Gå til innhold

Starte AS, hva lønner seg rundt lønn og utbytte?


Anbefalte innlegg

Tenker starte AS etter flere år som enkeltpersonsforetak, men lurer på hva som lønner seg å gjøre 

Jeg skal ikke ha noen ansatte, kun ta prosjekter på egenhånd på samme måte jeg har gjort som enk.

1) Bør jeg ta ut lønn slik at overskudd på bedriften er minimalt etter at faste kostnader er tatt høyde for?

2) Tar en lavere lønn og så tar ut utbytte på overskuddet?

3) Tar en lavere lønn og bruker overskuddet til å sette i aksjer/fond?

Andre alternativer? Hva er det smarte å gjøre her? Fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis penger er til forbruk så er det best å ta dem ut som lønn.

Utbytte er dyrt for tiden. 

I teorien så kan det være bra å la penger til investeringer ligge igjen i firma. Altså vente med lønn/utbytte Men dette er gitt at du uansett skal spare dem. 

Du burde ta ut lønn sånn at du har minst 7,1 g i personinntekt per år. (Dette gir pensjon)

Lenke til kommentar

Opp til 7,1 g så får du tilnærmet 18% av personinntekten som pensjon. (Avhengig av hvor lenge man lever og at det ikke kommer endringer osv. Men jeg mener 18% er det beste generelle tallet vi har)

6g er grensen for maksimale sykepenger og uføretrygd. 

 

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Firmabiler et ganske komplekst tema.

Dreier det seg her om en varebil og at du må kjøre varebil for å utføre jobben?

Hvor langt regner du med å kjøre i året i jobb og privat?

Ikke nødvendig med varebil, selv om det ofte vil være praktisk med stor bil.

Anslår rundt 15 000 km i jobbsammenheng. Privat kanskje 5000.

Jeg ønsker å unngå to biler rett og slett fordi jeg ikke har plass til mer enn en bil 

Lenke til kommentar

Fordel fri bil er et minefelt - sjeldent lønnsomt. Også viktig å passe på om det er yrkesreisende eller arbeidsreise for din del - her er det lurt å kontakte en regnskapsfører eller revisor, alternativt kan Skatteetaten veilede.

Normalt må man av egen lomme komme seg hjemmefra og ut til arbeidsplassen. Normalt sett skal en firmabil man ikke skatter av fordelen stå parkert hos firmaets kontor, men det er visse unntak for håndverkere blant annet. Hvis du kjøper bil med grønne skilter og har elektronisk kjørebok, så kan du velge å bli fordelsbeskattet for kilometerne du kjører i privat sammenheng - denne muligheten er ikke tilstede for en vanlig personbil. Igjen - veldig lurt å kontakte noen som har kontroll på regelverket her for akkurat din situasjon.

Lenke til kommentar
B4stian skrev (Akkurat nå):

Normalt må man av egen lomme komme seg hjemmefra og ut til arbeidsplassen. Normalt sett skal en firmabil man ikke skatter av fordelen stå parkert hos firmaets kontor, men det er visse unntak for håndverkere blant annet. 

Ja jeg får undersøke nærmere.

Hva om kontoret er i kjeller i egen bolig? Da blir jo all kjøring i forbindelse med arbeidsdagen fra AS sin adresse og til arbeidsplass for den uken. Siden det er variabelt arbeidssted så må en vel kunne spesifisere i en arbeidskontrakt at arbeidsdag starter/slutter ved kontoret, eller er ikke slikt lov om en har kontor i egen adskilt kjeller?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 4.10.2023 den 8:47 PM):

Ja jeg får undersøke nærmere.

Hva om kontoret er i kjeller i egen bolig? Da blir jo all kjøring i forbindelse med arbeidsdagen fra AS sin adresse og til arbeidsplass for den uken. Siden det er variabelt arbeidssted så må en vel kunne spesifisere i en arbeidskontrakt at arbeidsdag starter/slutter ved kontoret, eller er ikke slikt lov om en har kontor i egen adskilt kjeller?

Ikke noe i veien med å ha bedriften i hjemmet, det eneste som man må passe på er å ta husleie. Gjør man det kreves det blant annet egen inngang, eget toalett mm. Lar man AS´et sitt bare bruke kjelleren gratis er det ingenting å tenke på.

Med tanke på bil og parkering var det hvis det ikke skattes av privat bruk av firmaets bil. Tenker du at du skal dette, så er det bare å gå for det. Økonomisk lønner det seg sjeldent, da beskatningen av fri bil er høy, men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...