Gå til innhold

Microsofts oppkjøp av Activision Blizzard offisielt godkjent


Anbefalte innlegg

Snøspade skrev (9 timer siden):

 

Haha, ja gjett om! Alt blir bedre av å samle mest mulig under én bedrift, og spillbransjen er intet unntak. Det har vi jo sett gang på gang med EA sine oppkjøp ❤️

 

(en smule sarkasme ute og går her)

Microsoft ødela MInecraft,  dem er ett VIRUS i seg selv, og burte ikke forholde seg til SPILL i det hele tatt.

Blizzard blir ødelagt også, mange kommer til slutte spille Diablo og WoW hvis MIcrosoft tar over alt.

Microsoft kommer til og ta mer betalt for ting, og osgå betalt for ting som er Gratis pr idag.
Blir bare værre og værre syns jeg for fremtiden, eneste firma jeg liker er STEAM.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rexxus skrev (7 minutter siden):

Microsoft ødela MInecraft,  dem er ett VIRUS i seg selv, og burte ikke forholde seg til SPILL i det hele tatt.

Blizzard blir ødelagt også, mange kommer til slutte spille Diablo og WoW hvis MIcrosoft tar over alt.

Microsoft kommer til og ta mer betalt for ting, og osgå betalt for ting som er Gratis pr idag.
Blir bare værre og værre syns jeg for fremtiden, eneste firma jeg liker er STEAM.
 

Microsoft lar studioene få styre seg selv (på godt og vondt), så du får i så fall skylde på Mojang her.

Hvordan har Minecraft blitt ødelagt, forresten? Jeg spiller det jevnlig og synes det er minst like bra som det var før... bare med nytt innhold. 

Skjønner ikke helt hvor du vil hen med den siste delen. Om ikke annet, har det faktisk blitt billigere å spille Microsoft sine spill (gjennom Game Pass).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 minutt siden):

Hvordan har Minecraft blitt ødelagt, forresten?

Det er den delen der man kobler sammen kontoen, jeg mistet kontoen min. fikk den ikke tilbake da jeg kontaktet microsoft, så måtte lage ny.

Mange som har klaget på dette sammenslåingen osv. 

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvor du vil hen med den siste delen. Om ikke annet, har det faktisk blitt billigere å spille Microsoft sine spill (gjennom Game Pass).

Kjlper ikke noe fra MIcrosoft sine spill. 

Har kun Minecraft/Mojang.

Forholder meg til Steam.

Lenke til kommentar
Rexxus skrev (7 minutter siden):

Det er den delen der man kobler sammen kontoen, jeg mistet kontoen min. fikk den ikke tilbake da jeg kontaktet microsoft, så måtte lage ny.

Mange som har klaget på dette sammenslåingen osv. 

For all del. Selv om dere fikk to-tre år på dere på å fullføre overføringen så er det sikkert ting som kunne ha blitt gjort annerledes med den prosessen. ...men jeg vet ikke om jeg vil kalle det å "ødelegge Minecraft".
 

Rexxus skrev (11 minutter siden):

Kjlper ikke noe fra MIcrosoft sine spill. 

Har kun Minecraft/Mojang.

Forholder meg til Steam.

Mange Microsoft/Xbox spill på Steam nå, så du får passe deg så du ikke kjøper noen av dem ved et uhell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (Akkurat nå):

Er det ikke litt rart å ha så sterke følelser rundt et spillselskap? De er da ikke spesielt mye verre eller bedre enn andre?

Hahaha, jeg støtter Kvalitet der den går. 
Xbox har dumme kontroller også, PS har den beste, men siste  PS-5  er dårlig kontroller syns jeg.

Dem må skjerpe seg hvis jeg skal fortsette like PS.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 minutt siden):

For all del. Selv om dere fikk to-tre år på dere på å fullføre overføringen så er det sikkert ting som kunne ha blitt gjort annerledes med den prosessen. ...men jeg vet ikke om jeg vil kalle det å "ødelegge Minecraft".
 

Mange Microsoft/Xbox spill på Steam nå, så du får passe deg så du ikke kjøper noen av dem ved et uhell. 

Kjøper gjennom Steam.  Jeg forholder meg til det :)

Lenke til kommentar

Vell det er ikke over og kjøpe kan blir stoppet / reverst

"The FTC hasn’t given up, appealing the decision and last month filing notice of its plan to resume that trial. That signals the U.S. regulator’s intention to unwind the deal even after it closes."

FTC er faktisk enda i rettsak mot microsoft og drama er ikke over per nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (5 timer siden):

Hvorfor? Please elaborate, helst med flere setninger.
 

Jeg abonnerer på GamePassUltimate. Nå får jeg mye mer i abonnementet mitt. Men det drøyer nok til neste år før spillene begynner å komme på GamePass.

