Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å ikke ha privatliv.


Gjest abbd2...ba7

Anbefalte innlegg

Gjest abbd2...ba7

Jeg er 40 år og bor i en leilighet for meg selv. Dessverre aleine.

Jeg hadde en diskusjon med min far om at jeg har lite oppbevaringsplass da han kommenterte noe jeg har i bokser og på gulv da jeg ikke har kommod/skapplass nok til de tingene. Han presterer å gå inn på soverommet mitt og sjekke om det ikke stemmer at jeg har plass der til ting. Noe jeg ikke har. Poenget her er at han går inn på mitt soverom som eg privat uten å spørre osv. Det har gjort flere ganger før sier han når jeg reagerer på at han bare åpna døren og gikk inn der. Det er overtramp og jeg syns ikke det er greit.Ganske oppsiktsvekkende at det ikke faller han en tanke at det er privat,og bare buser inn som om det var toalett eller noe annet. Grunnen til at han har vært der før er at der er loft med loftstue  fra soverommet som han hae hjulpet meg med å holde stige osv når jeg måtte hatt opp eller henter ned ting derfra(veldig bratt stige/trapp).

 

Ellers pirker han på alt i leiligheten hege gang han er på besøk. Hvorfor rydder du ikke i det,vasker ditt og datt? Noe jeg gjør regelmessig når det trengs. 
 
Sier i fra men det går for døve ører. 
Ganske fortvilt når du ønsker å ha litt privatliv men umulig å ha rundt foreldre når man godt voksen. 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest abbd2...ba7
Gjest abbd2...ba7 skrev (1 minutt siden):

Jeg er 40 år og bor i en leilighet for meg selv. Dessverre aleine.

Jeg hadde en diskusjon med min far om at jeg har lite oppbevaringsplass da han kommenterte noe jeg har i bokser og på gulv da jeg ikke har kommod/skapplass nok til de tingene. Han presterer å gå inn på soverommet mitt og sjekke om det ikke stemmer at jeg har plass der til ting. Noe jeg ikke har. Poenget her er at han går inn på mitt soverom som eg privat uten å spørre osv. Det har gjort flere ganger før sier han når jeg reagerer på at han bare åpna døren og gikk inn der. Det er overtramp og jeg syns ikke det er greit.Ganske oppsiktsvekkende at det ikke faller han en tanke at det er privat,og bare buser inn som om det var toalett eller noe annet. Grunnen til at han har vært der før er at der er loft med loftstue  fra soverommet som han hae hjulpet meg med å holde stige osv når jeg måtte hatt opp eller henter ned ting derfra(veldig bratt stige/trapp).

 

Ellers pirker han på alt i leiligheten hege gang han er på besøk. Hvorfor rydder du ikke i det,vasker ditt og datt? Noe jeg gjør regelmessig når det trengs. 
 
Sier i fra men det går for døve ører. 
Ganske fortvilt når du ønsker å ha litt privatliv men umulig å ha rundt foreldre når man godt voksen. 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

loftstue= loftsstige

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
RRhoads skrev (17 minutter siden):

Du sier ikke fra høyt nok

Han beklaget seg og sa at han hadde sett der inne  før som om det var en unnskyldning🤦‍♀️ 

 

 

En gang han og moren min hjalp meg å flytte gikk han rett i skuffen der jeg hadde sexleketøy😣😓

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
Gjest 5dfdb...d8d skrev (24 minutter siden):

Hvis du ikke vil bli behandlet som en dott så må du ikke oppføre deg som en dott. 

Anonymous poster hash: 5dfdb...d8d

Hva mener du egentlig ?

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar

Ærlig talt så sant du ikke har dameklær/perverse sexleketøy/småjenter skjult på rommet, hva er problemet? 

Har du overnevnte, eller noe tilsvarende/mer pinlig, så stopp far fra å gå inn, om så med makt?

Ikke for å være frekk, men har vanskelig for å tro at du er 40 år.. Da hadde du tatt tak i far og holdt ham igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men om du ikke klarer å sette grenser for andre om at dem ikke skal gå inn der du ikke vil ha de inn, så er det kanskje gode grunner for at mor og far går inn dit du ikke vil de skal gå. Kanskje du ikke er så flink til å klare deg selv og de vil passe på deg nettopp pga dem bryr seg om deg og vet at du trenger litt hjelp. Det er nok bare godt ment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
TwoFace skrev (46 minutter siden):

Unnskyld meg, men om du ikke klarer å sette grenser for andre om at dem ikke skal gå inn der du ikke vil ha de inn, så er det kanskje gode grunner for at mor og far går inn dit du ikke vil de skal gå. Kanskje du ikke er så flink til å klare deg selv og de vil passe på deg nettopp pga dem bryr seg om deg og vet at du trenger litt hjelp. Det er nok bare godt ment.

