Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
The Very End skrev (40 minutter siden):

At du hverken har sympati for de menneskelige lidelsene og hvorfor det ikke skal være gjenstand for billige forsøk på humor er ingen overraskelse. Men om noe så er det fint å få bekreftet nivået på dere her inne.

Uff a meg da :( 

Tenkte du like mye på lidelsene da Palestina/Hamas utførte terrorangrepet mot Israel også?

Endret av Kone
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at Israel blir utvist fra all fotball for alltid og havner i fengsel er at i stedet for å enkelt score mål og vinne på nærmest walkover, så skyter de knallhardt på tilskuere.

Du tar fotball litt for alvorlig, ingen havner i fengsel her. Du har jo selv sett hvor lett det er for Israel å score mål. 5-0.

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Sir said:

Du tar fotball litt for alvorlig, ingen havner i fengsel her. Du har jo selv sett hvor lett det er for Israel å score mål. 5-0.

Hvis du øver vold mot tilskuere havner du i fengsel. Og nå snakket jeg om ditt tankespinn med motstandere på tilskuerbenkene.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (11 minutter siden):

Hvis du øver vold mot tilskuere havner du i fengsel. Og nå snakket vi om ditt tankespinn med motstandere på tilskuerbenkene.

Og da faller analogien sammen, for man skyter jo ballen mot mål, ikke på motstanderen som spiller på tribunene med publikum. Kanskje hvis vi introduserer våpen og krigføring på denne stadion så blir analogien mer relevant igjen. 

Israel går rundt på banen. Stadionen er fullsatt. Plutselig kommer det en rakett fra en Hamasfyr oppe på tribunen som lander like ved en av de israelske spillerne, Hamasfyren lader og gjør seg klar til å skyte igjen. Her har Israel to valg da tydeligvis - enkelt score mål og vinne kampen, eller skyte opp mot tribunen før Hamasfyren skyter igjen. Hva hadde du gjort?

Endret av Sir
  • Liker 4
Skrevet
5 minutes ago, Sir said:

Og da faller analogien sammen, for man skyter jo ballen mot mål, ikke på motstanderen som spiller på tribunene med publikum. Kanskje hvis vi introduserer våpen og krigføring på denne stadion så blir analogien mer relevant igjen. 

Israel går rundt på banen. Stadionen er fullsatt. Plutselig kommer det en rakett fra en Hamasfyr oppe på tribunen som lander like ved en av de israelske spillerne, Hamasfyren lader og gjør seg klar til å skyte igjen. Her har Israel to valg da tydeligvis - enkelt score mål og vinne kampen, eller skyte opp mot tribunen før Hamasfyren skyter igjen. Hva hadde du gjort?

Ikke som Israel ville gjort, bombe tribunen med 90 drepte og 70 skadde.

Skrevet
Imaginacíon skrev (32 minutter siden):

Grunnen til at Israel blir utvist fra all fotball for alltid og havner i fengsel er at i stedet for å enkelt score mål og vinne på nærmest walkover, så skyter de knallhardt på tilskuere.

Dette er jo frakoblet enhver virkelighet 

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Ikke som Israel ville gjort, bombe tribunen med 90 drepte og 70 skadde.

Så du hadde skutt mot tribunen?

• Liker 1
Skrevet
Just now, Sir said:

Så du hadde skutt mot tribunen?

Jeg hadde gjort det enhver med vett i skallen hadde gjort. Gjemt meg og tilkalt politiet. Politiet ville heller ikke gjort som Israel hadde gjort, de hadde tilkalt en skarpskytter og skutt vedkommende hvis han ikke ville gi seg.

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gjort det enhver med vett i skallen hadde gjort. Gjemt meg og tilkalt politiet. Politiet ville heller ikke gjort som Israel hadde gjort, de hadde tilkalt en skarpskytter og skutt vedkommende hvis han ikke ville gi seg.

Kan de ikke bare spise kake?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Camlon skrev (45 minutter siden):

Hovedproblemet er at norsk media har helt bensin på bålet i årevis. Et ferskt eksempel er VGs artikkel med tittelen "Gleder meg å se ødeleggelsene", som starter med setningen "De tar med snacks for å se på bombene".

Slike fremstillinger bekrefter for dem som allerede hater jøder forestillingen om at jøder er hjerteløse og onde. VG ville aldri skrevet en tilsvarende artikkel om radikale muslimer som uttrykker hat mot Vesten, nettopp fordi man vet at det vil føre til hat mot muslimer. Men når det gjelder jøder, ser den samme varsomheten ut til å forsvinne.

Resultatet er en voksende gruppe mennesker som ikke bare er kritiske til Israels politikk, men som utvikler et hat mot jøder generelt.

Helt enig. Dette er et veldig problematisk!! Spesielt når man lett kan lage tilsvarende artikler om noen i palestina. Samme hver gang en israelsk politiker sier noe dumt så blir det slått stort opp og brukt for å fremstille hvor fælt Israel er. Mens mange av palestinske lederes forferdelige uttalelser får ikke det norske med seg en gang fordi det dekkes ikke. Var vel nesten bare Nettavisen og noen småaviser som hadde en sak om Hamas-lederen som uttalte at de skal "gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet". Flesteparten av norges befolkning får dermed ikke med seg Israels side av saken i det hele tatt. 

