Gå til innhold

Kable skjermet cat6a i bolig, behov for jording?


Redshift

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått en god rest av en trommel med cat6a S/FTP kabel av en kollega for å legge nettverk ut til garasjen (for PoE kamera), men det skal også være nok ekstra til at jeg kan kable opp fra ruter (ubiquti ruter i rack) til kontor og stue i boligen. Etter å ha sett over noen guider på terminering ble jeg derimot usikker på behovet for jording, og eventuelt korrekt jording.

Først og fremst, er det slik at skjermede kabler "må" jordes? Jeg er klar over at det uten jording kan skape mer støy og følgefeil med signal, men her er det snakk om relativt korte strekk. (kabel fra patchepanel til garasje blir på <15 meter, og denne går relativt tett på 230v kabler, resten blir mellom 3 og 10 meter, og her kan jeg fint kable det et stykke fra 230v.)

Hvis jeg må jorde er vel korrekt måte å gjøre dette på å jorde rack/patchepanel, men kan jeg da jorde til sikkerhetsjord? (typ i stikk?) Eller "må" jeg jorde til signaljord? Her er jeg i høyeste grad uerfaren, så sliter litt med å forstå hva signaljord er, men vil en separat jordkabel fra jordskinne i  hovedsikringskapet direkte til f.eks rack/patchepanel fungere som signaljord? Det er ikke veldig langt fra sikringsskap til rack, så er abolutt mulig å få til.

Jeg er i alle fall ikke interessert i å kjøpe en uskjermet kabelrull med cat6a når jeg nå har fått denne gratis. Jeg har RJ45 plugger i metall, samme med keystone-moduler til koblingspunkter i vegg, og jeg kan skaffe skjermede ethernetkabler der det er nødvendig.

Håper det er noen elektrikere/telemontører, eller andre med erfaring som kan svare ut spørsmålene.

 

Vennlig Hilsen
Redshift

 

Endret av Redshift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vegard O skrev (23 minutter siden):

På korte strekk og hjemmebruk kommer du ikke til å merke noe ved å ikke jorde. Skal du bruke signaljord, skal denne separeres fra øvrig PE-jord. Lite hensiktsmessig for private 😄

Takk for svar, da dropper jeg jording. Gikk ut i fra at det ikke hadde all verden å si på så korte avstander ja, men basert på enkelte artikler på nett er det ikke alltid godt å vite. 😄

Du skriver at signaljord skal separeres fra øvrig PE-jord, men de kobles vel fortsatt sammen ved selve jordingsskinna i sikringskap? Man lager vel ikke en helt separat jordlinje for signaljord, altså fra jord til teknisk utstyr? Ville ikke det vært uheldig om det ble en utilsiktet kobling mellom primær jord og en separat jordlinje? Mulig jeg missforstår noe grunnleggende her, men har alltid forstått det som at man kun skal ha et jordpunkt/linje inn i et bygg/system.

Endret av Redshift
Lenke til kommentar
Redshift skrev (11 minutter siden):

Takk for svar, da dropper jeg jording. Gikk ut i fra at det ikke hadde all verden å si på så korte avstander ja, men basert på enkelte artikler på nett er det ikke alltid godt å vite. 😄

Du skriver at signaljord skal separeres fra øvrig PE-jord, men de kobles vel fortsatt sammen ved selve jordingsskinna i sikringskap? Man lager vel ikke en helt separat jordlinje for signaljord, altså fra jord til teknisk utstyr? Ville ikke det vært uheldig om det ble en utilsiktet kobling mellom primær jord og en separat jordlinje? Mulig jeg missforstår noe grunnleggende her, men har alltid forstått det som at man kun skal ha et jordpunkt/linje inn i et bygg/system.

Les denne artikkelen, og kanskje det viktigste.

Earth. It Matters.

Important! The foil shielding and drain wire must be earthed, but only at one end. Ideally, this needs to go direct to a master earth in a property, not via the earth wire in a nearby mains socket. Therefore, in nearly all my installations, I have driven a dedicated earth rod into the ground near an external cable entry point. They are less than £10.00 from electrical wholesalers, Screwfix, etc. They deal with the earthing requirement simply but effectively.

https://telecomgreen.co.uk/home-phone-repair/installing-cat-6a-cable-an-engineer-shares-some-advice/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg skal ta en titt på artikkelen.

Fra utdraget ditt: "this needs to go direct to a master earth in a property, not via the earth wire in a nearby mains socket.". Jeg leser jo fortsatt dette som at systemjord deler jordingspunkt med sikkerhetsjord? Typ begge er jorda i eksempelvis samme jordspyd? Betyr det at signaljord kan trekkes fra jordskinne i sikringsskap på separat ledning, eller hva mener artikkelen? Alternativt, om jeg forstår artikkelen riktig, så kan jeg banke ned et eget lite jordspyd ute i hagen og koble dette sammen med f.eks rack/patchepanel, så vil det fungere relativt hensiktsmessig?

