Gå til innhold

Hvorfor Miljøpartiet de grønne er farlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Har du fasiten? Hvorfor gidder du å diskutere?

Nei, jeg har ikke fasiten. Jeg har heller aldri påstått å ha fasiten. Jeg diskuterer fordi jeg er genuint interessert i å utfordre tankene jeg har.

I innlegget du kommenterte på så fremmet jeg kun at politikk og demokrati handler om at en side "overkjører" den andre siden i enkelt saker. Du leste det som at jeg synes det var lite innvandring 😕

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Burde spesifisert at jeg snakker om Oslo sentrum, ikke hovedveiene inn og ut av Oslo. I tillegg er det i artikkelen snakk om veiutbygging, ikke stenging av veier.

Midt i Oslo har jeg i hvert fall erfart mer kø, og å måtte kjøre lange omveier for å komme til steder jeg har kommet til veldig enkelt før. Et eksempel er at jeg før kunne kjøre av motorveien, og så tok det to minutter til jeg var fremme. Til samme sted må jeg nå kjøre en lang omvei, og bruker cirka 10 minutter. Hvis det ikke er kø da, som plutselig oppstår der det ikke var kø før. Da tar det 20 minutter, en tur som før tok 2 minutter. Det er noe man erfarer, uansett hva forskere mener.

Ble en gang også stoppet av politiet fordi jeg kjørte et sted der det tidligere var lov å kjøre. Nå var det plutselig ikke lov å kjøre inn der, og uansett hvor jeg så, fant jeg ikke noen vei ut fra området så jeg måtte til slutt kjøre gjennom denne lille veibiten, som var "åpen" og med to felt, men som det, bare for å være vanskelig, plutselig var stengt. Jeg slapp unna bot, fordi hun som stoppet meg var helt enig i at Oslo var blitt umulig å kjøre i.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 minutter siden):

Burde spesifisert at jeg snakker om Oslo sentrum, ikke hovedveiene inn og ut av Oslo. I tillegg er det i artikkelen snakk om veiutbygging, ikke stenging av veier.

Midt i Oslo har jeg i hvert fall erfart mer kø, og å måtte kjøre lange omveier for å komme til steder jeg har kommet til veldig enkelt før. Et eksempel er at jeg før kunne kjøre av motorveien, og så tok det to minutter til jeg var fremme. Til samme sted må jeg nå kjøre en lang omvei, og bruker cirka 10 minutter. Hvis det ikke er kø da, som plutselig oppstår der det ikke var kø før. Da tar det 20 minutter, en tur som før tok 2 minutter. Det er noe man erfarer, uansett hva forskere mener.

Ble en gang også stoppet av politiet fordi jeg kjørte et sted der det tidligere var lov å kjøre. Nå var det plutselig ikke lov å kjøre inn der, og uansett hvor jeg så, fant jeg ikke noen vei ut fra området så jeg måtte til slutt kjøre gjennom denne lille veibiten, som var "åpen" og med to felt, men som det, bare for å være vanskelig, plutselig var stengt. Jeg slapp unna bot, fordi hun som stoppet meg var helt enig i at Oslo var blitt umulig å kjøre i.

Nå er selvsagt ikke dette like viktig som billig drivstoff, men allikevel noe vi kanskje burde ta hensyn til?

Luftkvalitet - Miljøstatus - Oslo kommune

  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Derimot så virker det som Oslofolk er nokså fornøyde ut i fra tallene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/15b9OJ/doedt-loep-i-vg-maaling-raymond-mister-flertallet-i-oslo (de har gått opp 1.7% siden sist valg).

De fikk 15,3% i Oslo i valget i 2019. Nå ligger de på 10,9%. Så hvorfor mener du at de har gått opp 1,7%?  De har gått ned 4,4% (du må velge "sammenlign med forrige valg" i menyen under, ikke "forrige måling").

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 minutt siden):

De fikk 15,3% i Oslo i valget i 2019. Nå ligger de på 10,9%. Så hvorfor mener du at de har gått opp 1,7%?  De har gått ned 4,4% (du må velge "sammenlign med forrige valg" i menyen under, ikke "forrige måling").

Fordi noen er mer opptatt av egen økonomi enn av andres velferd? Vill gjetting fra min side! 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (5 minutter siden):

Burde spesifisert at jeg snakker om Oslo sentrum, ikke hovedveiene inn og ut av Oslo. I tillegg er det i artikkelen snakk om veiutbygging, ikke stenging av veier.

