Gå til innhold

CatX Kabel for poe(++)?


Ikon

Anbefalte innlegg

Hei, har prøvd å lese litt ang. om det er noen krav ift. kabel for poe/poe+/poe++ og finner noe for poe, men ikke noe godt svar for poe+ og evt. poe++. Noen steder står det at ingenting betyr noe(at cat5 fungerer), andre at du MÅ ha cat6a s/ftp osv.osv.

Skjønner også at det kommer til å komme forskjellige svar her inne også, men:

- Er det noen spesifike krav til nettverkskabling i en bolig for å være fremtidssikret? Jeg kommer til å legge på Cat6a av en eller annen type, men holder det med en helt basic Cat6? Cat6a? Må den være skjermet? Kan jeg kjøpe en cat6 på clasohlsson liksom? Eller bør jeg bestille noe av bedre kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, barfoo said:

Om du skal køyre PoE bør du unngå slim-kabler; AWG22 eller 24 er fordel.

Nja, de har jo sine ulemper på andre måter. Plass f.eks.

Men lurer litt på det du sier om PoE. I følge kabelpusheren min så kan du fint bruke slim kabel til PoE. Og det er også min erfaring så langt. Riktignok på litt begrenset datagrunnlag.

Flyttet nettopp og kablet litt hit og dit i nytt hus ved å gjenbruke rør og bokser fra gammel koaks. Siden koaksen var lagt delvis fra rom til rom så ble det behov for mye kabel i enkelte av rørene. Der var slim kabel redningen. Kjører PoE over et par 25 meters strekk, som for det aller meste også ligger i de samme rørene. Det funker helt problemfritt. Men det er ikke de aller mest strømkrevende dingsene. En 8 ports switch og et Unifi 6+ aksesspunkt.

Rent intuitivt så skulle man jo tro at tynn kabel ga problemer med varme og spenningsfall. Men det er jo ytterst lite strøm vi snakker om. Selv på 60 watt så er det så vidt du passerer en ampere. Som de færreste bekymrer seg katta om å dytte gjennom en usb-kabel til en harddisk. Og så er det jo heller ikke mange PoE duppedingser som bruker 60 watt. Jeg har ingen som trekker over 10. Det verste er vel en RPi4 med noen usb dongler. Men selv den klarer seg altså fint med 10 watt. Som gir rundt 200 mA i ethernet kabelen. Det går helt fint i en AWG28 kabel.

Derimot kan jeg si en del mindre pene ord om terminering av slik kabel. Kjøp riktige plugger med en gang. Og bruk gjerne passende keystone moduler også. De er en drøm å jobbe med. Jeg brukte noen standard elko cat6 kontakter, men det er litt på kanten. Altfor romslig mellom knivene. Måtte ta noen strafferunder på en av dem.

Ellers er slim "cat6a" kabel absolutt noe jeg vil anbefale om du har for få eller trange rør. Fikk gjennom 5 av dem sammen med en fiber i ett 20 mm rør på 13 meter, uten særlig anstrengelser. Kunne nok presset enda mer men ikke uten å risikere å skade fiberen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, bmork said:

Men lurer litt på det du sier om PoE. I følge kabelpusheren min så kan du fint bruke slim kabel til PoE. Og det er også min erfaring så langt. Riktignok på litt begrenset datagrunnlag.

Det er jo avhengig av lengda på strekket. Har du 100m hadde eg vore skeptisk til det. Har du 10m så er det relativt uproblematisk. Så ja, eg er kanskje meir konservativ enn det som er fornuftig i privathus, med relativt korte lengder.

Problemet er ikkje varme i kabelen, men spenningsfall, slik at det vert mindre effekt tilgjengeleg. Det er ofte ikkje problem, fordi AP og kamera typisk ikkje bruker spesielt mykje, men om du f.eks. skal drive skjerm og PC med PoE+ slik at du pusher 70W, så er det brått kritisk... ;)

Lenke til kommentar

Heisann, takk for svar. En av grunnene til å sørge for å ha riktig kabel, er netopp plass. Jeg er usikker på om jeg klarer å få nok kabler igjennom røret som jeg har lagt inn fra kjeller til loft(jeg vil tro det er en 20mm rør) og hvis det da ikke er nok, at jeg kan da kjøpe en poe switch med poe++ inn for power. Foreløpig er det bare snakk om to aksesspunkter, men tenker også at i fremtiden ønsker jeg å sette opp noen kameraer rundt huset og da kommer en poe switch på loftet veldig godt med!