Hva faen sikter du til? Hjelp til hva da? Er da ikke vanlig at foreldre bare går rett inn på soverommene til voksne barn!!

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7 skrev (6 minutter siden):

Hva faen sikter du til? Hjelp til hva da? Er da ikke vanlig at foreldre bare går rett inn på soverommene til voksne barn!!

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Jeg tror jeg beskrev det ganske tydelig i innlegget mitt. Kanskje du har litt for mye rot, lukt, eller noe slikt som gjør at dem bare "turer" på? Nei, det er ikke vanlig, helt sant. Men kan du komme på noen grunn selv til at dem bare "tar for seg"?

Jeg prøver ikke å sette deg i forlegenhet eller å rakke ned på deg, men kanskje du overreagerer litt fordi jeg kanskje traff spikeren litt på hodet? Bare si klart ifra om at dem ikke skal gå inn der. Hører dem ikke etter, så slutter du bare å slippe dem inn i leiligheten. 

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
TwoFace skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg beskrev det ganske tydelig i innlegget mitt. Kanskje du har litt for mye rot, lukt, eller noe slikt som gjør at dem bare "turer" på? Nei, det er ikke vanlig, helt sant. Men kan du komme på noen grunn selv til at dem bare "tar for seg"?

Jeg prøver ikke å sette deg i forlegenhet eller å rakke ned på deg, men kanskje du overreagerer litt fordi jeg kanskje traff spikeren litt på hodet? Bare si klart ifra om at dem ikke skal gå inn der. Hører dem ikke etter, så slutter du bare å slippe dem inn i leiligheten. 

Klarer fint å passe på meg selv takk skal du ha. Er hygenisk og ren. Kan ikke komme på annen grunn enn at de er veldig kontrollerende. Og ikke tror på meg når jeg sier at jeg mangler skapplass til diverse. Har ikke så mye og har opprydding i klær jeg selger eller gir vekk hvert år. Trenger det jeg har igjen nå. Han mene bastant at i bokhyllen med bøker jeg leser/samler på der og permer etc der kan jeg legge sengeklær,duker,bordbrikker osv og lager en diskusjon om jeg ikke ønsker å ha det slik de tenker. Er dette normalt? Eller er det my way or the highway og kun min/våre måter duger? Nei. Jeg setter ned foten. Her bor jeg og styrer. 
 

Min mor kommer med forslag og spør om jeg ikke skal ha det slik og sånn og flytte på det og det. Jeg prøver å si klart i fra at her bor jeg og har det som jeg ønsker. Det faller ikke i god jord. Sier hun kan styre på i sitt eget hus. 
Det er slitsomt når de driver på slik. 
Har to skohyller i gangen som jeg trives med å ha slik. Min mor insisterer på å kjøpe meg et større skoskap i stedet. Nei. Hun bestemmer ikke over en person på 40 år!! Hun har vært slik i årevis men likevel. Syns ikke dere dette er overstyring og kontrollbehov?

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7 skrev (3 minutter siden):

Klarer fint å passe på meg selv takk skal du ha. Er hygenisk og ren. Kan ikke komme på annen grunn enn at de er veldig kontrollerende. Og ikke tror på meg når jeg sier at jeg mangler skapplass til diverse. Har ikke så mye og har opprydding i klær jeg selger eller gir vekk hvert år. Trenger det jeg har igjen nå. Han mene bastant at i bokhyllen med bøker jeg leser/samler på der og permer etc der kan jeg legge sengeklær,duker,bordbrikker osv og lager en diskusjon om jeg ikke ønsker å ha det slik de tenker. Er dette normalt? Eller er det my way or the highway og kun min/våre måter duger? Nei. Jeg setter ned foten. Her bor jeg og styrer. 
 