Nå spør jeg mest fordi jeg er nysgjerrig, da jeg forstår det som at det trolig er uproblematisk med et så lite oppsett uten jording av nettverket. At det i så fall er meningsløst med skjermede kabler uten jording er nå så, men da slipper jeg å kjøpe en trommel/boks med ledning. Jeg er fornøyd så lenge det fungerer og jeg ikke får massivt data/signaltap

Endret av Redshift
Lenke til kommentar

Hensikten med å separere PE og signaljord er for å eliminere jordfeil fra sterkstrømsutstyr skal blande seg borti svakstrøm.

Jeg tror derimot ikke at skjerm og jord i en cat6 kabel går under signaljord da dette ikke brukes som nullpunktsreferanse. Da skal den kobles til jordskinne.

Signaljord går mer på instrumenter hvor pluss og minus brukes, der minus brukes som nullpunktsreferanse. En jordfeil vil da heve nullpunktsreferansen på instrumentet og man vil få feil målinger, og i verste fall ødelegge svakstrømsutstyr. Sikkert andre ting jeg ikke har vært borti og... 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for svar. Det har forsåvidt vært min forståelse av "signaljord" også Vegard, men så at det på en del forum/reddit-tråder ble omtalt som dette, men flere av disse gjaldt også HIFI-utstyr, og der er kanskje behovet for nullpunktsreferanse eller helt egen jording eller noe slik annerledes.

Jeg kom over denne artikkelen om "myter" rundt skjerming og jording av ethernet: http://www.pennington.net/archives/cabling/BICSI_Mythbusting_Shielded_Cabling.pdf

Det jeg har konkludert med nå etter å ha lest utallige forumposter og artikler er i alle fall at om man spør 10 personer får man 10 forskjellige svar med hva som er riktig og galt, også fra de som driver med installasjoner profesjonelt. Alle virker enige om at jording av skjermede kabler ikke har særlig betydning på kortere strekk innenfor "CatX" spesifikasjonen, typ strekk under 100 meter med gode kabler, osv hvor installasjonen er av "mindre karakter" som boliger og mindre kontorlandskaper.

Jeg leser det også dit at jeg kan jorde et rack/patchepanel til primær jordskinne i bolig, men at jording til stikkontakt også fungerer (om ikke like optimalt som egen jord-kabel direkte til primær jordskinne.

 

Lenke til kommentar
Redshift skrev (På 5.9.2023 den 15.43):

Takker for svar. Det har forsåvidt vært min forståelse av "signaljord" også Vegard, men så at det på en del forum/reddit-tråder ble omtalt som dette, men flere av disse gjaldt også HIFI-utstyr, og der er kanskje behovet for nullpunktsreferanse eller helt egen jording eller noe slik annerledes.

Jeg kom over denne artikkelen om "myter" rundt skjerming og jording av ethernet: http://www.pennington.net/archives/cabling/BICSI_Mythbusting_Shielded_Cabling.pdf

Det jeg har konkludert med nå etter å ha lest utallige forumposter og artikler er i alle fall at om man spør 10 personer får man 10 forskjellige svar med hva som er riktig og galt, også fra de som driver med installasjoner profesjonelt. Alle virker enige om at jording av skjermede kabler ikke har særlig betydning på kortere strekk innenfor "CatX" spesifikasjonen, typ strekk under 100 meter med gode kabler, osv hvor installasjonen er av "mindre karakter" som boliger og mindre kontorlandskaper.

Jeg leser det også dit at jeg kan jorde et rack/patchepanel til primær jordskinne i bolig, men at jording til stikkontakt også fungerer (om ikke like optimalt som egen jord-kabel direkte til primær jordskinne.

 

om kabelen er skjermet eller ikke spiller vel ingen rolle så lenge du ikke jorder den. Jorder du den får du potensielt en "bedre" kabel, men det spiller jo ingen rolle så lenge uskjermet kabel er godt nok for signalet du skal dytte igjennom. Dette er data... så lenge de samme 0ene og 1erne kommer ut som du dytter inn i andre enden er det godt nok og da tåler man en del støy. På analoge signaler tar man inn svært mye forskjellig slik at kravet til kabelen blir noe helt annet.

 

Primær fordel med vanlig skjermet kabel er for å unngå støy fra andre kabler hvor det går mye strøm eller fra enheter som trekker mye strøm(elektrisk heismotor fks.). fordel med å skjerme hvert par er at du gjerne kan kjøre høyere hastighet på kabelen uten å risikere "cross talk" mellom parene eller du kan klare å sende signalet litt lengre. 

 

Skjerming kan ha svært stor betydning på kortere strekk i miljøer der det er svært mye elektromagnetisk støy. Dårlig ide å trekke en 5/10m uskjermet kabel rundt heismotor. sjeldent et problem i vanlige hjem, men ting endrer seg. Dårlig ide å legge en uskjermet kabel på 50 meter i samme rør som elbillader fks.

 

Prinsippet med skjerming er veldig enkelt. Faradaybur...

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...