Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

To spørsmål om kjøring på lavgir og cruice control


thbergseng

Anbefalte innlegg

Dumme spørsmål incoming: 

Som fersk sjåfør bosatt i fjellområder i Valdres håper jeg det er greit å stille et par litt dumme spørsmål her. 

1: Ved kjøring ned fra fjellet (mye dårlige veier med ujevn nedstigning) kjører jeg på lavgir. Dette er en VW Tiguan 2013 TDI med DSG automatgir. En ting jeg lurer på her er hvor høyt det er greit å la turtall gå før man bremser ned og hjelper til selv. DSG kassa er ganske intelligent skjønner jeg, og har uten inngripen kjørt det helt opp på 3200 omdreininger uten inngripen fra meg under nedstigning, men da bråker det godt. Så jeg lurer rett og slett på hvor høyt det er forsvarlig/lurt å la det gå? Jeg prøver å holde meg mellom 2500-2800 i jevn nedstigning, men er litt usikker. Jeg prøver å ikke slavisk følge "tallene", men ta det litt på føling og øre, men det er lett å høre når ting begynner å bli bråkete :D Det er en litt eldre bil, og jeg ønsker å behandle den så godt jeg kan til tross for omgivelsene :) 

2: Jeg ble anbefalt å bruke CC i nedoverbakkene, men jeg er litt usikker på om den da bremser med motor brems/girer ned, eller om den faktisk bremser fysisk? En kamerat som kjørte en litt eldre Q5 fortalte at bremselysene gikk på under nedstigning med CC, men var usikker på hvor mye det faktisk ble bremset. 

På forhånd takk. 

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du gjør en fullgassakselerasjon med "kickdown", altså tramper pedalen helt ned og ser hvilket turtall du får på motoren før hver giring så ser du det turtallet fabrikanten mener du kan ha periodisk (i praksis dagen lang). Holder du det innenfor 80% av dette er det kun ørene dine som lider :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (7 timer siden):

Om du gjør en fullgassakselerasjon med "kickdown", altså tramper pedalen helt ned og ser hvilket turtall du får på motoren før hver giring så ser du det turtallet fabrikanten mener du kan ha periodisk (i praksis dagen lang). Holder du det innenfor 80% av dette er det kun ørene dine som lider :) 

Ikke riktig. Turtallet girkassen velger å bytte gir på, henger sammen med hvilken effekt/moment fra motoren det er optimalt å skifte på bl.a m.t.p akselerasjon. Klamper du i motsetning pedalen i bånn når du står i Park/Nøytral, så når du til slutt turtallsperren, som er grensen fabrikanten har definert før motoren tar skade. Du kan kjøre så mye du bare orker på turtallsperren, den grensen er garantert for.

Tilbake til trådstarter. Turtallsperren slår inn før motoren når skadelig høyt turtall. Selv når du kjører i nedoverbakke. Du kan som nevnt teste det ved å kjøre klampen i bånn når du står i Park. Når grensen nås, så vil beskyttelsesmekanismer slå inn for å beskytte motoren. I praksis høres det ut som om den hoster. Se/hør eksempel her:

Så lenge bilen regelmessig er på service og får byttet olje, kan du tyne den så mye du orker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, det said:

Ikke riktig. Turtallet girkassen velger å bytte gir på, henger sammen med hvilken effekt/moment fra motoren det er optimalt å skifte på bl.a m.t.p akselerasjon. Klamper du i motsetning pedalen i bånn når du står i Park/Nøytral, så når du til slutt turtallsperren, som er grensen fabrikanten har definert før motoren tar skade. Du kan kjøre så mye du bare orker på turtallsperren, den grensen er garantert for.

Tilbake til trådstarter. Turtallsperren slår inn før motoren når skadelig høyt turtall. Selv når du kjører i nedoverbakke. Du kan som nevnt teste det ved å kjøre klampen i bånn når du står i Park. Når grensen nås, så vil beskyttelsesmekanismer slå inn for å beskytte motoren. I praksis høres det ut som om den hoster. Se/hør eksempel her:

Så lenge bilen regelmessig er på service og får byttet olje, kan du tyne den så mye du orker.