Min mor kommer med forslag og spør om jeg ikke skal ha det slik og sånn og flytte på det og det. Jeg prøver å si klart i fra at her bor jeg og har det som jeg ønsker. Det faller ikke i god jord. Sier hun kan styre på i sitt eget hus. 
Det er slitsomt når de driver på slik. 
Har to skohyller i gangen som jeg trives med å ha slik. Min mor insisterer på å kjøpe meg et større skoskap i stedet. Nei. Hun bestemmer ikke over en person på 40 år!! Hun har vært slik i årevis men likevel. Syns ikke dere dette er overstyring og kontrollbehov?

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Da slipper du dem ikke inn - ferdig!

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
Valmeth skrev (1 time siden):

Ærlig talt så sant du ikke har dameklær/perverse sexleketøy/småjenter skjult på rommet, hva er problemet? 

Har du overnevnte, eller noe tilsvarende/mer pinlig, så stopp far fra å gå inn, om så med makt?

Ikke for å være frekk, men har vanskelig for å tro at du er 40 år.. Da hadde du tatt tak i far og holdt ham igjen...

Dameklær? Jeg er en dame. 
 

Jeg satt på stua og faren min valset ut i gangen og inn på soverommet,rakk ikke å stoppe han,men ga uttrykk for at det ikke var greit. Helt vanvittig. Det er ekstremt kontrollbehov og det er ikke greit. Eierskap.  

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
TwoFace skrev (1 minutt siden):

Da slipper du dem ikke inn - ferdig!

I juni i år presset min mor på og insisterte på å komme å skifte gardinene jeg hadde på kjøkkenet mitt. De var feil å ha mine grå når det var sommer. Strøk de og kommanderte meg rundt til å vaske det renere rundt der de skulle henge. Det var ikke skittent. Jeg holder rent. Det er liksom berømmelse eller noe de(hun) søker. Drittlei mildt sagt!!

 

 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7 skrev (2 minutter siden):

I juni i år presset min mor på og insisterte på å komme å skifte gardinene jeg hadde på kjøkkenet mitt. De var feil å ha mine grå når det var sommer. Strøk de og kommanderte meg rundt til å vaske det renere rundt der de skulle henge. Det var ikke skittent. Jeg holder rent. Det er liksom berømmelse eller noe de(hun) søker. Drittlei mildt sagt!!

 

 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Sorry, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Enten er dette troll, eller så beklager jeg. Melder meg ut. 

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7 skrev (2 timer siden):

Jeg er 40 år og bor i en leilighet for meg selv. Dessverre aleine.

Høres ut som at du kanskje er enebarn, eventuelt yngst blant (mye yngre enn de andre?) søsknene? Det er ikke alle foreldre som greier- eller ønsker å innse at barna blir selvstendige individer og etter hvert voksne. Ei heller enkelt å være barn av slike foreldre og kanskje spesielt hvis man er uten søsken. Det du opplever kan sies være at foreldrene dineutøver en form for negativ kontroll over barnet/barna sine for å beholde kontrollen.

Anbefaler deg å lese  artikler som denne: Foreldre som kontrollerer de voksne barna sine, den både beskriver problemstillingen og hva du som barn kan gjøre for å bryte ut av mønsteret.

Sitat

Gi uønskede råd. Stadig følge med på hva barna deres gjør eller ikke gjør. Bruke emosjonell utpressing for å få det de vil ha. Påvirke barnas selvfølelse negativt. Foreldre som kontrollerer de voksne barna sine bruker teknikker som ofte er så utspekulerte at du kan skrive en bok om dem.

Dessverre endres ikke dynamikken automatisk når barna blir voksne. Tvert imot, noen ganger blir de mer forankret og vanskelig å takle.

 

TwoFace skrev (23 minutter siden):

Sorry, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Enten er dette troll, eller så beklager jeg. Melder meg ut. 

Lov å mene det men det som TS beskriver er reelt for mange (uavhengig av kulturell bakgrunn) og må anses som en ekte problemstilling.

Sitat

Hvis du lurer på hva som kan ligge bak dette behovet for kontroll, er svaret enkelt. Folk som ønsker å kontrollere andre prøver å lindre følelsen av at de mangler noe.

Når det gjelder foreldre og voksne barn er førstnevnte redd for ensomhet, så de gjør alt i deres makt for å holde barna avhengige av dem. Nærhet (og dominans) får dem til å føle at de fremdeles er nyttige. Denne følelsen av makt hjelper til med å dempe den lave selvfølelsen og gjør dem uvitende om lidelsen de forårsaker.

