Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lekkasje fra sprinkler


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

På veggen på balkongen min er det et sprinklerhode som lekker. Det drypper der det er merker etter korrosjon. Ifølge manualen til sprinklerhodet skal det byttes ut ved lekkasje og/eller tegn på korrosjon. Jeg har null peiling på dette. Er det kun nødvendig å bytte ut sprinklerhodet, eller vil man måtte bytte ut noe av røropplegget i veggen?

Ifølge en rørlegger jeg snakket med, skal det i utgangspunktet ikke være vann i rørene frem til sprinklerhodet (med mindre sprinkleren er utløst), og han mente da at feilen sannsynligvis ligger lenger inn i anlegget. Jeg vet ikke om det kan stemme og styret i sameiet jeg bor i  var like blank. Dersom feilen ligger lenger inn høres det i alle fall ut som en dyr operasjon å fikse det. Noen som har noen tanker?

Skjermbilde 2023-10-14 014503.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut fra at det er et sprinkleranlegg som er felles for ’bruksenhetene’?

Sitat

Sprinkleranlegg i bruksenhet 

Departemtentet mener at frittstående sprinkleranlegg, på lik linje med røykvarslere, faller inn under ordlyden i § 32 andre ledd bokstav c, og dermed er seksjonseiers vedlikeholdsplikt.

Dersom sprinkleranlegget er tilknyttet et felles røropplegg som strekker seg over flere bruksenheter, vil imidlertid sameiet i utgangspunkt ha vedlikeholdsansvar, jf. § 33 andre ledd første punktum.

Eierseksjonsloven §§ 32 og 33 - Departementet svarer på spørsmål om vedlikeholdsansvar

 

Ville ha fått styret til å kontakte virksomheten som sameiet har vedlikeholdsavtale av anlegget med og som benyttes til den årlige kontrollen (går ut fra at dere får utført kontroller?). Ref. det som Gjensidige skriver;

Sitat
  • Sameiet/borettslaget skal ha en vedlikeholdsavtale med en sertifisert virksomhet. Anlegget skal sjekkes hvert år og eventuelle feil utbedres.
  • I tillegg skal sprinkleranlegget kontrolleres en gang i året av en uavhengig sertifisert virksomhet.

Dersom anlegget derimot ikke er felles tolker jeg det dit hen at det er du som seksjonseier som må ha en avtale med et slikt firma. Eventuelle vedtekter som omhandler dette [brannsikring, sprinkleranlegget spesielt] i sameiet kan også spille inn.

Lenke til kommentar

Du får nok ikke bare byttet sprinklerhodet på den der. Ser ut som et tørrhode, hvor det er luft inne i røret som forhindrer vann fra hvor den er skrudd i, slik at den er frostsikker. Kan hende det er  feilproduksjon eller at den er såpass gammel at noe er gått gale. Men du trenger ikke å forandre noe lengre inn i annlegget enn å skifte den "delen".

Lenke til kommentar
mafsa skrev (På 16.10.2023 den 9:59 PM):

Du får nok ikke bare byttet sprinklerhodet på den der. Ser ut som et tørrhode, hvor det er luft inne i røret som forhindrer vann fra hvor den er skrudd i, slik at den er frostsikker. Kan hende det er  feilproduksjon eller at den er såpass gammel at noe er gått gale. Men du trenger ikke å forandre noe lengre inn i annlegget enn å skifte den "delen".

Stemmer det 😉. Men er det plast rør inne må de ned med himlingen for å holde mot.

Er boligen oppført nylig er det bare å ta kontakt med byggherre snarest. De der er ikke rimelige å bytte desverre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde selveierleilighet med fullt sprinkleranlegg - men det var av Trysilhus bare installert i leilighetene på bakkeplan, så der tilfalt kontroll/vedlikehold den enkelte og ikke sameiet.   Rørene gikk da tilbake til et anlegg i teknisk bod der det også var div teknikk for vannbåren varme.

Hvis det er alle leiligheter med rør som går til et eller annet fordeeler-punkt utenfor leiligheten ville jeg si at det er sameiet/borettslaget sitt ansvar.

Fun fact: Ampullens farge viser hvilken temp den vil sprekke ved.  Rød = 68 Celsius

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Knoyken skrev (1 time siden):

Stemmer det 😉. Men er det plast rør inne må de ned med himlingen for å holde mot.

Er boligen oppført nylig er det bare å ta kontakt med byggherre snarest. De der er ikke rimelige å bytte desverre.

Aha, takk! Ikke vært borti plastrør enda, kun gode gamle sort addusert 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...