Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu kontroll. Pris på å rette opp feil.


Jauda69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jauda69 skrev (10 minutter siden):

Bilen har itilegg et par bulker og litt ripper som jeg aldri har giddet å fikse da jeg alltid har tenkt at jeg skal kjøre den til jeg vraker det. Daihatsu Sirion er heller ingen lettsolgt bil. Husker at den lå på  nest bakerste side på fin når jeg så etter bil. DA hadde nåværende eier prøvd å solgt bil oppi finnmark i en lang tid først før de sendte den sørover for å få solget. Så ikke noe vits å prøve.

Alle biler til 3000,- med mangellapp er lettsolgte, så lenge delepris for å få dem godkjent er rundt 5000,-

Jeg kjøpte for noen år siden en Passat i samme tilstand som din bil for 3000, kosta på den 5000 og solgte den for 20.000,-

Den var visst i følge eier også ingenting å selge, for ingen ville jo ha slikt utslitt dritt. Mye bedre å bare hive den, men så sa jeg at da kjøper jeg den så slipper du å styre med i kaste den. Kom over bilen ved en tilfeldighet, 1998 mod og jeg treffer den langs vegen den dag i dag :) 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (18 minutter siden):

Hobbymekanikere er stort sett flinkere enn lærlingen som verkstedet fakturerer 900,-/t for.

Jeg vil også gjerne se noen sette opp regnestykket som havner over 25000,- for dette.

du er antageligvis en dyktig mekaniker sjøl, av den gamle skolen, som er gull verdt å kjenne og få hjelp av.

derfor ser du, og holder åpent for, at feilene kanskje ikke er så omfattende og kostbare som noen av oss andre frykter. Du kunne gjort det enklere og billigere basert på din erfaring i garasjen. Men de fleste av oss andre må forholde oss til dyre verkstedpriser og lite velvilje til å reparere deler fremfor å bestille nye, liten vilje til å benytte evt. brukt, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (14 timer siden):

Hobbymekanikere er stort sett flinkere enn lærlingen som verkstedet fakturerer 900,-/t for.

Problemet her er at det er absolutt ingen selvfølge at en hobbymekaniker vet hva han eller hun gjør. Langt derifra. Det finnes mange "eksperter" der ute. Og problemet da er at man står der med veldig få rettigheter dersom noe går galt, og de få rettighetene en har vil være krevende å få igjennom.

Og skulle jobben til "Hobbymekaniker ENK" ikke være tilfredstillende nok for kontrolløren så får man fort en krevende og lang diskusjon (med potensielle utgifter) for å komme i mål. Og da er det jo fort litt kjipt å ha betalt "Hobbymekaniker ENK" 10k (som verkstedet priset til 20k) og fortsatt ikke være i mål.

Det høres jo ut som om du vet hva dette går i, og kunne helt sikkert fikset dette på en lørdags ettermiddag hjemme. Men for resten av oss som ikke er født med motorolje i blodet så må vi (dessverre) til en viss grad stole på verkstedene med høyere pris enn deg.

Jeg har selv stått der med bildelene liggende strødd ut over gardsrommet og en kompis som ikke klarte å få delene sammen igjen samtidig som jeg måtte ha bilen klar til mandagen for å dra på jobb. Resultatet ble at jeg hadde ikke bil på mandagen, det kostet meg mer totalt sett å få gjort jobben og vennskapsforholdet var noe anstrengt i etterkant. Det gjør jeg ikke igjen. Jeg vet og om mange solskinnshistorier og biler som går mange år etter endt levetid fordi en mekanikerkompis holder kunnstig liv i bilen - men det er ikke en risiko alle kan ta.

Dessverre 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderne mekanikere er ikke stort annet enn delebyttere. De er flinke til å bytte deler, skrive fete regninger og skryte. Der stopper det, stort sett. 

Så finnes det noen verkted (som regel mindre) et stykke fra byene som har noen gammeldagse mekanikere. Disse kan reparere ting og gjøre det beste ut av det på en litt eldre bil uten at det trenger å koste skjorta. Jeg tenker dette er en mulighet for deg. Enten finne et litt mindre verksted med mekanikere av den gamle skolen. 

