Gå til innhold

Dagpenger som frilanser


oglabar

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne frem til informasjon om dagpenger som frilanser. Leser at det er mulig å få, men samtidig at det ikke er mulig for selvstendig næringsdrivende, hva stemmer?

Jeg har enkeltpersonforetak og har jobbet som oversetter i flere år, men bransjen opplever fullstendig jobbtørke om dagen. 

Jeg skal ikke skrive for mye om hva jeg mener om lovgivning rundt dette, men mener det er selvsagt jeg burde ha rett på dette som skattebetaler. Jeg hadde tatt en fulltidsjobb om det fantes i min bransje, frilans er ikke førstevalget. Og jeg bidrar med skatt til andre som mottar dagpenger.

Trenger virkelig å finne ut av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok grunnen til at veldig mange velger det sikkerhetsnettet en har som vanlig ansatt. De som driver for seg selv har mulighet til å ta opp privat forsikring for å komme nærmere de fordelene en har som fast ansatt, men dette er jo ikke noe som er til særlig hjelp for deg akkurat nå.

Du får vel bare stå på og se om du finner noe rettferdig hjelp. I ytterste konsekvens så finnes jo sosialhjelp hvis du ikke heller vil jobbe innen et annet felt evt. som ufaglært hvis du ikke finner relevant yrke i forhold til kompetanseprofilen din.

Lenke til kommentar
oglabar skrev (18 minutter siden):

Jeg prøver å finne frem til informasjon om dagpenger som frilanser. Leser at det er mulig å få, men samtidig at det ikke er mulig for selvstendig næringsdrivende, hva stemmer?

Begge deler stemmer.

Myndighetene regner en person som frilanser når hen får lønn for  enkeltstående oppdrag.

Du har derimot enkeltpersonforetak og er dermed selvstendig næringsdrivende. 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/frilanser/

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/valg-av-organisasjonsform/enkeltpersonforetak/

 

Lenke til kommentar

Jo, men poenget er jo at det ikke akkurat er et valg å være frilanser, det tror jeg gjelder for veldig mange. Det er ikke bare å trylle frem en fast ansettelse for alle. Jeg gjør det kun fordi alternativet er å ikke ha jobb. Dette gjelder mange bransjer. Det er ingenting jeg vil mer enn å ha en kjedelig 8-4-jobb. 

Det er kanskje et foreldet bilde av at alle frilansere er grundere som går for drømmen sin. 

Jeg er jo med på spleiselaget når en med 2 mill i årslønn skal ha dagpenger. 

Sosialstøtte ja, når sparepengene og alt man eier er brukt opp. Forsikring og pensjonsordning er en luksus ikke alle har råd til. 

Så jeg forstår det som at det ikke finnes noen muligheter? 

Det er ikke at jeg ikke søker jobber. Men kan jo bruke nåværende vikarjobb som eksempel. Med reiseutgifter, skatt og ubetalte pauser sitter jeg igjen med litt over 400 kr på fem timer pluss nærmere to timer reisevei til sammen. Dette er en ringevikarjobb. 

Dette burde være en politisk sak, og jeg vet at frilansere i andre land har mye bedre vern. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oglabar said:

Jeg er jo med på spleiselaget når en med 2 mill i årslønn skal ha dagpenger. 

De får ikke mer dagpenger om de tjener 2 mill eller 800.000 for å ta et eksempel.  Alt utover 6G gir ikke noe mer i dagpenger. 

Men er ellers enig i at der er dårlig hjelp når man ikke jobber som vanlig lønnsslave til tross for at man betaler det sammer i skatt, ofte mer. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
oglabar skrev (På 27.9.2023 den 12:08 AM):

Jo, men poenget er jo at det ikke akkurat er et valg å være frilanser, det tror jeg gjelder for veldig mange. Det er ikke bare å trylle frem en fast ansettelse for alle. Jeg gjør det kun fordi alternativet er å ikke ha jobb. Dette gjelder mange bransjer. Det er ingenting jeg vil mer enn å ha en kjedelig 8-4-jobb. 

