngå for mange kaldstarter på motorer, men mange hybrider tar unødig mange kaldstarter.

Lenke til kommentar

Det er gode grunner for at dette gjøres som jeg har sett fra produsent. Det går på raskere varme til kupe, samt ha en motor som er klar til å jobbe når som helst og som kan starte opp og gi full gass med. Hvis du trenger mer krefter i en bakke eller raskere akselerasjon så er da motoren klar til å starte hvis den har gått noen minutter før på turen. Visse hybrider har faktisk en teller på bensinen sånn at hvis innholdet på tanken blir for gammelt vil bilen starte motoren sånn at bensinen blir forbrukt. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (37 minutter siden):

På elbilforum finnes det tråder med detaljerte femgangsmåter for hvordan folk får til dette, mener at man må forvarme bilen først slik at den er varm før man starter, og ikke gi for mye gass eller stille temp for høyt i begynnelsen.

Egentlig er det litt rart, man bør jo helst unngå for mange kaldstarter på motorer, men mange hybrider tar unødig mange kaldstarter.

Ja jeg skjønner egentlig ikke greia, skal prøve det temp.sensortrikset og se om jeg får gjort noe med det.

Lenke til kommentar
kremt skrev (31 minutter siden):

Det er gode grunner for at dette gjøres som jeg har sett fra produsent. Det går på raskere varme til kupe, samt ha en motor som er klar til å jobbe når som helst og som kan starte opp og gi full gass med. Hvis du trenger mer krefter i en bakke eller raskere akselerasjon så er da motoren klar til å starte hvis den har gått noen minutter før på turen. Visse hybrider har faktisk en teller på bensinen sånn at hvis innholdet på tanken blir for gammelt vil bilen starte motoren sånn at bensinen blir forbrukt. 

At den kobler inn på et visst gasspådrag har jeg ingen problemer med. Irritasjonsmomentet er at den durer og går nærmest ustanselig fra ti varmegrader og nedover uansett om den står på tomgang eller er i fart. På turer på et par mil er den en ren fossilbil og da er vitsen litt borte synes jeg. Kjøpte jo bilen for å spare noe drivstoff på mindre pendlerturer i og med at den har en elektrisk rekkevidde på rundt 3mil, når den da kun er elektrisk på de varmeste sommerdagene her i nordnorge så blir man en smule frustrert.

Lenke til kommentar
14 hours ago, kremt said:

Det er gode grunner for at dette gjøres som jeg har sett fra produsent. Det går på raskere varme til kupe, samt ha en motor som er klar til å jobbe når som helst og som kan starte opp og gi full gass med. Hvis du trenger mer krefter i en bakke eller raskere akselerasjon så er da motoren klar til å starte hvis den har gått noen minutter før på turen. Visse hybrider har faktisk en teller på bensinen sånn at hvis innholdet på tanken blir for gammelt vil bilen starte motoren sånn at bensinen blir forbrukt. 

Hos meg skjer det uansett med eller uten forvarming, så lenge det er minus grader.
At bensin motoren trengs for ekstra kraft, er i de fleste tilfeller ganske selvmotsigende da det jo ofte er glatt ved minus grader….. Og bensin motoren er heller ikke koblet inn med mindre jeg velger sport eller akselererer hardt. Så ved normal kjøring går den på tomgang og kaster bare bort bensin. Ganske meningsløst når en bare skall en kort tur, som er godt innenfor den elektriske rekkevidden. Tok det opp med forhandler, som sjekket opp hos importør og var ikke noe som kunne gjøres. (offisielt)
Har også prøvd med ren 98 på tanken, uten at det gjorde noen forskjell. (98 uten tilsatt etanol)

Tror forresten at bilen har en bensin sensor og ikke teller som varsler om gammel bensin. (har fått varsel en gang, og da tvangs kjørte den motroren).

 

Endret av 50z
la til 98, info
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...