Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil utbetalt lønn


Gjest 02ce1...eac

Anbefalte innlegg

Gjest 02ce1...eac

Hei.  
jeg sluttet i jobb i midten av juli. Jeg har etter dette fått utbetalt lønn for halve juli, august og september fra gammel jobb. En del av pengene ble brukt da jeg trodde det var sluttoppgjør. De har nå kontaktet for å få pengene tilbake. Har de krav på alt tilbake?

Anonymous poster hash: 02ce1...eac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 02ce1...eac

Lønnsslipper ble stoppet da jeg ikke lenger var ansatt. Sluttoppgjør sender de tydeligvis neste år for å slippe beskatning.  Med hussalg har det vært mer penger i omløp en vanlig så har gått litt i ett med penger. 

Anonymous poster hash: 02ce1...eac

Lenke til kommentar
Gjest 02ce1...eac skrev (11 minutter siden):

Lønnsslipper ble stoppet da jeg ikke lenger var ansatt. Sluttoppgjør sender de tydeligvis neste år for å slippe beskatning.  Med hussalg har det vært mer penger i omløp en vanlig så har gått litt i ett med penger. 

Anonymous poster hash: 02ce1...eac

Du burde jo luktet lunten når lønnsslipp fra sluttoppgjør ikke kom... skal nok mye til for å slippe dette 

Lenke til kommentar
Gjest 02ce1...eac skrev (37 minutter siden):

Lønnsslipper ble stoppet da jeg ikke lenger var ansatt. Sluttoppgjør sender de tydeligvis neste år for å slippe beskatning.  Med hussalg har det vært mer penger i omløp en vanlig så har gått litt i ett med penger. 

Anonymous poster hash: 02ce1...eac

Du tenker på feriepenger. opptjent i år 

det er ikke sant at du slipper beskattning, feriepenger er ikke skattefrie penger, du slipper bare skattetrekk av dem.  

Det eneste tilfelle disse vil være skattefrie neste år er hvis du stopper å ha inntekt fordi du f.eks skal være student hele neste år.  

Lenke til kommentar

At du trudde at ei av dei tre utbetalingane var feriepengar kan det kanskje hende du blir trudd på, men etter den andre utbetalingen burde du forstått at noko var feil. 

Arbeidsgivar kan kreve inn pengane. Pengar som du har fått utan å ha krav på dei har du vanlegvis heller ingen rett til å behalde. 

For å kunne motsette deg eit tilbakebetalingskrav så må du vise til kvifor du meiner du har rett på pengane. Til dømes fordi du hadde ein avtale om etterlønn eller at pengane er betaling for noko anna enn arbeidsinnsats. 

Lenke til kommentar
Gjest 45510...1a8

Bare å betale tilbake..Du vil få krav på renter og evt merkostnader knyttet til oppfølging av alt dette hvis arbeidsgiveren ser seg lei av tullet.

Og har dere et dårlig forhold fra før av så kan du vel banne på at arbeidsgiver gjør sitt for å kneble deg.
Har enda til gode å oppleve en arbeidsgiver i lignende situasjon sitte stille i båten.

Sist sak jeg kom over i lignende situasjon endte med at  tidligere arbeidstaker å betale erstatning på 38.000kr. + pengene som ble utbetalt for mye.

Anonymous poster hash: 45510...1a8

Lenke til kommentar

Det er 3 hovedregler som gjelder for tilbakebetaling av feilaktig utbetalt lønn.

1. Arbeidstakers behov for lønn til å dekke leveomkostninger 
2. Om arbeidstaker burde ha forstått at han mottok for mye lønn/feriepenger 
3. Hvor lang tid det har gått fra feilutbetalingen  

Slik du beskriver det, så er det vanskelig å konkret si om dette er noe du kan slippe unna med. Det at arbeidsgiver ikke gir deg lønnsslipp taler til din fordel. Selv om du slutter, så er de pliktig til å lage en lønnsslipp, og du skal ha tilgang til denne. 

At du har fått 3 utbetalinger, hvorav 2 av de vil være det samme som du vanligvis har fått i lønn, på samme dato som du har pleid å få lønn, taler til din disfavør. Du burde åpenbart ha forstått at her var det noe galt, spesielt ved 3 utbetaling.

Slik jeg ser det, så er det veldig lite sannsynlig at du kommer noen vei her, og med stor sannsynlighet så har arbeidsgiver i din tidligere kontrakt lagt inn en klausul om at feilaktig utbetalte summer kan motregnes mot fremtidig lønn, slik at de vil ha anledning til å foreta trekk mot dine feriepenger til neste år.

Når det er sagt, så er jo det enkleste her å si at du er enig i at du har mottatt feil ytelse, og at de får motregne det mot feriepenger som du har til gode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (4 timer siden):

Slik jeg ser det, så er det veldig lite sannsynlig at du kommer noen vei her, og med stor sannsynlighet så har arbeidsgiver i din tidligere kontrakt lagt inn en klausul om at feilaktig utbetalte summer kan motregnes mot fremtidig lønn, slik at de vil ha anledning til å foreta trekk mot dine feriepenger til neste år.

Ein liten kommentar her er at ei slik generell avtale om lønnstrekk ikkje vil være gyldig etter ein høgsterettsdom. For å kunne ta trekk i lønn så må det være ein konkret avtale om å trekke eit bestemt beløp på eit bestemt tidspunkt eller periode.
Høgsterett konkluderte på denne måten fordi at formålet med arbeidsmiljøloven er å gi arbeidstakarane eit godt vern.

Her er til dømes det arbeidsgiverorganisasjonen Virke gir av råd til arbeidsgivarar som vil foreta lønnstrekk. https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/lonn/trekk-lonn/ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...