Gå til innhold

Søker HomeAssistant tips(før kjøp)


Anbefalte innlegg

Hallaisen,

Vurderer å gjøre leiligheten min litt smartere, jeg har allerede noen enkle 433,92Mhz enheter så dette må støttes, men også tenker litt på fremtiden, er Z-Wave eller Zigbee størst?

Noen som har noen tips på utstyr man må trenge?
Vurderer å gå for en slikt pakke;
"Pi 4 Model B 1.5GHz, 4GB RAM, Kabinett, Strømadapter, 32GB Micro-SD card"
Men trenger vel noen "dongler" for å få kommunisert med ting eller hvordan har folket gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

433 MHz: en enkel "DTV dongle" og rtl_433 er en av de billigste løsningene, med god støtte for alskens enheter som bruker en eller annen protokoll på 433 MHz. Det finnes andre løsninger, men de har jeg ingen erfaring med.
Z-Wave eller Zigbee dongler har jeg ikke peiling på.
Tenk på at en Pi har begrenset antall USB-porter; har du mange nok dongler kan det hende du trenger en hub i tillegg.
Home Assistant støtter også noen "kontrollere" til andre systemer (hvis man har et slikt): om man da får "dobbel bokføring" - konfigurering / oppsett både i det andre systemet og Home Assistant vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
On 9/4/2023 at 11:50 PM, Woltox said:

Hallaisen,

Vurderer å gjøre leiligheten min litt smartere, jeg har allerede noen enkle 433,92Mhz enheter så dette må støttes, men også tenker litt på fremtiden, er Z-Wave eller Zigbee størst?

Noen som har noen tips på utstyr man må trenge?
Vurderer å gå for en slikt pakke;
"Pi 4 Model B 1.5GHz, 4GB RAM, Kabinett, Strømadapter, 32GB Micro-SD card"
Men trenger vel noen "dongler" for å få kommunisert med ting eller hvordan har folket gjort det?

Om du skal kjøre home assistant på en raspberry pi, pass på å få logg og config på et annet lagringmedium enn SD kort. Jeg har drept en del SD kort opp gjennom pga det.

Lenke til kommentar

Jeg starta med HomeAssistant for et halvt års tid siden, og installerte det på en virtuell maskin som kjører på en gammel stasjonær PC.

Tanken var å teste ut litt først, og heller migrere til en annen hardware etterhvert.

Har ikke vært borti Pi før, så holdt meg til det "trygge og kjente" med Windows i bunn. Vurderer å installere på en mer kompakt maskin med proxmox i bunnen.

Hva er fordelene med en Pi kontra en laptop eller mini-PC?

Prisen? Strømforbruk?

 

Jeg kjøpte en Zigbee 3.0 USB Dongle Plus--ZBDongle-E og 1,5m extension USB cable fra itea.cc.

Har lest at man bør unngå å bruke USB 3.0 porter.

 

Donglen fungerer fint, og jeg har lagt til 15 devices på denne.

Har i tillegg en integrasjon mot Homely (13 devices), Philips Hue (18 devices), Sonos (5 devices) samt Tibber og Frigate.

Jeg kunne ingenting fra før av, og forstår de som sier at man bare må komme i gang med det og teste seg frem. Det er ganske gøy 😃

Lenke til kommentar
xaco skrev (1 time siden):

Om du skal kjøre home assistant på en raspberry pi, pass på å få logg og config på et annet lagringmedium enn SD kort. Jeg har drept en del SD kort opp gjennom pga det.

Jepp, det jeg har hørt også er at SD-kort blir drept, så ble anbefalt ekstern SSD

Og grunen til å velge pi... idk bare sett det er "standaren" når jeg googler HomeAssistant

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Woltox said:

Jepp, det jeg har hørt også er at SD-kort blir drept, så ble anbefalt ekstern SSD

Og grunen til å velge pi... idk bare sett det er "standaren" når jeg googler HomeAssistant

Jeg kjørte frem til denne uka(kjøpte meg en Home Assistant Yellow) det i docker container på en billig nuc til et par tusen, det har vært stabilt i et par år der, før det kjørte jeg det også på en Pi 3 i ca 1 år. Og den drepte 1 SD i halvåret.

Jeg har for det meste brukt Zigbee ting, men da gjennom en trådfri bridge og phillips hue bridge. Jeg holder på å flytte alt vekk fra de 2 bridgene nå. Men det har funket helt greit å ha de der også. Men grunnen til at jeg bytter vekk er at jeg vil ha støtte for Matter i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Woltox skrev (På 4.9.2023 den 11:50 PM):

Hallaisen,

Vurderer å gjøre leiligheten min litt smartere, jeg har allerede noen enkle 433,92Mhz enheter så dette må støttes, men også tenker litt på fremtiden, er Z-Wave eller Zigbee størst?

Noen som har noen tips på utstyr man må trenge?
Vurderer å gå for en slikt pakke;
"Pi 4 Model B 1.5GHz, 4GB RAM, Kabinett, Strømadapter, 32GB Micro-SD card"
Men trenger vel noen "dongler" for å få kommunisert med ting eller hvordan har folket gjort det?

Jeg kjører det på en Pi 4 med 4GB RAM. Har installert alt på en SSD koblet til USB på Pi-en. Har fungert stabilt i halvannet år nå. Jeg har gått for Zigbee, jeg bruker en Con-bee USB-stick. I tillegg til noen få enheter enheter som kun har WIFI. 

Det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde fra starten er at jeg ikke brukte Zigbee2MQTT istedenfor ZHA. Men det er for meg en bagatell pr. dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...