Kaka var foresten veldig god, marsipan kake 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NBT skrev (12 timer siden):

Vell det er ikke over og kjøpe kan blir stoppet / reverst

"The FTC hasn’t given up, appealing the decision and last month filing notice of its plan to resume that trial. That signals the U.S. regulator’s intention to unwind the deal even after it closes."

FTC er faktisk enda i rettsak mot microsoft og drama er ikke over per nå

Nei, FTC har ikke gitt opp ennå... men de har få kort igjen å spille med.

Alle de andre viktige forbrukerbyråene har sagt ja til oppkjøpet
FTC tapte rettsaken som gjorde det mulig for MS å fullføre oppkjøpet i USA
Det er lettere å stoppe et oppkjøp før det blir gjennomført enn å reversere det etterpå
Microsoft ga ekstra lovnader til UK og EU som også blir gjeldende i USA

Så det er selvfølgelig ikke umulig, men det skal mye til for at det faktisk skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

Vet ikke om det er sarkasme eller hva, for det er jo noen som faktisk mener dette, men jeg er 100% uenig i alle fall.

Litt på tøys og litt på alvor kanskje 😊. På den ene siden mener jeg at jeg ikke skjønner helt poenget med så mange spill felles for plattformene. Jeg mener det ikke har gitt noe veldig særpreg for noen av konsollene slik Nintendo i større grad har. 
På den andre siden tror jeg ikke et slik oppkjøp gjør noe direkte bra for spillbransjen

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (22 timer siden):

 MS bør være glade for at enkelte av forbrukerbyråene fokuserte uproporsjonalt mye på cloud-delen av Xbox.

Her må du huske på at FTC hadde mye fokus på at Microsoft ville få rettighetene til mange spillserier og dette kunne føre til at kundene fikk redusert tilgang og mer innsnevret valg når de skal kjøpe konsoller. Det hadde svært mye fokus på Call of Duty. Dette førte til at Microsoft kom med avtaler der de garanterte at Sony skulle få tilgang på Call of Duty i minst 10 år (om jeg husker riktig) i tillegg til at de skulle jobbe for å tilby Call of Duty på Nintendo sine plattformer, noe som var et argument for at de kom til å sørge for økt tilgjengelighjet i strid med påstandene til FTC. Sony og FTC argumenterte for at selv om de kom med denne avtalen så kunne Microsoft i teorien tilby dårligere versjoner, forskyve lanseringsdatoen, redusere ytelse, færre eller trege oppdateringer, gi DLC til Microsoft-plattformer først, ekslusivt innhold til Microsoft osv. Dette argumentet vant ikke frem fordi det var et rent teoretisk argument, men det var jo i fokus ganske lenge.

Det var også en del fokus på Gamepass som plattform uten at det nødvendigvis hadde med streaming å gjøre. Det å ha fokus på dette var faktisk veldig smart, selv om "EKTE GAMERE" som tror de har peiling er uenige. Målet med saken mot oppkjøpet var å demonstrere at Microsoft kom til å bli for store dersom det gikk gjennom. Et kjapt søk på Google påstår at Microsoft har solgt rundt 21 millioner Xbox Series S/X siden den kom ut i 2020. Sony har satt et mål om å selge 25 millioner PS5 i 2023 og Nintendo Switch har hatt et tregt salgsår nå (og jeg klarer ikke å finne tall for 2023 som er fra pålitelige kilder), men har jo solgt over 129 millioner siden den kom ut. Xbox er en liten aktør på konsollmarkedet og det å argumentere for at de er for store er ikke en lett kamp. På strømmemarkedet er jo Xbox faktisk ganske store. Det er kun her at Microsoft har en vesentlig fordel mot andre spillselskap så det var her de ble nødt til å angripe etter at Microsoft klarte å sno seg unna de andre punktene ved å lage avtaler.

Det blir feil å si at Microsoft kun vant fordi fokuset var på spillstrømming. Forbrukerorganisasjonene hadde rett og slett ikke nok ressurser eller makt til å hindre dette.

Sersjant SEGA skrev (20 timer siden):

jepp hadde gått andre veien om de faktisk kunne noe om bransjen

Nå ble jo både Sony og Nintendo involvert i FTC sin sak mot Microsoft. Mener du at disse ikke kan noe om bransjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yopaz skrev (3 timer siden):

Her må du huske på at FTC hadde mye fokus på at Microsoft ville få rettighetene til mange spillserier og dette kunne føre til at kundene fikk redusert tilgang og mer innsnevret valg når de skal kjøpe konsoller. Det hadde svært mye fokus på Call of Duty. Dette førte til at Microsoft kom med avtaler der de garanterte at Sony skulle få tilgang på Call of Duty i minst 10 år (om jeg husker riktig) i tillegg til at de skulle jobbe for å tilby Call of Duty på Nintendo sine plattformer, noe som var et argument for at de kom til å sørge for økt tilgjengelighjet i strid med påstandene til FTC. Sony og FTC argumenterte for at selv om de kom med denne avtalen så kunne Microsoft i teorien tilby dårligere versjoner, forskyve lanseringsdatoen, redusere ytelse, færre eller trege oppdateringer, gi DLC til Microsoft-plattformer først, ekslusivt innhold til Microsoft osv. Dette argumentet vant ikke frem fordi det var et rent teoretisk argument, men det var jo i fokus ganske lenge.