Og for ordens skyld: selv om jeg er så pro-Ukraina som det kan komme så ønsker jeg på ingen måte en tilsvarende dårlig dekning av Ukraina-krigen der eventuelle problematiske ting med Ukraina feies under gulvet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
42 minutes ago, DukeNukem3d said:

Helt enig. Dette er et veldig problematisk!! Spesielt når man lett kan lage tilsvarende artikler om noen i palestina. Samme hver gang en israelsk politiker sier noe dumt så blir det slått stort opp og brukt for å fremstille hvor fælt Israel er. Mens mange av palestinske lederes forferdelige uttalelser får ikke det norske med seg en gang fordi det dekkes ikke. Var vel nesten bare Nettavisen og noen småaviser som hadde en sak om Hamas-lederen som uttalte at de skal "gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet". Flesteparten av norges befolkning får dermed ikke med seg Israels side av saken i det hele tatt. 

Og for ordens skyld: selv om jeg er så pro-Ukraina som det kan komme så ønsker jeg på ingen måte en tilsvarende dårlig dekning av Ukraina-krigen der eventuelle problematiske ting med Ukraina feies under gulvet.

Forskjellen er at når Netanyahu snakker om Amalek så hører soldatene etter, og så dehumanisert palestinere er blant israelere, er de ikke vanskelige å be. IOFs skadepotensial er ufattelig mye større enn Hamas sitt, de bomber og skyter på sivile, og utsulter befolkningen mens Hamas skyter og bomber IOF. Hamas skal nå legges ned, mens IOF fortsetter ufortrødent videre.

Endret av Imaginacíon
Skrevet

At palestinerne angivelig "ikke hører etter" må være det merkeligste jeg har hørt for å avfeie grusomme utsagn fra palestinske ledere. Disse lederne har og deres handlinger 7.oktober har enorm støtte i det palestinske folk, så sdet stemmer åpenbart ikke heller

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, DukeNukem3d said:

At palestinerne angivelig "ikke hører etter" må være det merkeligste jeg har hørt for å avfeie grusomme utsagn fra palestinske ledere. Disse lederne har og deres handlinger 7.oktober har enorm støtte i det palestinske folk, så sdet stemmer åpenbart ikke heller

Hvor mange sivile har Hamas drept etter 7de oktober?

Skrevet
Imaginacíon skrev (13 minutter siden):

Israel kan ikke ringe politiet, de må ordne det selv. 

Har du lurt på hvorfor det er så mange videoer fra Gaza perfekt filmet av et bygg som blir bombet, og folk står rundt og ser mot bygget sekunder før det smeller? Det er fordi Israel i mange tilfeller slipper ut flygeblader, sender tekstmeldinger, etc. før bygget bombes. Og/eller så brukes det «roof knocking», små bomber som ikke ødelegger spesielt, men som varsler om en kommende større bombe. Hvis IDF bomber på denne måten uten forvarsel så er det i spesielle tilfeller der en sentral leder oppholder seg i kort tid, Deif for eksempel, eller i en aktiv krigssituasjon, hvor man må reagere fort:

https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/s/AY04w5xHkz

sånn ser det ut når Israel skal ta én Hamasfyr:

Dette er slike tilfeller IDF må håndtere nærmest daglig. Rakettramper midt i bebyggelse, eller granatkastere inne i telt i flyktningleirer:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0rgERqxObv

Det er ikke noen enkel løsning her hvor man kan ringe «800 snikskytter», og be om hjelp til å ta ut det ene individet som står der borte og skyter raketter mot oss.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Sir said:

Israel kan ikke ringe politiet, de må ordne det selv. 

Har du lurt på hvorfor det er så mange videoer fra Gaza perfekt filmet av et bygg som blir bombet, og folk står rundt og ser mot bygget sekunder før det smeller? Det er fordi Israel i mange tilfeller slipper ut flygeblader, sender tekstmeldinger, etc. før bygget bombes. Og/eller så brukes det «roof knocking», små bomber som ikke ødelegger spesielt, men som varsler om en kommende større bombe. Hvis IDF bomber på denne måten uten forvarsel så er det i spesielle tilfeller der en sentral leder oppholder seg i kort tid, Deif for eksempel, eller i en aktiv krigssituasjon, hvor man må reagere fort:

https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/s/AY04w5xHkz

sånn ser det ut når Israel skal ta én Hamasfyr:

Dette er slike tilfeller IDF må håndtere nærmest daglig. Rakettramper midt i bebyggelse, eller granatkastere inne i telt i flyktningleirer:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0rgERqxObv

Det er ikke noen enkel løsning her hvor man kan ringe «800 snikskytter», og be om hjelp til å ta ut det ene individet som står der borte og skyter raketter mot oss.

Denne "forsiktige" bombingen har tatt livet av jevnt over 100 mennesker per dag. Og det er et minimumstall fordi det er kun de som er registrert. Det teller ikke med de som ligger under ruinene eller som av andre grunner ikke kom til sykehusene hvor registreringen har foregått.

Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Du mener Israelske sivile? Så mange de har hatt mulighet til.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Så mange de har kapsitet til er vel svaret

Jeg har sett hundrevis av klipp av at de henretter sivile på Gaza. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...