Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av veteranbil for sporadisk bruk (pga billig forsikring/avgifter)


John-B

Anbefalte innlegg

Siden jeg er bortreist i lange perioder, og bruker generelt bilen sjelden (under 2000 km i året), ønsker jeg å kjøpe en veteranbil. Disse er jo latterlig lave avgifter og forsikring på.

Noen som har forslag til bil fra 1993 eller eldre som:

1. Er svært driftssikker
2. Er veldig billige deler tilgjengelig til?

Jeg hadde en Suzuki veteran tidligere, og den var det mulig å få deler helt latterlig billig på eBay fra India. Noen andre biler hvor det er en overflod av billige deler tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du overhodet får veteranforsikring når dette blir ditt eneste kjøretøy. For en evighet siden (da veteranbiler var fra 60-tallet) var jeg inne på samme tanke, men de to forsikringsselskapene jeg snakket med ville ikke uten videre gi veteranforsikring på mitt eneste kjøretøy med mindre jeg kunne argumentere godt for at den faktiske bruken av bilen ville være "veteranbruk" (søndagsturer og stevner) snarere enn dagligdagse turer til jobb, butikk og venner. Du har muligens et argument ved at du er bortreist i lange perioder (jobber på havet og har fri når du er hjemme?), og så hjelper det vel om du kan vise til at føtter/sykkel/buss dekker alle hverdagslige behov.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Siden jeg er bortreist i lange perioder, og bruker generelt bilen sjelden (under 2000 km i året), ønsker jeg å kjøpe en veteranbil. Disse er jo latterlig lave avgifter og forsikring på.

Noen som har forslag til bil fra 1993 eller eldre som:

1. Er svært driftssikker
2. Er veldig billige deler tilgjengelig til?

Jeg hadde en Suzuki veteran tidligere, og den var det mulig å få deler helt latterlig billig på eBay fra India. Noen andre biler hvor det er en overflod av billige deler tilgjengelig?

Er ganske mye å velge men japansk uten rust kan være bra kjøp, siden du nevner Suzuki så regner jeg med at det var SJ du hadde tidligere?. Disse produseres vel enda i India som Maruti Gypsy og det er lett å finne deler, men det har blitt mindre av de gode eksemplarene i Norge siden de fleste er brukt opp i skogen.

Hvis du liker den typen bil så kan du se etter Toyota Land Cruiser LJ70/73 eller Daihatsu Rocky.

Er det aktuelt med vanlig personbil så tror jeg denne er et godt kjøp, tar man det lille som er av rust med en gang så er det bil i mange år.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=317567682

Eller denne.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316164107

Penny skrev (1 time siden):

Sjekk om du overhodet får veteranforsikring når dette blir ditt eneste kjøretøy. For en evighet siden (da veteranbiler var fra 60-tallet) var jeg inne på samme tanke, men de to forsikringsselskapene jeg snakket med ville ikke uten videre gi veteranforsikring på mitt eneste kjøretøy med mindre jeg kunne argumentere godt for at den faktiske bruken av bilen ville være "veteranbruk" (søndagsturer og stevner) snarere enn dagligdagse turer til jobb, butikk og venner. Du har muligens et argument ved at du er bortreist i lange perioder (jobber på havet og har fri når du er hjemme?), og så hjelper det vel om du kan vise til at føtter/sykkel/buss dekker alle hverdagslige behov.

 

Går fint å ha vanlig bruksforsikring på veteranbil, forsikringen er ikke så mye dyrere enn veteranforsikring og man slipper en del av kravene som forsikringsselskapene stiller til veteranbiler.

Lenke til kommentar
2 hours ago, El burro said:

Går fint å ha vanlig bruksforsikring på veteranbil, forsikringen er ikke så mye dyrere enn veteranforsikring og man slipper en del av kravene som forsikringsselskapene stiller til veteranbiler.

Tja, den spesifikke bilen jeg var interessert i ble priset så høyt at hele poenget falt bort. Kan ha hatt en sammenheng med at det var en nokså hissig sak med V8, ikke en alminnelig folkevognboble eller Mini. Men ja, det ble nevnt at med vanlig forsikring kunne jeg gå for biler ombygd med 5-trinn manuell og innsprøytning, mens de på veteranforsikring i utgangspunktet skulle være nær original med unntak av rene sikkerhetstiltak som ettermonterte setebelter.

Lenke til kommentar
John-B skrev (6 timer siden):

Siden jeg er bortreist i lange perioder, og bruker generelt bilen sjelden (under 2000 km i året), ønsker jeg å kjøpe en veteranbil. Disse er jo latterlig lave avgifter og forsikring på.

Hvor mye sparer man egentlig pr år i avgifter og forsikring på å velge la oss si en Volvo 740 som er veteran vs. en sammenliknbar bil som ikke er veteran, f.eks. en 1995ish Volvo 940? Er vel neppe mer enn et par tusenlapper eller?

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Hollabaloo said:

Hvor mye sparer man egentlig pr år i avgifter og forsikring på å velge la oss si en Volvo 740 som er veteran vs. en sammenliknbar bil som ikke er veteran, f.eks. en 1995ish Volvo 940? Er vel neppe mer enn et par tusenlapper eller?

På den forrige veteranbilen jeg hadde betalte jeg 500 kr i forsikring og 500 kr i trafikk avgift. 1000 kr totalt altså. 

Det er vel en besparelse på minst 5000 i forhold til vanlig bil? 

Fikk for øvrig ingen spørsmål ang at dette var bruksbilen min. 

Lenke til kommentar

Nyere, eldre biler er alltid interessant 🙂

Siden du skriver at bilen skal være driftssikker og ha billige deler, samt at du er ute etter veteranbil pga. lave kostnader så antar jeg at du ikke er ute etter den aller dyreste bilen.

Jeg er dog usikker på hvordan totalregnskapet med veteranbil blir opp mot en "12 år gammel, liten KIA" man betaler årsavgift på.

Så jeg satser på at du er ute etter en bil du kan skru litt selv på og som kanskje ikke har det store verditapet? Deler er tilgjengelig a plenty, både brukt og nytt. Finner du et fint eksemplar har du en god bruksbil.

Mercedes-Benz W124.

F.eks. noe slikt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=318484244

Litt småplukk er det alltids på eldre biler.

Selv om du må betale årsavgift på nyere biler tror jeg ikke det er noe særlig dyrere totalkost å kjøpe en så ny, billig bil som mulig om du bare skal frakte deg selv rundt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=319023419

Den store "gevinsten" med en eldre bil må jo da være å kjøpe noe en ikke har særlig verdigtap på og da tror jeg enkle japanere fra tidlig nittitall faller fort gjennom...

Som alltid, rust er verste fiende. Fluidfilm rustbeskyttelse er bra, IKKE tectyl eller andre seige understellsmasser. Du må behandle med noe som ikke kapsler inn rusten men som er en penetrerende olje som beskytter mot rustutvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...