Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Psykake said:

Etter hva jeg har lest er det funnet drepte barn i områdene hvor angrepene fant sted 7.oktober?

Småbarn, skrev jeg.

36 barn, hvorav 20 under 15 år og ett under 3 år (skuddskader, døde i ambulanse sammen med moren).

10 av disse ble drept av rakettangrep.
Flere ble drept samme med sine familier.

 

Artikkelen under debunker flere av historiene, i tillegg til å gjengi statistikken:

https://www.france24.com/en/live-news/20231215-israel-social-security-data-reveals-true-picture-of-oct-7-deaths

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (40 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Dagens dummeste spørsmål: Går det noen kollektiv-transportmidler fra Gaza til Vestbredden, Jordan, Libanon, Syria eller Saudi-Arabia? :p Kunne UNRWA vært behjelpelige med å sikre en trygg korridor for flyktningebusser, med trygghetsgarantier om ingen avhoppere eller annet tull i land de må gjennom?

Slik situasjonen er nå ville enhver forflytning der de ikke tillates å vende hjem utgjøre etnisk rensing.

men trolig er den beste løsningen for flyktingene at Israel setter opp leire i eget territorium mens Gaza gjøres beboelig igjen.

Eller man kan se det som å tilrettelegge et tilbud for flyktninger, a la båtflyktninger fra Afrika til Italia, bare at FN bidrar med sikkerhetsgarantier og kollektivtilbudet. Nå omtales jo Gaza ofte som et fengsel og da må jo en åpning av fengselsdørene være å tilby en form for frihet til det palestinske folket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Eller man kan se det som å tilrettelegge et tilbud for flyktninger, a la båtflyktninger fra Afrika til Italia, bare at FN bidrar med sikkerhetsgarantier og kollektivtilbudet. Nå omtales jo Gaza ofte som et fengsel og da må jo en åpning av fengselsdørene være å tilby en form for frihet til det palestinske folket.

Problemet med den tankegangen er at det skaper presedens.

Men jeg tror ikke at noen land vil bidra til etnisk rensing. Å sende den til et fattig afrikansk land er ikke en løsning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Aviene said:

Gaza har aldri vært en del av Egypt (altså etter 1948).

Egypt never made any claim to or annexed any Palestinian territory. Egypt did not offer the Gazan Palestinians citizenship. Palestinians living in the Gaza Strip and Egypt were issued All-Palestine passports

https://en.wikipedia.org/wiki/All-Palestine_Protectorate

Det inngikk deretter i den forente arabiske republikken sammen med Syria og Egypt, men forble okkupert og ikke annektert av Egypt.

Men, jo etnisk rensing av palestienere er ikke noe nytt.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Gaza har aldri vært en del av Egypt.

Egypt never made any claim to or annexed any Palestinian territory. Egypt did not offer the Gazan Palestinians citizenship. Palestinians living in the Gaza Strip and Egypt were issued All-Palestine passports

https://en.wikipedia.org/wiki/All-Palestine_Protectorate

Det inngikk deretter i den forente arabiske republikken sammen med Syria og Egypt, men forble okkupert og ikke annektert av Egypt.

Det er riktig. Landet het nemlig ikke Egypt den gang da. Det het "den forente arabisk republikk".

Etter at landet ble til Egypt fant de ut av at de skulle opprette en palestinsk stat av den enklave som var innlemmet i den forente arabiske republikk siden 1959. Og sånn ble det.

image.thumb.png.24cb0cf1ead7ad27df636e46ad31e764.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_the_Gaza_Strip_by_the_United_Arab_Republic

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (16 minutter siden):

Men, jo etnisk rensing av palestienere er ikke noe nytt.

Hvor kom den fra? Du skrev:

Rhabagatz skrev (36 minutter siden):

Å sende den til et fattig afrikansk land er ikke en løsning.

Altså skulle "palestinerne" ha blitt sendt et annet sted den gang da, basert på ditt premiss. Brasil kanskje?

Kan jo legge til hva som skjedde med Vestbredden i samme tidsperiode.

Jordan_annexation_west-bank_1950_318px.j

https://en.wikipedia.org/wiki/Jordanian_annexation_of_the_West_Bank

Endret av Aviene
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (43 minutter siden):

Problemet med den tankegangen er at det skaper presedens.

Men jeg tror ikke at noen land vil bidra til etnisk rensing. Å sende den til et fattig afrikansk land er ikke en løsning.

Etnisk rensing er et bredt samlebegrep. Noen tenker massedrap og utryddelse, andre tenker på tvangsforflytninger som Gulag, men det kan også bety frivillig migrasjon fra et sted man ikke ønsker å være. Var for eksempel emigrasjonen fra Norge til USA en etnisk rensing? Det har store likheter med det FN-organiserte kollektivtilbudet jeg foreslår, så hvis du kaller det for etnisk rensing blir det vanskelig å kalle migrasjonen fra Norge til USA for noe annet. Poenget er at du burde unngå så polariserende uttrykk som etnisk rensing ved å være mer spesifikk. Forklar hellet hva du mener er etisk galt med et slikt kollektivtilbud, og hvorfor du mener det vil være bedre etisk å opprettholde fengselet Gaza. Hvis x% av befolkningen takker ja til et slikt tilbud, hvorfor mener du de bør avskjæres fra denne muligheten?

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (51 minutter siden):

 

Men jeg tror ikke at noen land vil bidra til etnisk rensing. Å sende den til et fattig afrikansk land er ikke en løsning.

