Gå til innhold

Unity lover endringer til omstridt betalingsmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en helt koko forandring de kom med først. La oss si at jeg har laga et spill i Unity som koster et par dollar, og en megasvær streamer ala Asmongold har det på streamen sin fordi han har hørt om det. Og at han liker det, og 100k folk ser på. Pluss at den går viralt på reddit og andre steder folk reposter streamene hans, kanskje andre streamere også tester det hos seg. Plutselig har 500k stk lasta ned og installert spillet mitt.

Og Unity skal ta betalt PER install. Så jeg hadde våknet opp til en regning på flere titusen dollar, helt uten å vite om det. De som har bestemt dette må jo ha vært fullstendig dritings. Spillutviklere er ikke slappe gamere som ikke gjør noe motstand.

Jeg har ingen tro på at de fjerner hele forandringen, og nå er ryktet deres så skadet at folk kommer til å slutte å bruke enginen, uansett om de sier "om forlatels" på twitter.

Skulle de som lagde spillene prøve å be folk om å IKKE installere spillet slik at man får lavere regning fra Unity da? Det gir jo ingen mening annet enn for de som casher inn regninga hos Unity.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dette har tydeligjort en viktig ting alle som har ambisjoner om spillutvikling burde ha i bakhodet. Utvikler du spillet ditt i en kommersiell spillmotor som du ikke har utviklet selv, har du ikke eierskap i det du selv lager.

Det finnes flust med OSS MIT lisensierte spillmotorer å velge mellom. Godot er kanskje det mest nærliggende opp imot Unity, funksjonsmessig. Det er kanskje ikke like bra til 3D, men 2D spillutvikling er overlegen i forhold til Unity sin implementasjon.

Lenke til kommentar
4 hours ago, barezell said:

Navnet høres kjent ut. Var ikke ha big boss i EA når de drev på som verst? :p (noe de gjør fortsatt forsåvidt)

Jo det er samme mann. Før Unity gikk ut med denne endringen solgte han og endel andre knyttet til firmaet masse aksjer, for de visste hvordan denne nyheten ville påvirke firmaet.

Lenke til kommentar

På den positive siden fikk denne nyheten meg til å teste Godot for mine små idéer til spill. Nesten utelukkende positivt foreløpig, selv om jeg savner ECS (Entity component system) etter å ha blitt vant med det fra Unity.

Jeg kommer mest sannsynlig aldri til å gi ut et spill og det er nesten en garanti at jeg aldri ville...

  1. Hatt over 200.000 USD i inntjening i løpet av ett år OG
  2. Hatt over 100.000 installasjoner

MEN, prinsipielt er dette en helt idiotisk grisk måte å håndtere dette på. Det er nær umulig å spore for utvikleren, som gir masse uforutsigbarhet. For de aller fleste hobbyutviklere er det rent praktisk uten betydning, men jeg har full forståelse for reaksjonen som er kommet og støtter den 100%.

For mange indieselskaper er dette helt krise.

Det blir spennende å følge med på veksten Godot/Unity og andre er forventet å få som følge av idiotien til Unity. Fremtiden til Unity blir også spennende å følge med på. De klarer seg nok helt greit, men dette har nok kostet dem langt mer enn de håpet på å få inn av ekstra inntekter.

Tror heller ikke de kommer til å backtracke fullstendig, men heller komme med en variant som er hakket mer spiselig. Skaden er nok allerede skjedd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, XmasB said:

Det blir spennende å følge med på veksten Godot/Unity og andre er forventet å få som følge av idiotien til Unity. Fremtiden til Unity blir også spennende å følge med på. De klarer seg nok helt greit, men dette har nok kostet dem langt mer enn de håpet på å få inn av ekstra inntekter.

Tror heller ikke de kommer til å backtracke fullstendig, men heller komme med en variant som er hakket mer spiselig. Skaden er nok allerede skjedd.

Spørsmålet er vel hva er det de sikter på? Jeg tenker at det egentlig målet med disse endringene er å forsyne seg godt av overskuddet mange mobilspill går med og at de strengt tatt driter i indieutviklere. På både godt og vondt.

Lenke til kommentar
XmasB skrev (1 time siden):

For de aller fleste hobbyutviklere er det rent praktisk uten betydning, men jeg har full forståelse for reaksjonen som er kommet og støtter den 100%.

Helt enig med deg. Tror de fleste som reagerer vet at dette ikke vil gjelde dem selv. Det bare viser at Unity fortsetter en trend som er skikkelig ille, og selv om det ikke er oss "vanlige" indie eller hobby-utviklere denne gangen så kanskje det blir det neste gang.

"First they came for the socialists, and I did not speak out…" Passer så fint inn her som så mange andre ganger.

Endret av Comma Chameleon
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...