Det var også en del fokus på Gamepass som plattform uten at det nødvendigvis hadde med streaming å gjøre. Det å ha fokus på dette var faktisk veldig smart, selv om "EKTE GAMERE" som tror de har peiling er uenige. Målet med saken mot oppkjøpet var å demonstrere at Microsoft kom til å bli for store dersom det gikk gjennom. Et kjapt søk på Google påstår at Microsoft har solgt rundt 21 millioner Xbox Series S/X siden den kom ut i 2020. Sony har satt et mål om å selge 25 millioner PS5 i 2023 og Nintendo Switch har hatt et tregt salgsår nå (og jeg klarer ikke å finne tall for 2023 som er fra pålitelige kilder), men har jo solgt over 129 millioner siden den kom ut. Xbox er en liten aktør på konsollmarkedet og det å argumentere for at de er for store er ikke en lett kamp. På strømmemarkedet er jo Xbox faktisk ganske store. Det er kun her at Microsoft har en vesentlig fordel mot andre spillselskap så det var her de ble nødt til å angripe etter at Microsoft klarte å sno seg unna de andre punktene ved å lage avtaler.

Det blir feil å si at Microsoft kun vant fordi fokuset var på spillstrømming. Forbrukerorganisasjonene hadde rett og slett ikke nok ressurser eller makt til å hindre dette.

Du har rett i at FTC valgte en annen vei. Jeg tenkte mest på CMA, som var det kanskje vanskeligste hinderet for Microsoft. Det er lite Microsoft kunne ha gjort dersom de hadde sagt nei.  

Men så har du også et poeng i at mange av de potensielle konsekvensene var rent teoretiske og at det nødvendigvis ikke hadde blitt så lett å argumentere for de i retten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi må klare å forstå litt forhold her, og skjønne at vi må se hele verden under ett - ikke bare på spillbransjen:

  1. Microsoft har brukt 18 ganger så mye på oppkjøp som Sony nå.
  2. AB var 2/3 av størrelsen til hele Sony, og større enn hele Nintendo.
  3. Microsoft er 22 ganger så stort som Sony.
  4. Microsoft var allerede et av verdens mektiskte selskaper, når de kontrollerer ting som Windows, Office, Azure, store deler av OpenAI, osv. Skal vi virkelig la dem kjøpe seg til enda mer makt?

Anti-trust-lover må endres ASAP, når ting som dette går igjennom.

(Jeg har forresten hverken hatt Playstation eller Xbox på mange generasjoner, så dette handler ikke om hva jeg foretrekker - men at jeg hater hvor mye makt som samles hos noen få selskaper i ett land.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 time siden):

Du har rett i at FTC valgte en annen vei. Jeg tenkte mest på CMA, som var det kanskje vanskeligste hinderet for Microsoft. Det er lite Microsoft kunne ha gjort dersom de hadde sagt nei.  

Men så har du også et poeng i at mange av de potensielle konsekvensene var rent teoretiske og at det nødvendigvis ikke hadde blitt så lett å argumentere for de i retten.

CMA kom på banen etter at FTC allerede hadde argumentert for det med spill og eksklusivitet. Det var ikke noe å hente fordi Microsoft allerede hadde gjort tiltakene for å komme utenfor dette. CMA var garantert klar over dette og skjønte at det ikke var noe å hente på å gjenta det som FTC mislyktes med. CMA måtte derfor fokusere på det som gjenstod, noe Microsoft igjen klarte å unngå med å gi Ubisoft rettighetene til å strømme spilene.

Argumentene som jeg nevnte ble presentert i retten, men siden de ikke kunne bevise at dette kommer til å skje så hadde det ingen innvirkning på dommen.

Jeg synes CMA skal ha litt ære for at de fant et annet fokus enn det som allerede hadde blitt slått ned når FTC tok runden sin. De presterte jo også å få gjennom en endring, selv om den kanskje ikke betyr så alt for mye. Det er mulig CMA kunne ha tatt opp de samme argumentene som FTC kom med, men de vet at dette hadde bare sløst bort deres resurser som er svært begrensede i sammenlikning med Microsoft sine. Dette er ikke fordi de ikke var profesjonelle eller ikke har peiling. Det er rett og slett et eksempel på hvor mye makt de største private selskapene har. Jeg liker ikke veien det går mot mer og mer oppkjøp. Når selskapene vinner så går det ofte utover oss forbrukere uavhengig av hvem vi "liker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...