Gå til innhold

Kjøpe fritidsbolig i holding selskap eller avslutte selskap?


Gjest 44c7e...0fd

Anbefalte innlegg

Gjest 44c7e...0fd

Tenker på å utnytte muligheten til å kjøpe fritidsbolig i nærmere fremtid. Det legges utrolig mye ut om dagen og jeg håper på å utnytte muligheten for å få fatt på en rimelig fritidsbolig i dagens marked.

Egenkapital ønsker jeg å hente i fra ett holdingselskap jeg har med litt penger i.

Jeg ser to muligheter:

Avslutte holding å betale en stor del skatt før jeg får pengene på konto, men kan da kjøpe eiendommen privat.

Mulighet to:

Kjøpe fritidsboligen i holding selskapet evt starte ett eiendomsselskap om det er bedre. Leier da boligen til meg selv for å dekke lån og utgifter.

Den åpenbare fordelen med mulighet to er jo å slippe skatt og ha mer egenkapital.

Men er ulempene så mye større at jeg bør unngå mulighet to?

 

Setter pris på alle svar!

Anonymous poster hash: 44c7e...0fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Guest 44c7e...0fd said:

 

Mulighet to:

Kjøpe fritidsboligen i holding selskapet evt starte ett eiendomsselskap om det er bedre. Leier da boligen til meg selv for å dekke lån og utgifter.

Den åpenbare fordelen med mulighet to er jo å slippe skatt og ha mer egenkapital.

Men er ulempene så mye større at jeg bør unngå mulighet to?

 

Glem det. Her er det mange skattefeller. I tillegg er det på trappene ny skatt (google "monsterskatt"). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ad «monsterskatt».  Jaja her svarer Avgiftspartiet virkelig til navnet sitt 26% av anskaffelseskost for hytte/bolig (som antas leid ut), 104% for båt/taxibåt osv som beskatning av privat fordel ved å eie noe via selskap.  Riktignok utsatt pga mange protester om urimelige regler, men at Vedum i det hele tatt lanserte det…

Det var vel heller ikke i valgflesket til Ap ? 

Burde vært angrefrist på stemmesedler !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...