Det er kanskje et foreldet bilde av at alle frilansere er grundere som går for drømmen sin. 

Jeg er jo med på spleiselaget når en med 2 mill i årslønn skal ha dagpenger. 

Sosialstøtte ja, når sparepengene og alt man eier er brukt opp. Forsikring og pensjonsordning er en luksus ikke alle har råd til. 

Så jeg forstår det som at det ikke finnes noen muligheter? 

Det er ikke at jeg ikke søker jobber. Men kan jo bruke nåværende vikarjobb som eksempel. Med reiseutgifter, skatt og ubetalte pauser sitter jeg igjen med litt over 400 kr på fem timer pluss nærmere to timer reisevei til sammen. Dette er en ringevikarjobb. 

Dette burde være en politisk sak, og jeg vet at frilansere i andre land har mye bedre vern. 

Hvis du tenker å fortsette som frilans så kan du vurdere å etablere et AS istedenfor å bruke et enkeltmannsforetak. Hvis du tar ut inntekten som lønn så vil du bli sett på som en arbeidstaker og ikke en selvstendig næringsdrivende og da vil du mulighet til å motta dagpenger og andre ytelser i folketrygden som krever at du er en arbeidstaker. Jeg tror du må betale mer skatt så hvis du gjør dette så du må ta en vurdering på om det er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rawls skrev (46 minutter siden):

Hvis du tenker å fortsette som frilans så kan du vurdere å etablere et AS istedenfor å bruke et enkeltmannsforetak. Hvis du tar ut inntekten som lønn så vil du bli sett på som en arbeidstaker og ikke en selvstendig næringsdrivende og da vil du mulighet til å motta dagpenger og andre ytelser i folketrygden som krever at du er en arbeidstaker. Jeg tror du må betale mer skatt så hvis du gjør dette så du må ta en vurdering på om det er verdt det.

skatten skal bli ca lik som as , men du må betale arbeidsgiver avgift som man slipper som enøk, som er hovdgrunnen til at mange velger enøk , man betaler mindre til staten og dermed får man mindre i retur. 

som as må man betale skatt av lønn og eventuelt overskudd i selskapet , men om man tar alt ut som lønn så er det ikke noe profitt i selskapet, så er det en beregning om man skal ta ut lønn etter en viss sum of heller ta det ut som utbytte uten at jeg helt har satt meg inn i dette. 

driver man som enøk så er man som person eregnet som et selskap og selskaper er ikke arbeidsledig og har heller få krav på støtte fra staten. 
 

freelance er en annen deffinisjon som har andre regler igjenn, normen er at man motar lønn direte for enkelt oppdrag uten fast annsettelse, men man er forsatt ikke en enøk 
image.thumb.png.daaf08ad97732ce09e144e36d2da9692.png

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/frilanser/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oglabar skrev (På 26.9.2023 den 10:37 PM):

Jeg prøver å finne frem til informasjon om dagpenger som frilanser. Leser at det er mulig å få, men samtidig at det ikke er mulig for selvstendig næringsdrivende, hva stemmer?

Jeg har enkeltpersonforetak og har jobbet som oversetter i flere år, men bransjen opplever fullstendig jobbtørke om dagen. 

Jeg skal ikke skrive for mye om hva jeg mener om lovgivning rundt dette, men mener det er selvsagt jeg burde ha rett på dette som skattebetaler. Jeg hadde tatt en fulltidsjobb om det fantes i min bransje, frilans er ikke førstevalget. Og jeg bidrar med skatt til andre som mottar dagpenger.

Trenger virkelig å finne ut av dette.

juridisk sett er du ikke en person når du driver som enøk , men et selskap , og selskaper som går tom for arbeid får ikke støtte fra staen om de ikke klarer og skaffe oppdrag, fasit er og starte AS og ansette deg selv og betale deg selv lønn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...