Gå til innhold

Inkluderes private lån i gjeldsgrad?


kote

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg vil kjøpe en bolig som koster 300 000 mer enn det jeg kan låne i banken pga. utlånsforskriftens krav til gjeldsgrad på maks. 500%.

Er det da mulig å låne disse pengene fra et familiemedlem gjennom en formalisert privat låneavtale?

Spørsmålet er mao. om utlånsforskriften KUN gjelder for bankene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Quote

 

§ 6.Gjeldsgrad

Finansforetaket skal ikke yte lån dersom kundens samlede gjeld overstiger fem ganger årsinntekt. Med årsinntekt menes her personinntekten slik den er definert i skatteloven, eventuelt alminnelig inntekt før minstefradrag og personfradrag. Skattefri inntekt kan likevel medregnes dersom inntekten er dokumenterbar og stabil over tid.

 

https://lovdata.no/forskrift/2020-12-09-2648/§6

Private lån skal altså reknast med. Men det forutset jo at banken er klar over dei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, kote said:

La oss si at jeg vil kjøpe en bolig som koster 300 000 mer enn det jeg kan låne i banken pga. utlånsforskriftens krav til gjeldsgrad på maks. 500%.

Er det da mulig å låne disse pengene fra et familiemedlem gjennom en formalisert privat låneavtale?

Spørsmålet er mao. om utlånsforskriften KUN gjelder for bankene.

Den gjør det, men I praksis gjelder det kun for det de faktisk vet...  

Det sagt, jeg vil klart fraråde å forsøke å lure banken for hvis det senere viser seg at du får problemer med å betale banklånet og de finner ut at du fusket med tallene og vilkårene for banklånet ikke var oppfylt, kan de så vidt jeg vet kreve innfrielse av lånet med en gang, hvilket jo gjerne betyr tvangssalg av boligen.  I tillegg kan du fort ha gjort deg skyldig i dokumentfalsk. 

En langt bedre mulighet er å se på muligheten for å få forskud på arv. 

Sist, men ikke minst, i disse tider virker det som en særdeles dårlig ide å låne utover 5x inntekten og det er slett ikke umulig at du kan få de 300.000 i nedslag i salgsprisen på boligen du ser på. 

Lenke til kommentar

Greit nok hvis private lån skal være med. Jeg ser for meg f.eks. et avdragsfritt lån som skal betales tilbake om 5-10 år eller ved fremtidig arv eller salg av familiehytte. Det er ikke fra mine foreldre, så forskudd på arv er ikke mye aktuelt fra den kanten.

Takk for grundige svar :)

Lenke til kommentar

Som flere sier skal det regnes med.
men har til gode å høre om at noen faktisk opplyser om det.

Jeg gjorde det ikke ved mitt første boligkjøp, hadde aldri kommet inn på markedet uten for rundt 9 år siden.

Takker gud for at jeg gjorde den avgjørelsen, men jeg hadde da som nå, stålkontroll på økonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...