Eller bli din egen mekaniker og fikse det meste selv. Det verste her er nok rustsveisingen som kan bli vanskelig for en amatør. Ikke umulig, men det krever litt trening å få til grei sveising. Du trenger bare å fikse så den akkurat går gjennom kontrollen, ikke noe mer. Og du har 2 måneder på deg ut fra hva jeg kan se. En EU kontroll sier noe om tilstanden på bilen akkurat der og da. Om bilen ramler fra hverandre et par uker etterpå har ikke verkstedet gjort noe feil, ting kan skje fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk foretrekker å sette bilen på et (gjerne godkjent) verksted. 

 

"Hobbymekaniker" høres kanskje stygt ut, men han som utførte en slurvete kontroll på bilen min er fagmann. Det er slett ingen selvfølge at noen vet/bryr seg om hva de gjør.  

Forrige gang bilen min var på PKK sa jeg til dem at sjekk bilen nøye, jeg vil vite alt som er galt og listet opp ting jeg visste ville anmerkes på forhånd. Så får jeg mangellappen og de har oversett nettopp det jeg sa når jeg leverte den. Bremser som hang bak, og hjullager som er gåent på den sida bremsa henger. Hjullager merker man ikke er dårlig når brems ligger på, da må bremsene av først. Tror ikke de har hatt av hjulene en gang.

Har funnet ut at en kompis bruker dette verkstedet for å få godkjent sine drittbiler for de slipper stort sett alt gjennom. Vegvesenet har dem visst under oppsyn også blir det sagt 😛 

Jeg er ikke mekaniker selv, og jeg må også sette bort arbeid i blant. Men jeg har gjennom årene lært en del. Svarene mine i denne tråden er ikke ment som "fuck verksteder", men en oppfordring til å sjekke pris flere steder, og ikke minst gjøre folk obs på at verkstedene ser med en gang om de kan lure noen ekstra kr av deg.

Strengt tatt er det en fordel at man kan holde mekanikeren i jobb hele dagen på en bil, så han har timene sine. Da tar de gjerne ikke ågerpriser for deler og materiell.

Som sagt er jeg ikke mekaniker, men når folk leier meg inn er jeg klar på et jeg skriver 2t uansett om jobben faktisk tar 2t eller 0.5t. Så jeg skjønner at på akkurat småjobber smører de på litt ekstra, ettersom de kansje egentlig ikke vil ha jobben.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Valmeth said:

Tror ikke de har hatt av hjulene en gang

Man tar ikke av hjulene på en EU kontroll. Har selv vært med på mange kontroller og det er mye punkter. Men erfarne mekanikere tar sjekken uten liste, så skriver de opp feilene etterpå, ren husk. Mye av det er jo bare å sjekke slakk i ledd og foringer, knekte fjær, lekk dempere og drivledd, rust på bremserør eller bærende element, sprekte bremseslanger, bremsevirkning sjekkes med maskin, C0 eller røykgass likeså, visuell sjekk bremseskiver på mengde rust og tykkelse i forhold til minimum, tykkelse på bremsebelegg. Det er ikke voldsomt vanskelig egentlig. Hvis folk hadde vasket og vedlikeholdt bilen sin litt bedre i egen gårdsplass og prutet på verkstedtjenester hadde bilbransjen gått glipp av milliardbeløp årlig. Samme med "dekkhotell" som koster tusenvis av kroner i året. Svært enkelt å skifte hjul, jeg ville brukt 2-3 ganger lengre tid bare på å kjøre til verksted og vente på at de gjør det enn at jeg gjør jobben selv. Ofte god læring også og man kan vaske og inspisere i hjulbuer, bremser osv.

Lenke til kommentar

Nå sporer vi jo av tråden litt, men at hjul ikke tas av stemmer mange steder. Dermed blir bilen godkjent med bremser som henger, klosser som er utslitte og hjullager som skjærer seg aldeles straks etc.

Faktisk for en uke siden var jeg hos nevnte kompis av meg, som leende på tlf sa "når du kommer må du se bremseklossene de godkjente bilen med". Det var under 1mm belegg igjen...

