Gå til innhold

Hjemmekinoreceiver til Dolby Atmos - trenger anbefaling


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser i utgangspunktet etter å slippe billigst mulig unna, uten at høyttalerne lider fullstendig. 
 

Har i dag Bowers & Wilkins 805 Matrix som fronter, BW 685 S1 som bakhøyttalere, og BW 686 S1 montert langs tak som høydekanaler. Paret med XTZ 12.17 Edge subwoofer. Et habilt anlegg med andre ord! 
 

Koblet på en Samsung QN95B 75-tommer som kommer snart. 
 

Til dette ønsker jeg rimeligste receiver som gir bang for the buck, samtidig som det gir god støtte for enhetene som er nevnt. HDMI 2.1 er er must, samme er støtte for høydekanalene, altså Dolby Atmos. 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Blackcomb said:

Hei, jeg ser i utgangspunktet etter å slippe billigst mulig unna, uten at høyttalerne lider fullstendig. 
 

Har i dag Bowers & Wilkins 805 Matrix som fronter, BW 685 S1 som bakhøyttalere, og BW 686 S1 montert langs tak som høydekanaler. Paret med XTZ 12.17 Edge subwoofer. Et habilt anlegg med andre ord! 
 

Koblet på en Samsung QN95B 75-tommer som kommer snart. 
 

Til dette ønsker jeg rimeligste receiver som gir bang for the buck, samtidig som det gir god støtte for enhetene som er nevnt. HDMI 2.1 er er must, samme er støtte for høydekanalene, altså Dolby Atmos. 🙂

B&W har vel normalt en del "krumspring" i impedansen, noe som krever litt av en forsterker (spesielt mtp kjøling). Kommer selvsagt an på hvor høyt du ønsker å spille, og delefrekvens mot subwoofer. Både Denon/Marantz og Yamaha lager vel kapable forsterkere for å takle slikt. Onkyo/Pioneer noe dårligere på den fronten.

Om en Denon X3800H er innafor mtp budsjett er det en meget kapabel sak. Marantz Cinema 50 er praktisk talt samme forsterker med annet design.

Om du ønsker noe rimeligere med færre kanaler duger også X1700H. Noe svakere kjøling og dårligere romkorreksjon er primært forskjellen utenom antall kanaler.

Yamahas modeller kjenner jeg ikke detaljer om, men mener på at også de er svært kapable.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Blackcomb said:

Til dette ønsker jeg rimeligste receiver som gir bang for the buck, samtidig som det gir god støtte for enhetene som er nevnt. HDMI 2.1 er er must, samme er støtte for høydekanalene, altså Dolby Atmos. 🙂

Hvis det er bang for buck som står sentralt bør du absolutt vurdere den gamle ringreven Sony STR-DN1080. Her får du hdmi 2.1 på alle innganger, og dolby atmos/vision støtte etc. Yter uforskammet bra til prisen og det er synd det ikke har kommet noen etterfølgere (denne begynner å dra på årene).

edit: mulig denne dessverre ikke er å få tak i lenger. Gav 3799 for en slik i 2020 og tror jeg sjelden har fått mer per krone.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
51 minutes ago, ps5 said:

Hvis det er bang for buck som står sentralt bør du absolutt vurdere den gamle ringreven Sony STR-DN1080. Her får du hdmi 2.1 på alle innganger, og dolby atmos/vision støtte etc. Yter uforskammet bra til prisen og det er synd det ikke har kommet noen etterfølgere (denne begynner å dra på årene).

edit: mulig denne dessverre ikke er å få tak i lenger. Gav 3799 for en slik i 2020 og tror jeg sjelden har fått mer per krone.

De kom med en ny serie i år. Helt annet prisnivå dog. Dette er nok "arvtageren" til DN1080:

https://www.komplett.no/product/1245520/tv-lyd-bilde/hoeyttalere-hi-fi/receivere/sony-ta-an1000-72-kanals-av-hjemmekinoforsterker?gclid=Cj0KCQjw0vWnBhC6ARIsAJpJM6eyEBnhD3kfHeV-zhRY_gm2BMN4f3sbNeF-1E7matfQjstaEM1MP3AaAqaaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det virket dog som om de sliter med noe enormt med barnesykdommer, og Sony har ikke akkurat imponert med viljen til å fikse de.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

De kom med en ny serie i år. Helt annet prisnivå dog. Dette er nok "arvtageren" til DN1080:

https://www.komplett.no/product/1245520/tv-lyd-bilde/hoeyttalere-hi-fi/receivere/sony-ta-an1000-72-kanals-av-hjemmekinoforsterker?gclid=Cj0KCQjw0vWnBhC6ARIsAJpJM6eyEBnhD3kfHeV-zhRY_gm2BMN4f3sbNeF-1E7matfQjstaEM1MP3AaAqaaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det virket dog som om de sliter med noe enormt med barnesykdommer, og Sony har ikke akkurat imponert med viljen til å fikse de.