 

Jeg har kjøpt et rack og et cat6a patchpanel allerede, så jeg kommer til å koble opp i patchpanelet med en gang. Bør jeg bytte ut modulene i patchpanelet?

patchpanel: https://www.dustinhome.no/product/5011221080/patchpanel

Lenke til kommentar
5 hours ago, barfoo said:

Det er jo avhengig av lengda på strekket. Har du 100m hadde eg vore skeptisk til det. Har du 10m så er det relativt uproblematisk. Så ja, eg er kanskje meir konservativ enn det som er fornuftig i privathus, med relativt korte lengder.

Problemet er ikkje varme i kabelen, men spenningsfall, slik at det vert mindre effekt tilgjengeleg. Det er ofte ikkje problem, fordi AP og kamera typisk ikkje bruker spesielt mykje, men om du f.eks. skal drive skjerm og PC med PoE+ slik at du pusher 70W, så er det brått kritisk... ;)

Jeg tror nå fremdeles at du har marginene på din side.

Skal ikke hevde at dette er presist på noen måte.  Det er vilkårlige tall fra et kjapt google søk:
https://www.kbe-elektrotechnik.com/en/service/awg-table/

Så 1000 meter AWG28 er 232 ohm, mens samme lengde AWG23 (som vel er standard cat6a?) er 70.  Jada, stor forskjell.  Men det er fremdeles bare 23 ohm på 100 meter.  Og skal du levere 60 W (70 er vel ikke en option?) så bruker du alle 4 par.  Da har du ca 300 mA per par.  Som gir 6,9 V spenningstap over 100 meter.  Det skal funke fint.  Utgangspunktet er vanligvis over 50 V.

Hmm, ser at vi har mer offisielle tall på: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

OK, så det er både en option med 60 W over to par og høyere effekt over 4 par.   Det gir dobbelt så mye tap, og da vil nok tapet bli i største laget ja.  Ser at de angir 12,5 ohm som maks.  Det gir mening om du skal klare 600 mA. Så da ender du med en maks-lengde på ca 50 meter AWG28.

Høres rimelig ut.  Jeg kjøper den at du ikke bør kjøre PoE med maks effekt over mer enn 50 meter slim kabel.

Jeg ser bare ikke hvordan det i det hele tatt er relevant for kabelvalg i hjemmenettet...  Jeg har ihvertfall aldri klart å komme over 30 meter på noe strekk.  Selv til hageboden i den andre enden av hagen til den gamle leiligeten, eller nå til garasjen som ligger nede ved gata, eller rommet i enden av koaks-røret som går på kryss og tvers over hele huset. 

Og som sagt så har jeg til gode å bli utsatt for en PoE drevet duppeditt med 60+ W forbruk. Det eneste jeg kan tenke meg der det gir mening er switcher med downstream-porter.  Men du skal ha en del aksesspunkt bak den switchen før de bruker opp 60 W.   Når det gjelder spenningsfallet så er det selvsagt bare faktisk forbruk som teller.  Budsjett spiller nada rolle.

Lenke til kommentar
On 3.10.2023 at 11:31 PM, bmork said:

Flyttet nettopp og kablet litt hit og dit i nytt hus ved å gjenbruke rør og bokser fra gammel koaks. Siden koaksen var lagt delvis fra rom til rom så ble det behov for mye kabel i enkelte av rørene. Der var slim kabel redningen. Kjører PoE over et par 25 meters strekk, som for det aller meste også ligger i de samme rørene. Det funker helt problemfritt. Men det er ikke de aller mest strømkrevende dingsene. En 8 ports switch og et Unifi 6+ aksesspunkt.

