Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

passat - dekkskift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (3 minutter siden):

Kan gjøre problemet verre. Lager ny grobunn for rusten. Jeg ville bare spylt av, tørket og smurt på litt grease.

Tull prat

 

tommel opp for rengjøring med stålbørste. Han gjør det helt riktig

Må fjerne den rusten eller eir som evnt. Er der, for så å eventuelt zinke overflaten også smøre varmebestandig fett i senter

smører du fett over rust porer og ujevnheter ender du med vibrasjoner i hjulene i høye hastigheter 

Endret av MAtroxX
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (18 timer siden):

Smøring med rustløser eller andre kjemikalier når ikke inn på selve problemet. Det blir bare søl og unødvendig bruk av det. 
 

Å løsne hjulboltene for deretter å sette ned bilen på dekkene gir lite moment på senter av felg der problem ligger. Dekkene tar vekk momentet. 
 

mye rare hobby mekaniker løsninger å lese på denne siden her, artig 🤠 løsningene deres fungerer sikkert bra, det tviler jeg ikke på. Men sett fra ett annet perspektiv, ville du sett en bil på ett bilværsted der mekanikeren vugger på en bil for å løsne hjulene ?

tror kundene hadde sendt bekymrings melding rimelig fort

Hvis man synes det er ok at mekanikeren går løs på bilen med slag, spark eller spett så for all del. Risiko for bulker og riper øker derved proporsjonalt. Å rugge litt på bilen med litt løse hjulmuttere er i 99 % av tilfellene mer enn tilstrekkelig.
En eneste gang har jeg måttet ta en liten runde på parkeringsplassen med sving og brems

En god huskeregel er å ikke stole på en liten ustødig garasjejekk/nødjekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det er på sin plass å veldig klart og tydeleg skrive:
Aldri slå eller spark på dekka til ein bil som ikkje er sikra mot å flytte seg sidelengs.

Reknar med at dette er innlysande for dei fleste, men ein bil som står på jekk er i utganspunktet ustabil, så for mykje slag, spark og dytting kan føre til at bilen ramler av jekken. Dette er sjølvsagt veldig farleg ettersom du kan kome i klem under bilen, men det er også dårleg nytt for bilen når den faller ned, slår av dekket og landar med bremseskiva fyrst i asfalten/betongen.
Ein god måte å sikre seg på er å passe på at ein berre har jekka opp eit hjul om gangen og at ein legg treklossar under slik at dersom jekken skulle svikte så tek treklossane av fallet og sikrar at du ikkje kan kome i klem.

På verksted der ein har løftebukk slik at vekta på bilen kviler på fire punkt samtidig så kan ein bruke ein del meir kraft, men også her når ein ei grense for kor mykje kraft som kan nyttast før ein risikerer at bilen flytter seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kremt skrev (På 8.10.2023 den 2:55 PM):

Kan gjøre problemet verre. Lager ny grobunn for rusten. Jeg ville bare spylt av, tørket og smurt på litt grease.

Beklager men dummeste jeg har hørt på lenge. Det vil skape mer grobunn og problemer med den "gammle" rusten som allerede er der. Hvorfor trur du hjulet sitter fast i utgangpunktet?

Ved grundig rengjøring, vask og smøring samt stålbørste, ved sesong skifte av dekk ville bytte blitt så mye enklere for alle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...