Sony er bra, men de jeg har hatt (ikke Avr) har endel bugs og glitcher.

Jeg vil ha med pre out og nok watt, det koster å få det fra Sony tror jeg, og da foretrekker jeg byggekvalitet fra Yamaha eller Denon.

Men Sony sine er spennende de også, samt Marantz.

Lenke til kommentar
2 hours ago, ps5 said:

Hvis det er bang for buck som står sentralt bør du absolutt vurdere den gamle ringreven Sony STR-DN1080. Her får du hdmi 2.1 på alle innganger, og dolby atmos/vision støtte etc. Yter uforskammet bra til prisen og det er synd det ikke har kommet noen etterfølgere (denne begynner å dra på årene).

edit: mulig denne dessverre ikke er å få tak i lenger. Gav 3799 for en slik i 2020 og tror jeg sjelden har fått mer per krone.

Er faktisk denne jeg har i dag. Vil det da egentlig ikke være noe behov for å oppgradere? Har ikke testet den med 805 Matrix. Regner med at den vil være det mest kravstore i setupet. Denne har vel ikke HDMI 2.1, men gjør det sånn sett noe? Får en fortsatt 4K i 120Hz til tross? eARC er støttet, såvidt jeg vet.

Vil aldri installere mer enn 2 stk høydekanaler, sånn forøvrig. Med bakhøyttalere, føler jeg dette har vært godt nok. :)

Endret av Blackcomb
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Blackcomb said:

Er faktisk denne jeg har i dag. Vil det da egentlig ikke være noe behov for å oppgradere? Har ikke testet den med 805 Matrix. Regner med at den vil være det mest kravstore i setupet. Denne har vel ikke HDMI 2.1, men gjør det sånn sett noe? Får en fortsatt 4K i 120Hz til tross? eARC er støttet, såvidt jeg vet.

Vil aldri installere mer enn 2 stk høydekanaler, sånn forøvrig. Med bakhøyttalere, føler jeg dette har vært godt nok. :)

Jeg kjører min med ps5 4k 120hz hdr, men benytter da eARC (ps5->tv->receiver). Du har virkelig ikke noe behov for å oppgradere her. Denne håndterer fint 6ohm 8ohm mix og har rikelig med effekt. Eneste grunn til oppgradering måtte være 8k, men her fins det vel per nå ca 0 kilder så ville ikke forhastet meg.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Blackcomb said:

Er faktisk denne jeg har i dag. Vil det da egentlig ikke være noe behov for å oppgradere? Har ikke testet den med 805 Matrix. Regner med at den vil være det mest kravstore i setupet. Denne har vel ikke HDMI 2.1, men gjør det sånn sett noe? Får en fortsatt 4K i 120Hz til tross? eARC er støttet, såvidt jeg vet.

Vil aldri installere mer enn 2 stk høydekanaler, sånn forøvrig. Med bakhøyttalere, føler jeg dette har vært godt nok. :)

Sånn lydmessig kan nok feks Denon X3800H gjøre en bedre jobb med integrering av subwoofere og kverking av eventuell buldrende bass. Men om du er fornøyd på de områdene med den du har er det nok ikke så voldsomt mye å hente.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Blackcomb said:

Flott å vite! Er ikke mange år siden mantraet var slik at en skulle ha 1/3 av pris på høyttalere lagt i receiver. Jeg har alltid tenkt det har vært litt feinschmecker-argument, eller kanskje det bare har vært god utvikling de siste åra. 🙂

Sånne "regler" er bare tull. Har lest mye rart, 50% forsterker, 10% kabler osv. Saken er at det som betyr mest for lyden er høyttalere, deres plassering og akustikken i rommet de står. En forsterker må bare, litt forenklet, ikke være grovt feilkonstruert, være kraftig nok til å spille så høyt du ønsker uten å klippe, ha god nok kjøing til å takle høyttalerene den driver uten å overopphetes og ellers ha de kjekke ekstrafunksjoner man ønsker.

Det å lage en forsterker som ikke "farger" lyden i nevneverdig grad er trivielt i år 2023.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (35 minutter siden):

Sånne "regler" er bare tull. Har lest mye rart, 50% forsterker, 10% kabler osv. Saken er at det som betyr mest for lyden er høyttalere, deres plassering og akustikken i rommet de står. En forsterker må bare, litt forenklet, ikke være grovt feilkonstruert, være kraftig nok til å spille så høyt du ønsker uten å klippe, ha god nok kjøing til å takle høyttalerene den driver uten å overopphetes og ellers ha de kjekke ekstrafunksjoner man ønsker.

Det å lage en forsterker som ikke "farger" lyden i nevneverdig grad er trivielt i år 2023.

Jeg er enig, finn noe du liker, som har nok watt og bruk rimelige kabler om du er på budget.

De % greiene er ikke viktig, hva du og lommeboka vil ha som passer er viktigst.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...