Midt i Oslo har jeg i hvert fall erfart mer kø, og å måtte kjøre lange omveier for å komme til steder jeg har kommet til veldig enkelt før. Et eksempel er at jeg før kunne kjøre av motorveien, og så tok det to minutter til jeg var fremme. Til samme sted må jeg nå kjøre en lang omvei, og bruker cirka 10 minutter. Hvis det ikke er kø da, som plutselig oppstår der det ikke var kø før. Da tar det 20 minutter, en tur som før tok 2 minutter. Det er noe man erfarer, uansett hva forskere mener.

Ble en gang også stoppet av politiet fordi jeg kjørte et sted der det tidligere var lov å kjøre. Nå var det plutselig ikke lov å kjøre inn der, og uansett hvor jeg så, fant jeg ikke noen vei ut fra området så jeg måtte til slutt kjøre gjennom denne lille veibiten, som var "åpen" og med to felt, men som det, bare for å være vanskelig, plutselig var stengt. Jeg slapp unna bot, fordi hun som stoppet meg var helt enig i at Oslo var blitt umulig å kjøre i.

Jeg ser ikke hvordan det endrer på noe. Forskning tyder på at trafikk øker med veikapasitet og parkeringsbehov øker med parkeringstilgjengelighet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Egen og andres velferd er bl.a. avhengig av økonomi og transportmuligheter.

"Forskningen" tar ikke hensyn til at man opplever urbanisering, innvandring og økt transportbehov som ikke dekkes av kollektivtilbudet for dem som bor utenfor byen og må pendle i bil.

I stedet antar man at folk kjører mer bare fordi det finnes flere veier, og parkerer mer fordi det finnes flere parkeringsplasser. Som om folk driter mer fordi man utvider kloakksystemet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du bommer helt på hvilken side som overkjørte motparten. De du mener ble overkjørt fikk jo viljen sin.

Nei. Ja til Eu tapte og vi er IKKE et medlemsland i EU. 

Det var ikke, og har aldri vært, en folkeavstemning om vi skal ha handelsavtaler med EU.


Selv det klarer du ikke å forholde deg til, da er veien til å få til en fornuftig meningsutveksling lang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Vippepartier velger nemlig ofte å inngå hestehandler.

Med tanke på hvor mye makt MDG virker å ha i dagens bystyre, så har de nok hatt knallharde krav. Det har kanskje andre vippepartier også, men jeg har sjelden sett at et lite parti har tatt over så mye av styringen av en by.

qualbeen skrev (1 time siden):

Og du virker nesten redd for hva som kan skje i Oslo, dersom noen folk skulle finne på å sykle litt rundt?

Har ingenting i mot sykling. Kan fint godta at en og annen vei stenges for å lage sykkelfelt. Men når veier stenges med bom, og det er lov å kjøre på begge sider av bommen, bare ikke gjennom, så virker det poengløst. Eller en gate får innkjøring forbudt, uten noen videre grunn, så er det litt frustrerende.

qualbeen skrev (1 time siden):

Men jeg registrerer at svært mange beboere faktisk foretrekker endringene.

Flere som ikke foretrekker endringene, om vi skal tro prognosene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting som er så lite sosialt bærekraftig som å ha fokus på personlige kjøretøy som transportmiddel. For hver bil og parkeringsplass som bygges så blir det mindre gunstig med andre transportmidler.

I sine egne private bobler er dette tilsynelatende det viktigste for mange! 😉 Bare vent til de oppdager at vår egen private luft brukes av alle i hele verden! 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Egen og andres velferd er bl.a. avhengig av økonomi og transportmuligheter.

"Forskningen" tar ikke hensyn til at man opplever urbanisering, innvandring og økt transportbehov som ikke dekkes av kollektivtilbudet for dem som bor utenfor byen og må pendle i bil.

I stedet antar man at folk kjører mer bare fordi det finnes flere veier, og parkerer mer fordi det finnes flere parkeringsplasser. Som om folk driter mer fordi man utvider kloakksystemet.

Hvis det finnes en forkjemper for offentlig transport så er det jo nettopp MDG? Hvor tar du dette fra og hvordan i alle dager har du tenkt å gjøre dette til en politisk sak?

Endret av trn100
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...