Sitat

Foreldre som kontrollerer sine voksne barn gjør det vanligvis på en indirekte, subtil og smertefull måte. Denne typen manipulasjon er så lumsk at folk ofte har vanskelig for å forklare det i terapi.

Det er som å sitte fast i et edderkoppnett. Du har vært der så lenge at du synes det er normalt. Denne oppførselen er imidlertid langt fra normal.

 


 

Sitat

Foreldre som kontrollerer de voksne barna sine: Å bryte syklusen

Det er viktig å reflektere over forholdet du har med foreldrene dine. Uansett hvor gammel du er, må du tenke på om forbindelsen er positiv eller negativ.Selv om det kan virke åpenbart, er det mange som ikke innser hvor skadelig familiedynamikken er for deres velvære.

Her er noen tips som hjelper deg med å bryte syklusen med disse usunne vanene:

  • Vær tydelig med foreldrene dineom hva slags oppførsel som er uakseptabel for deg.
  • Sett klare grenser. Hvis foreldrene dine ikke respekterer dem, reagerer dårlig eller gjør seg selv til ofre og sier at du forlater dem, kan du prøve å unngå å falle i fellen deres.

Uansett situasjon, prøv å snakke med foreldrene dine tydelig og bestemt om hvordan du vil at ting skal være. Legg vekt på at det er best. Til slutt bør du jobbe med å helbrede smertene fra alle årene med manipulasjon.

Det er uansett greit om du finner noen å prate med om dette. Om du har søsken - prat med dem om dette for å søke støtte og hjelp. En god venn eller profesjonell samtalepartner (-terapeut) kan også være til hjelp.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
TwoFace skrev (51 minutter siden):

Sorry, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Enten er dette troll, eller så beklager jeg. Melder meg ut. 

Hæ?? Trolling fordi jeg forteller hva som skjedde?!? Hva er det du ikke forstår og ikke klarer ta seriøst?

 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest abbd2...ba7
NoBo skrev (23 minutter siden):

Høres ut som at du kanskje er enebarn, eventuelt yngst blant (mye yngre enn de andre?) søsknene? Det er ikke alle foreldre som greier- eller ønsker å innse at barna blir selvstendige individer og etter hvert voksne. Ei heller enkelt å være barn av slike foreldre og kanskje spesielt hvis man er uten søsken. Det du opplever kan sies være at foreldrene dineutøver en form for negativ kontroll over barnet/barna sine for å beholde kontrollen.

Anbefaler deg å lese  artikler som denne: Foreldre som kontrollerer de voksne barna sine, den både beskriver problemstillingen og hva du som barn kan gjøre for å bryte ut av mønsteret.

 

Lov å mene det men det som TS beskriver er reelt for mange (uavhengig av kulturell bakgrunn) og må anses som en ekte problemstilling.


 

Det er uansett greit om du finner noen å prate med om dette. Om du har søsken - prat med dem om dette for å søke støtte og hjelp. En god venn eller profesjonell samtalepartner (-terapeut) kan også være til hjelp.

Dette. 
 

 

Jeg er førstefødt og har et fem år yngre søsken. 
 

Har forsøkt å si fra noen ganger. Har bedt om respekt. 
De har i årevis sagt «du må bli voksen» når jeg er uenig med hva de mener eller står opp for meg selv. Enkelte ganger går de under huden på en og jeg blir aggressiv for å stå opp for meg selv,fordi jeg må forsvare meg selv. Og ikke bli herset med. Vet om alle teknikkene deres så de blitt lett avslørt nå. Silent treatment,manipulasjon etc.

 

Hva ligger til grunn for at foreldre gjør dette? Eller du skreiv vel noen av grunnene. De vil ikke innse vi er voksne selvstendige individ osv. 

Jeg har flere ganger sagt at nå må dere kutte navlestrengen en gang for alle. 

Anonymous poster hash: abbd2...ba7

Lenke til kommentar
Gjest 5dfdb...d8d skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke vil bli behandlet som en dott så må du ikke oppføre deg som en dott. 

Anonymous poster hash: 5dfdb...d8d

Fungerer ikke sånn når enkelte mennesker fortsatt behandler deg som en dott. Noen kan du aldri tilfredsstille. Til OP; kutt båndene.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...