Fattige afrikanske land har nok å slite med, de trenger ikke en haug hjernevaskede islamister i tillegg. Hamas ville vel satt i gang å terrorisere urbefolkningen før det har gått en time.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Slik situasjonen er nå ville enhver forflytning der de ikke tillates å vende hjem utgjøre etnisk rensing.

Nordmenn som emigrerte til USA hadde i praksis ingen mulighet til å reise tilbake. De brukte alle sine sparepenger, eller hele familier spleiset på å sende av gårde en av dem. De emigrerte til et land med store muligheter og utsikter til en bedre framtid. Svært sammenlignbart med palestinere som vil kjøpe seg en billett f.eks fra Gaza til Jordan.

Som du ser er jeg mer interessert i dine etiske avveininger for og mot, enn skittkasting med samlebegreper som etnisk rensing.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Nordmenn som emigrerte til USA hadde i praksis ingen mulighet til å reise tilbake. De brukte alle sine sparepenger, eller hele familier spleiset på å sende av gårde en av dem. De emigrerte til et land med store muligheter og utsikter til en bedre framtid. Svært sammenlignbart med palestinere som vil kjøpe seg en billett f.eks fra Gaza til Jordan.

Nordmenn som emigrerte til USA ble tatt imot av USA.

ingen vil hjelpe Israel med å kvitte seg med palestinerne.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Aviene said:

Det er riktig. Landet het nemlig ikke Egypt den gang da. Det het "den forente arabisk republikk".

Etter at landet ble til Egypt fant de ut av at de skulle opprette en palestinsk stat av den enklave som var innlemmet i den forente arabiske republikk siden 1959. Og sånn ble det.

image.thumb.png.24cb0cf1ead7ad27df636e46ad31e764.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_the_Gaza_Strip_by_the_United_Arab_Republic

 

Du gjentar det jeg skrev....

Dette er Gaza i Den forente arabiske republkken:

The Gaza Strip is an indivisible part of the land of Palestine and its people are part of the Arab Nation. The Palestinians in the Gaza Strip shall form a National Union composed of all Palestinians wherever they may be - its aim being the joint work to recover the usurped lands of Palestine, and the participation in fulfilling the call of Arab Nationalism. The National Union shall be organised by a decree from the Governor-General.

Altså var Palestina det tredje medlemmet, sammen med Egypt og Syria.

https://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_the_Gaza_Strip_by_the_United_Arab_Republic

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Som du ser er jeg mer interessert i dine etiske avveininger for og mot, enn skittkasting med samlebegreper som etnisk rensing.

USA kunne ta imot, og palestinerne ville sikkert dratt frivillig. Men det vil ikke skje, derfor lite poeng å diskutere. Samtidig mener jeg at du vil drøfte etnisk rensing, og opplever det som provoserende.

Etisk er det todelt. Det vil skape presedens og kan fort føre til at minoriteter får det vanskelig. Man vil belønne en langvarig okkupant. Men man vil gjøre livet bedre for mange palestinere.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Nordmenn som emigrerte til USA ble tatt imot av USA.

ingen vil hjelpe Israel med å kvitte seg med palestinerne.

Hold Israel unna spørsmålet. Jeg foreslår et FN-organisert kollektivtilbud mellom Gaza og andre arabisk land.

 

Jeg holder Israel utenfor diskusjonen med ett lite unntak: De kan finne på å kreve sikkerhetsgarantier dersom bussene skal passere deres land. Derfor tok jeg inn forbeholdet om at FN som organisator i så fall må tilfredsstille sikkerhetsbehovene fra f.eks Israel, dersom transporten foregår via de. Hvis transporten foregår andre veier, f.eks via Egypt, så er det de som eventuelt kan kreve sikkerhetsgarantier.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

 

2 minutes ago, Simen1 said:

Hold Israel unna spørsmålet. Jeg foreslår et FN-organisert kollektivtilbud mellom Gaza og andre arabisk land.

 

Jeg holder Israel utenfor diskusjonen med ett lite unntak: De kan finne på å kreve sikkerhetsgarantier dersom bussene skal passere deres land. Derfor tok jeg inn forbeholdet om at FN som organisator i så fall må tilfredsstille sikkerhetsbehovene fra f.eks Israel, dersom transporten foregår via de. Hvis transporten foregår andre veier, f.eks via Egypt, så er det de som eventuelt kan kreve sikkerhetsgarantier.

Foreslå hva du vil, du. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Du gjentar det jeg skrev....

Dette er Gaza i Den forente arabiske republkken:

Nei, jeg fyller i det du hopper over. Som dette, som sto før den teksten du siterte:

image.thumb.png.fea471df9a5466c8a2289945e624bb56.png

Det du siterte skjedde først i 1962, da dette med Palestina ble opprettet. Ikke i 1949-1950, da Palestina ble okkupert av det som i dag er Egypt.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Aviene said:

Nei, jeg fyller i det du hopper over. Som dette, som sto før den teksten du siterte:

image.thumb.png.fea471df9a5466c8a2289945e624bb56.png

Det du siterte skjedde først i 1962, da dette med Palestina ble opprettet. Ikke i 1949-1950, da Palestina ble okkupert av det som i dag er Egypt.

Javel.

La oss holde oss til hovedtrekkene, i stedet for å forsøke å drukne informasjonen du ikke liker i ubetydeligheter:

Egypt annekterte aldri Gaza, og opprettet et protektorat, for så å la det inngå, som en udelelig ev Palestina, som en del av den Forente arabiske republikken.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...