Takk så mye for svar! Jeg har aldri vært i nærheten av å komme så høyt tror jeg, bare mente jeg ble fortalt av en kjørelærer at 2500 er et greit sted å ligge i nedoverbakker på den bilen, noe som er umulig uten aktiv bremsing her i området :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thbergseng skrev (26 minutter siden):

Takk så mye for svar! Jeg har aldri vært i nærheten av å komme så høyt tror jeg, bare mente jeg ble fortalt av en kjørelærer at 2500 er et greit sted å ligge i nedoverbakker på den bilen, noe som er umulig uten aktiv bremsing her i området :D 

Bare hyggelig! Du vet, det virker veldig voldsomt å ha høyt turtall på bilen. Og kjørelærere skal man jo i utgangspunktet kunne ha tillitt til. Det sagt så er det fint lite vitenskapsteori på kjørelærer-utdanningen. Slik at personlige preferanser nok oftere glipper igjennom en hva man rent faglig kunne ha stått inne for. Og for all del, jo eldre biler blir jo mer hensyn kan det svare seg å ta til enkelte ting. De forskjellige systemene eldes jo. Det sagt, så er marginene fabrikantene bruker temmelig rause, spesielt når det kommer til sikkerhetssystemer. Og bilene er bygget for å tåle vesentlig dårligere både drivstoff, sjåfører og omgivelser enn hva man finner i Norge. Spesielt når det kommer til biler produsert i slikt omfang som Volkswagen.

Endret av det
La til presisering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
det skrev (15 timer siden):

Ikke riktig. Turtallet girkassen velger å bytte gir på, henger sammen med hvilken effekt/moment fra motoren det er optimalt å skifte på bl.a m.t.p akselerasjon. Klamper du i motsetning pedalen i bånn når du står i Park/Nøytral, så når du til slutt turtallsperren, som er grensen fabrikanten har definert før motoren tar skade. Du kan kjøre så mye du bare orker på turtallsperren, den grensen er garantert for.

Tilbake til trådstarter. Turtallsperren slår inn før motoren når skadelig høyt turtall. Selv når du kjører i nedoverbakke. Du kan som nevnt teste det ved å kjøre klampen i bånn når du står i Park. Når grensen nås, så vil beskyttelsesmekanismer slå inn for å beskytte motoren. I praksis høres det ut som om den hoster. Se/hør eksempel her:

Så lenge bilen regelmessig er på service og får byttet olje, kan du tyne den så mye du orker.

Dette stemmer ikke på denne bilen. Den har mye lavere turtallssperre stillestående enn i fart. VW har i tillegg i mange år nå satt opp girkassen til å gire akkurat i det motoren treffer turtallssperra, ikke like før. 
Edit: Motoren har det bedre på turtallssperra ved pådrag enn ved nullgass. Dette er fordi det ved fullgass holdes trykk over stempel, kryssbolt og lagre, mens ved nullgass må disse også ta opp for retningsendringen hver gang stemplet passerer øvre dødpunkt og skal trekkes ned uten forbrenningstrykk som holder klaringene samlet. 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Edit: Motoren har det bedre på turtallssperra ved pådrag enn ved nullgass. Dette er fordi det ved fullgass holdes trykk over stempel, kryssbolt og lagre, mens ved nullgass må disse også ta opp for retningsendringen hver gang stemplet passerer øvre dødpunkt og skal trekkes ned uten forbrenningstrykk som holder klaringene samlet. 

Det vil jo bare være sant for forbrenningstakten og kanskje kompresjonstakten. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Det vil jo bare være sant for forbrenningstakten og kanskje kompresjonstakten. 

Øvre dødpunkt er snupunktet mellom kompresjon og forbrenning, neste øvre dødpunkt er overgang mellom utblåsning og innsug, der utblåsning skjer pga. sylindertrykk mot åpen eksosventil, begrenset av mottrykk i turbo. Innsug skjer ved overtrykk/ladetrykk fra turbo, alle disse tilstander utøver et trykk på stemplet. Når du fjerner eller betydelig reduserer drivstoffet sånn at forbrenning helt eller delvis opphører slynges stemplet hardere oppover ved øvre dødpunkt, som igjen snur belastningen nedover i motoren fra kompresjon til kompresjon OG strekk.