Derimot kan jeg si en del mindre pene ord om terminering av slik kabel. Kjøp riktige plugger med en gang. Og bruk gjerne passende keystone moduler også. De er en drøm å jobbe med. Jeg brukte noen standard elko cat6 kontakter, men det er litt på kanten. Altfor romslig mellom knivene. Måtte ta noen strafferunder på en av dem.

Ellers er slim "cat6a" kabel absolutt noe jeg vil anbefale om du har for få eller trange rør. Fikk gjennom 5 av dem sammen med en fiber i ett 20 mm rør på 13 meter, uten særlig anstrengelser. Kunne nok presset enda mer men ikke uten å risikere å skade fiberen

Skal flytte selv snart og skal igang med akkurat samme problemstilling, rive ut gammel coax og inn med Ethernet på flere punkter i en kjede. 

Du vil ikke dele hvilken kabel og kontakter du har brukt som fungerte bra? (type leverandør og varenummer?). Tenker selv å bruke keystone på permanente ting og RJ45 på midlertidige koblinger.

Lenke til kommentar

Jeg handlet i tre omganger fra tre butikker.  Alle kan anbefales.  Det bare ble slik pga veldig dårlig planlegging.  100 meter kabel er ikke så mye når du skal ha opptil 5 parallelle kabler og alle rørene er minst 10 meter.  Og jeg lærte noe om AMP-verktøy og manglende kompatibilitet med moderne RJ45-plugger (neppe relevant for mange andre, men vær OBS om du har en tang fra 80-tallet...).

Først Deltaco kabel fra elbonus.no.  Deretter Deltaco plugger fra Dustin.no. Deretter eget merke kabel, plugger og keystone-moduler fra Direktronik.no.

Merk at Direktronik selger pluggene enkeltvis og at du må bestille bøyebeskyttelen separat.  Det misset jeg.  Sånn sett er det enklere med pluggene fra Deltaco, siden de kommer i sett med 20 komplette plugger inkludert bøyebeskyttelse.

Her er det jeg kjøpte:

https://elbonus.no/deltaco-u-utp-cat6a-installationskabel-slim/cat-p/c/p1002311009
https://www.dustinhome.no/product/5011281394/deltaco-nettverkskontakt-slim-cat6a-utp-rj45-20-pakning

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/modular-kontakt3/?variationCode=20101102

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/keystone-for-awg28/?variationCode=20103385

https://www.direktronik.no/direktronik/nettverk/kabling/kabel---nettverk/installationskabel-cat.6a-utp-slim-100m/?variationCode=20103384

Begge kablene er ca 4 mm i diameter.  Det føles veldig tynt etter å ha strevet med standard cat6 de siste årene.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det var i grunnen veldig lett

La bare lederne i riktig rekkefølge og klippet dem jevnt men litt skrått før jeg tredde dem inn i guiden. Skråklippen gjør at du kan hekte en og en inn i riktig hull. Siden de er så tynne så ligger de jo ikke inntil hverandre.  Dermed er det litt mer krøkkete å tre dem inn samtidig, slik du kanskje er vant til med normal kabel.  Men med en leder om gangen så er det null problem.

Når lederne først er i guiden så er jo jobben gjort.  Da er det bare å kutte av det som stikker ut (og nå blir de selvsagt like lange), og sette det hele sammen.  Forhåpentligvis husket du på å tre på bøyebeskyttelsen først 🙂

Apropos - fant at det er lurt å ta en bor på 6 mm elns for å gradere hullet i bøyebeskyttelsen.  De som fulgte med Deltaco-pluggene passet akkurat til kabelen, men med en skarp kant som gjorde dem litt vanskelig å tre på. De hadde en tendens til å skjære seg fast. Men det er ganske myk plast så et par rotasjoner med et bor mellom fingrene holder i lange baner til å runde av kanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, bmork said:

Jeg handlet i tre omganger fra tre butikker.  Alle kan anbefales.  Det bare ble slik pga veldig dårlig planlegging.  100 meter kabel er ikke så mye når du skal ha opptil 5 parallelle kabler og alle rørene er minst 10 meter.  Og jeg lærte noe om AMP-verktøy og manglende kompatibilitet med moderne RJ45-plugger (neppe relevant for mange andre, men vær OBS om du har en tang fra 80-tallet...).

