Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har en smart vifte i luftekanalen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Smartviften min fra Flexit har et kjeramisk lager som lagrer varmeenergien fra luften innendørs når den slipper ut og inn kald luft utenfra. Den har ikke CO2-sensor men regulerer seg i intervaller med tre viftehastigheter med mulighet til å styre om den bare slipper inn eller ut luft, eller begge deler. De kan samkjøres over Wifi eller styres med inkludert fjernkontroll for den som ønsker dette.

Jeg har to slike: https://www.flexit.no/produkter/romventilator/romventilator_roomie_one_wifi/

Innimellom dukker de opp rimelig på Finn for eksempel. Men nå som det er byggestopp over alt så kan man sikkert gjøre noen kupp. De blir nok ikke så mye billigere men du kan prøve å se: https://www.prisjakt.no/product.php?p=7324297
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, SpecialForce said:

Hei. Smartviften min fra Flexit har et kjeramisk lager som lagrer varmeenergien fra luften innendørs når den slipper ut og inn kald luft utenfra. Den har ikke CO2-sensor men regulerer seg i intervaller med tre viftehastigheter med mulighet til å styre om den bare slipper inn eller ut luft, eller begge deler. De kan samkjøres over Wifi eller styres med inkludert fjernkontroll for den som ønsker dette.

Jeg har to slike: https://www.flexit.no/produkter/romventilator/romventilator_roomie_one_wifi/

Innimellom dukker de opp rimelig på Finn for eksempel. Men nå som det er byggestopp over alt så kan man sikkert gjøre noen kupp. De blir nok ikke så mye billigere men du kan prøve å se: https://www.prisjakt.no/product.php?p=7324297
 

Er du fornøyd med de? Er på jakt etter tilsvarende selv, men synes de er litt dyr. 

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med støynivået å setter pris på filtrert luft. Ikke minst så slipper man det kalde draget fra standard vifter og mye lyd når vinden tar godt tak. Det er en svindyr investering.
 

Men om veggene er åpne så ser jeg ikke poenget med å ikke gjøre det ordentlig. Sjekk om du har noen rabatter via jobb, fagforening eller interesseorganisasjon. De er verdt det i lengden. Å varme opp et hus koster flesk. Da er det greit å spare inn den varmen som er der. 

Prisen er vanskelig å forsvare. Men det er et fornuftig tiltak. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, SpecialForce said:

Jeg er fornøyd med støynivået å setter pris på filtrert luft. Ikke minst så slipper man det kalde draget fra standard vifter og mye lyd når vinden tar godt tak. Det er en svindyr investering.
 

Men om veggene er åpne så ser jeg ikke poenget med å ikke gjøre det ordentlig. Sjekk om du har noen rabatter via jobb, fagforening eller interesseorganisasjon. De er verdt det i lengden. Å varme opp et hus koster flesk. Da er det greit å spare inn den varmen som er der. 

Prisen er vanskelig å forsvare. Men det er et fornuftig tiltak. 

Jeg holder på å innrede to barnerom nå, og vurderer å montere slike der. Veggen er åpen, så det blir i det minste lagt rør bort til der mekanisk ventilasjon blir montert, så får jeg se an disse. Jeg har kaldloft, så det er ikke mye arbeid som skal gjøres for å få komplett balansert ventilasjon i hele huset for prisen av 5-6 slike enheter. 

Lenke til kommentar
On 10/21/2023 at 8:32 PM, Minus said:

Jeg holder på å innrede to barnerom nå, og vurderer å montere slike der. Veggen er åpen, så det blir i det minste lagt rør bort til der mekanisk ventilasjon blir montert, så får jeg se an disse. Jeg har kaldloft, så det er ikke mye arbeid som skal gjøres for å få komplett balansert ventilasjon i hele huset for prisen av 5-6 slike enheter. 

Jeg har også kaldloft. Hva koster en slik ventilasjonsløsning? Da får man inn og utluft på alle rom, og så styrer sentralen hvor mye som trengs?

Lenke til kommentar
10 hours ago, RaymondK said:

Jeg har også kaldloft. Hva koster en slik ventilasjonsløsning? Da får man inn og utluft på alle rom, og så styrer sentralen hvor mye som trengs?

F.eks fra www.makitech.no får man aggregat og rørpakke til 190m2 bolig for rundt 42-45 000kr. 
Da må man enten installere dette selv da, eller leie folk til å gjøre det. Sistnevnte kan jo fort øke prisen vesentlig, da. Men jeg tror dette er overkommelig for de fleste som er litt interessert og nevenyttig.

 

Slik jeg forstår opplegget, så reguleres tilluften i hvert rom av ventilene i taket. Så selve luftmengden justeres ved hjelp av å skru inn og ut "lokket" i ventilen i taket. Man har gjerne tilluft på alle rom(stue, kjøkken, gang, sov osv) unntatt bad/wc/vaskerom, der har man avtrekk. Så må dette reguleres inn, slik at man ikke har for mye av det ene eller det andre (tipper jeg) 
For at dette skal funke, må man ha luftespalte under dørbladet, slik at luften kan flytte seg gjennom huset. Hvis man ikke har luftespalte må man ha tilluft og avtrekk på hvert rom, noe som øker prisen.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (På 25.10.2023 den 12.50):

Jeg har også kaldloft. Hva koster en slik ventilasjonsløsning? Da får man inn og utluft på alle rom, og så styrer sentralen hvor mye som trengs?

Det vanlige er tilluft til oppholdsrom og soverom, og avtrekk på bad, kjøkken og vaskerom. Du må ha spalte under døren slik at luft kan vandre fritt, eller legge inn ventiler mellom rommene som gjør samme nytten som spalte under dør.

Det kan også monteres med tilluft og avtrekk i hvert rom, men det krever da langt mer rør og plass til p skjule disse rørene. Er som oftest litt dimensjon på de.

Jeg monterte balansert ventilasjon i gammelt rekkehus. Luften er langt bedre nå enn før, aldri følelsen av tung og innestengt luft. Ulempen er at jeg ikke får det så kaldt som jeg ønsker på soverommet mitt.

Ting å tenke på er lydfeller, trykkvakt og plassering av enheten for å unngå støy og vibrasjoner.

 

Lenke til kommentar
On 10/26/2023 at 5:02 PM, Minus said:

Hva spesifikt er det som ikke høres smart ut? 

Det er jo ikke noe intelligent styring bak. Det bare pøses inn luft etter en satt instilling. Skulle det vært smart måtte det oprert dynamisk etter diverse miljøtilstander i huset. Temperatur, Co2, VOC osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...