Alt dette har selvfølgelig begrenset betydning og turtallsperra skal ansees å være rimelig trygg, men jeg ville ikke basere daglig bruk av motor på turtallssperra uten stabiliserende trykk, derfor anbefaler jeg å holder motorbrems over tid på under 80% av maksimalt turtall, selv om motoren antageligvis tåler motorbrems på maksimalt turtall og sikkert mer. :)

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 timer siden):

Dette stemmer ikke på denne bilen. Den har mye lavere turtallssperre stillestående enn i fart. VW har i tillegg i mange år nå satt opp girkassen til å gire akkurat i det motoren treffer turtallssperra, ikke like før. 
Edit: Motoren har det bedre på turtallssperra ved pådrag enn ved nullgass. Dette er fordi det ved fullgass holdes trykk over stempel, kryssbolt og lagre, mens ved nullgass må disse også ta opp for retningsendringen hver gang stemplet passerer øvre dødpunkt og skal trekkes ned uten forbrenningstrykk som holder klaringene samlet. 

Det at girkassen har to-trinns turtallsperre, og at det er forskjell i motorbelastning på disse, har ingen relevans for TS sin problemstilling. Poenget er at turtallsperren ved behov vil slå inn når han kjører i nedoverbakker. Uavhengig av om cruisecontroller er tilkoblet eller ei. Om han velger å teste turtallsperren på en bil, uavhenging av om det er to-trinns eller ei, har i praksis ingen betydning.

Oppgi gjerne en kilde på at girkassen under akselerasjon skifter basert på turtallsperren. I tillegg til statistikk på at det i praksis er noe å hente på 80% av maks turtall.

Lenke til kommentar
det skrev (24 minutter siden):

Det at girkassen har to-trinns turtallsperre, og at det er forskjell i motorbelastning på disse, har ingen relevans for TS sin problemstilling. Poenget er at turtallsperren ved behov vil slå inn når han kjører i nedoverbakker. Uavhengig av om cruisecontroller er tilkoblet eller ei. Om han velger å teste turtallsperren på en bil, uavhenging av om det er to-trinns eller ei, har i praksis ingen betydning.

Oppgi gjerne en kilde på at girkassen under akselerasjon skifter basert på turtallsperren. I tillegg til statistikk på at det i praksis er noe å hente på 80% av maks turtall.

Girkassen har ingen turtallssperre, motoren har. 

På VAG har motoren som oftest to turtall den sperres på, et lavt i fri/park og det faktiske maksimale turtallet når bilen er i bevegelse. KANSKJE kan du oppnå dette turtallet ved å legge gir i nøytral mens bilen ruller, men noen vil da ta den lave sperra. Turtallssperra hjepepr INGENTING ved motorbrems, vi er da allerede i en tilstand der det ikke tilsettes drivstoff, det er bilens kinetiske energi som driver opp turtallet, ikke forbrenning. Ved låsing av gir vil du risikere at motorbrems drar turtallet over det turtallet girskift ville skjedd på ved akselerasjon. 

Det finnes ingen litteratur på girskift, dette er holder fabrikanten for seg selv. Jeg baserer min uttalelse på erfaring etter å ha prøvekjørt ca. 50'000 biler siden jeg begynte å arbeide med bil på 90-tallet. I testsammenheng skal man ofte gjerne ha minst én fullgassakselerasjon, da merkes det godt når motoren sperrer før neste gir legges inn, dette har jeg dog i hovedsak observert på biler med DSG. Da jeg kjørte en få mnd gammel Golf 150hk diesel med DSG på Nurburgring Nordschleife vart svakheten i girskiftprogrammet så tydelig at det faktisk akselererte bedre ved å ikke gi full gass/kickdown, da unngikk jeg noen tiendeler med bortfall av motorkraft før neste gir ble lagt inn. 

 

Lenke til kommentar

Volkswagen UK: In their technical document "DSG Gearbox Guide," Volkswagen states that "the DSG® transmission features a built-in protection mechanism" and that "the system will always shift up when there is a danger that the maximum engine speed will be exceeded." Source: Volkswagen UK - DSG Gearbox Guide (https://www.volkswagen.co.uk/assets/common/downloads/brochure/gearbox-guide.pdf)" Linken er nede, jobber med å finne pdf'en et annet sted.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...