Først Deltaco kabel fra elbonus.no.  Deretter Deltaco plugger fra Dustin.no. Deretter eget merke kabel, plugger og keystone-moduler fra Direktronik.no.

Merk at Direktronik selger pluggene enkeltvis og at du må bestille bøyebeskyttelen separat.  Det misset jeg.  Sånn sett er det enklere med pluggene fra Deltaco, siden de kommer i sett med 20 komplette plugger inkludert bøyebeskyttelse.

Her er det jeg kjøpte:

https://elbonus.no/deltaco-u-utp-cat6a-installationskabel-slim/cat-p/c/p1002311009
https://www.dustinhome.no/product/5011281394/deltaco-nettverkskontakt-slim-cat6a-utp-rj45-20-pakning

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/modular-kontakt3/?variationCode=20101102

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/keystone-for-awg28/?variationCode=20103385

https://www.direktronik.no/direktronik/nettverk/kabling/kabel---nettverk/installationskabel-cat.6a-utp-slim-100m/?variationCode=20103384

Begge kablene er ca 4 mm i diameter.  Det føles veldig tynt etter å ha strevet med standard cat6 de siste årene.

Tusen tusen takk! Setter pris på det, velger nok en av disse =)

Lenke til kommentar
Ikon skrev (På 4.10.2023 den 11:11 AM):

Jeg er usikker på om jeg klarer å få nok kabler igjennom røret som jeg har lagt inn fra kjeller til loft(jeg vil tro det er en 20mm rør) 

Jeg har kjøpt et rack og et cat6a patchpanel allerede, så jeg kommer til å koble opp i patchpanelet med en gang. Bør jeg bytte ut modulene i patchpanelet?

patchpanel: https://www.dustinhome.no/product/5011221080/patchpanel

Man får kjøpt ferdig trekt 20mm rør med 2 stk cat 6 og 1 stk coax. Så det går greit med 3 uskjermede kabler i disse, alt etter hvordan eventuelle svinger er lagt. Lub hjelper. Men man må være 2 stykker når man trekker, slik at kablene ikke tvinner seg når man går inn.

Ville ikke anbefalt det patchpanelet. Det er såpass enkelt å gjøre feil. Mye bedre å bruke Keystone konnektorer

https://www.dustinhome.no/product/5010486297/patchpanel

https://www.dustinhome.no/product/5011281481/keystone-rj45-lsa-cat6a-utp-tool-free

Jeg har ikke brukt akkurat de konnektorene. Den typen du linket til så er det veldig enkelt å tvinne opp for mye av kable osv. Feil på testing av de har nesten forsvunnet etter av vi sluttet å bruke den typen du linket til, og kun bruker konnektorer i stedet. Det er også langt billigere enn å benytte den andre, da du ikke trenger å kjøpe fullt panel.

Keystone er også bra i motsatt ende, da man kan få inn opptil 3 komponenter i samme uttaksplate, og det finnes utganger for HDMI blant annet, som gjør de geniale til diverse skjult anlegg for masse rart.

 

Lenke til kommentar

Og de vanlige tipsene mht trekkingen:

  • klass på med glidemiddel først som sist
  • dytt mer enn du trekker, om mulig
  • skal du ha mange kabler i røret, så trekk dem samtidig

Vil legge til at det siste ikke gjelder om du vil trekke pre-terminert fiber sammen med stivere kabler.  Det er ihvertfall min erfaring nå, etter et spektakulært mislykket forsøk og et par vellykkede.  Ved de vellykkede forsøkene trakk jeg fiberen alene først, og deretter alle ethernet-kablene sammen. Med ekstra stor forsiktighet og veldig mange runder frem og litt tilbake, der jeg hele tiden sjekket at fiberen ikke satt seg fast i ethernet-kablene.