Når klossene er på stålet en uke etter kontroll kan de faktisk ikke påstå at de var ok når bilen ble sjekket.

Alle vil selvsagt tjene penger, men noe selvrespekt og yrkesstolthet bør man kunne forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fins selvsagt mange ræva verksteder, men det jeg bruker har jeg og flere jeg kjenner meget gode erfaringer med.Prisnivået er også ganske likt andre verksted i byen jeg bor i nærheten av. Vet selv om tilfeller der de har gåttt den ekstra veien for å hjelpe deg. Så velger å stole fult og helt på dem. Sikkert dumt men.

Kommer ikke til å prøve meg på en hobymekaniker, da jeg rett og slett ikke kjenner noen sånne sånn jeg vet at jeg kan stole på. Er for mye risiko å benytte seg av noen som man ikke har noe rettigheter til å klage på åhvis jobben er ræva utført. Det kan man tross alt gjøre med et godkjent verksted.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Valmeth said:

Når klossene er på stålet en uke etter kontroll kan de faktisk ikke påstå at de var ok når bilen ble sjekket

Jeg snakket om dette med en lokal mekaniker, han som drev og eide stedet og var godkjent for kontroller. Det du sier er rett og slett feil. EU kontroll sier noe om tilstanden akkurat der og da. Om bilen knekker i to når du kommer ned på hovedveien har de fortsatt ikke gjort noe feil, de kan ikke se skjulte feil. Og jo, de var ok når de ble sjekket. Kontrollen er der og da, ikke en uke senere. Mulig dette høres rart ut, men sånn er reglene, og sånn praktiseres det. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

 EU kontroll sier noe om tilstanden akkurat der og da. 

Det er jeg klar over, men poenget er at har man ikke f.eks. tatt bilder av noe man vet er undermålig, blir diskusjonen bare ord mot ord, og verkstedet kan påstå at det var i orden under kontroll.

Nei, klossene var ikke ok der og da, men det er ikke mulig for bileier å bevise uten å ha tatt bilder av dem før kontrollen. Det er her dette med yrkesstolthet/mekanikers selvrespekt kommer inn. Hvis de er frekke nok til å påstå at bileier har slitt ut bremsene/feil har oppstått en uke etter kontroll når de ikke en gang har hatt av hjulene har de likevel ryggen fri.

 I mitt tilfelle, når jeg sier at jeg vet bremsene henger og hjullager er dårlig på forhånd, og bilen likevel går gjennom kontroll betyr det at de ikke har gjort jobben sin. Men jeg har ikke annet bevis enn hva jeg har sagt. Han kompisen min visste også at klossene foran var helt utslitt. Her kan man fint skylde på at f.eks. bremsene har hengt seg etter kontrollen. 

Dette er nok ikke normalen, men tydeligvis forekommer det.

 

Jeg fikk en bil godkjent på etterkontroll for mange år siden uten at mekanikeren så på den. Jeg svingte innom 10 min før stengetid og hørte om han hadde tid til å se over det jeg hadde fikset. Jo det hadde han, fant fram mangellapp på dataen og ble med ut på parkeringsplassen. Så så han noen nye deler i forstillinga, og gadd dermed ikke sjekke bremserør, rust i travers etc, bare gikk inn og fikk den godkjent. Nå hadde jeg ordnet alle feil på bilen, men likevel ;) 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 11.10.2023 den 2:12 PM):

hvordan gikk det, fått prisoverslag evt.?

Fikk en liten vurdering ihvertfall. Var en vanskelig jobb å en eksakt pris på, men fikk en minstepris på jobb på 22 000. Men som mekanikeren sa, det kunne fort bli enda mer. Så søket etter ny bil har startet.

Lenke til kommentar
Jauda69 skrev (9 minutter siden):

Men som mekanikeren sa, det kunne fort bli enda mer. Så søket etter ny bil har startet.

blir brått mer ja.

vet ikke mye du skal bruke, men kan finne ok bil for 15 til 20 tusen som kanskje er godkjent et par år også så slipper stress med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...