Det mislykkede forsøket skyldes litt mye hastverk og lite tankevirksomhet. Ville ha en dupleks LC gjennom et 16 mm rør sammen med tre slim cat6a.   Det er veldig trangt.  En dupleks LC konnektor går jo ikke inn i røret alene engang.  Så jeg delte den og la den ene halvparten i en bue bakover (allerede her så skriker vel mange om bøye-radius).  Men hovedproblemet oppstod fordi jeg festet cat6a-kablene sammen med fiberen i trekkesnora.  Når (og det var vel aldri "hvis" her...) dette kilte seg fast, så endte kablene opp med å belaste fiberen. Det kunne ikke gå bra.

Den vellykkede måten å gjøre denne operasjonen på var å dele dupleks-fiberen helt og trekke bare en av dem om gangen.  Deretter trekke gjennom alt av cat6a med ovennevnte forsiktighet.

Det desidert mest slitsomme var å fjerne koaksen.  20 år gammel og veldig stiv kabel sitter ganske godt fast.  Her kunne nok arbeidshansker ha spart meg for blodige hender, om jeg hadde vært smartere og hatt litt mindre hastverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, AndersT2 said:

Keystone er også bra i motsatt ende, da man kan få inn opptil 3 komponenter i samme uttaksplate, og det finnes utganger for HDMI blant annet, som gjør de geniale til diverse skjult anlegg for masse rart.

Støttes 100%

Men det er ett produkt jeg har ønsket meg her, uten helt å finne den perfekte løsningen:  En lavtbyggende utenpåliggende boks som lar deg plassere 2-3 moduler på siden av boksen, slik at tilkoblet kabel ikke står rett ut av veggen.  Noen som vet om noe slikt?

Jeg vet det finnes noen nesten-løsninger, men de oppfyller ikke helt kravene mine:

Min beste løsning så langt er 4-porters varianten: https://www.kjell.com/no/produkter/kabler-og-kontakter/kabler-for-nettverk/keystone/keystone-uttaksboks-4-porters-p95437

Brukte denne med to blind-moduler det ene stedet der jeg trenge en RJ45 og en SC (for å få Altibox-fiberen til et mer fornuftig sted på penest mulig måte).  Boksen er stor nok til at det er mulig å få en fiber gjennom veggen bak boksen og inn i en keystone-modul.  Men det er jo litt teit at den har en rekke kabelhull på siden.  Og den har unødvendig mange keystone-posisjoner, uten at det kanskje gjør så veldig mye.  Så det er ikke perfekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

bmork skrev (43 minutter siden):

Vil legge til at det siste ikke gjelder om du vil trekke pre-terminert fiber sammen med stivere kabler.  Det er ihvertfall min erfaring nå, etter et spektakulært mislykket forsøk og et par vellykkede.  Ved de vellykkede forsøkene trakk jeg fiberen alene først, og deretter alle ethernet-kablene sammen. Med ekstra stor forsiktighet og veldig mange runder frem og litt tilbake, der jeg hele tiden sjekket at fiberen ikke satt seg fast i ethernet-kablene.

 

Har pleid å gå greit så lenge det man trekker med ikke trekker i selve fiberen, men i Cat kablene. Men har for det meste trekt uterminert fiber, som er langt enklere når man har tilgang til sveisemaskin.

bmork skrev (6 minutter siden):

Støttes 100%

Men det er ett produkt jeg har ønsket meg her, uten helt å finne den perfekte løsningen:  En lavtbyggende utenpåliggende boks som lar deg plassere 2-3 moduler på siden av boksen, slik at tilkoblet kabel ikke står rett ut av veggen.  Noen som vet om noe slikt?
 

Jeg liker disse: https://dgroup.no/kobber/rammesett-/bokser/din/ip/universale-databokser

De minste er litt korte når det kommer til å få inn skjermet kabel fra vegg og rett inn i boksen, men det går. Har en 4 uttak selv på kontoret mitt hjemme. Men har brukt de mye i jobb.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, AndersT2 said:

når man har tilgang til sveisemaskin

Det er jo en helt annen verden 🙂

33 minutes ago, AndersT2 said:

De så jo ikke så dumme ut. Men jeg ser at to-portsvarianten fremdeles bare er 65 mm, og det tror jeg er for lite.  Det er bare 5 mm mer enn den andre, som definitivt er for kort.  Det ideelle hadde vært ca 80x80 mm, omtrentlig som en normal veggramme.  Da får du plass til keystonemodul med fiberskjøt og en plugg med normal bøyebeskyttelse inni boksen.  Noe kortere og du ender opp med at bøyebeskyttelsen stikker ut gjennom kabelhullet på den andre siden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bmork said:

Men det er ett produkt jeg har ønsket meg her, uten helt å finne den perfekte løsningen:  En lavtbyggende utenpåliggende boks som lar deg plassere 2-3 moduler på siden av boksen, slik at tilkoblet kabel ikke står rett ut av veggen.  Noen som vet om noe slikt?

Disse er ikke veldig "lavtbyggende" (ca 38mm), men alt er vel relativt, de er vel ca samme som de du har nå:

https://ikn.no/commscope-emea-limited/6993140/påveggboks-2-port-keystone-net-sys-tom-hvit-passer-til-sys-og-net-kontakter
https://ikn.no/commscope-emea-limited/6996382/påveggboks-6-port-keystone-net-tom-hvit

I disse har jeg hatt plass til fiber. Men har igjen samme luksus som @AndersT2 hvor jeg har en kompis som er fibermontør. 

Det er litt "jalla" siden det ikke er noe dedikert skjøte-tray i disse. Men er romslige nok for bøyeradius etc.

Eneste ulempe er vel at IKN kun selger til bedrifter? (kjøpt inn via jobb som solgte det til meg igjen)

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg innen næring, men prøver å henge med på boligsiden også. Hva man gjør som privatperson er ikke så strengt, men det er mange av de samme fellene å falle i.

Snakker vi nybygg eller større renoveringer så vil jeg anbefale å lese litt i bredbåndsutbyggingsloven. Start med §13. (Hint. Krav om minimum rørføring til alle oppholdsrom bassert på kvadratmeter.)

Når det kommer til valg av categori eller mere spesifikt sambandsklassen man ønsker å oppnå er nå kravet i NEK700:2020 utstyr i kategori 6a som gir oss sambandsklasse Ea minimumet. Det er en åpning for å gå ned til sambandsklasse E under visse forutsetninger.

Innen næring velges nå skjermet 6a til det meste. Grunnen er ikke kvaliteten, men at dette forenkler arbeidet med testing. (Med uskjermet kabel må man dokumentere støy i mellom kabler, noe man slipper i skjermet kabel da denne regnes som "tett") Innen bolig er det ikke like strenge krav til testing så man kan lettere velge uskjermet kabel.

For PoE så skal selv cat5e tåle opp til PoE++ eller 802.3bt som leverer 100W. På næring må man nå beregne temperaturøkningen kablene vil oppleve og sørge for at de ikke tar skade. I tillegg må man passe på at konektorer man benytter ikke vil ta skade om man trekker ut en kontakt under last. (Lysbueskade.) Mitt råd er å ikke kutte kvalitet her. Ryktene sier at standarder på >100W er på gang......

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Big_JT said:

Snakker vi nybygg eller større renoveringer så vil jeg anbefale å lese litt i bredbåndsutbyggingsloven. Start med §13. (Hint. Krav om minimum rørføring til alle oppholdsrom bassert på kvadratmeter.)

Nå er ikke jeg jurist (takk og lov!), men det leser ikke jeg der.  Jeg ser et krav om punkter i alle seksjoner. For en enebolig er det begrenset til "klargjort innvendig med fysisk infrastruktur for framføring av høyhastighetsnett fram til nettermineringspunktene".

"nettermineringspunkt" er et begrep fra ekomloven og er stedet der ISPens nett stanser.  Det er normalt ett slikt punkt i en enebolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...