Gå til innhold

Lønns forventninger intervju


Gjest 7d631...710

Anbefalte innlegg

Gjest 7d631...710

I lønnsforventninger i intervju vil dem ha sum. Hvorfor stilles det spørsmålet? 

Jeg bommet på årsinntekten jeg forventet, jeg sa langt under enn det jeg forventet. 

Hva kan jeg forvente ved tilbud om kontrakt. 

Anonymous poster hash: 7d631...710

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke svare på det, men heller snu spørsmålet, "hva tilbyr dere?". Og så forhandle hvis det er for lavt.
Det jeg tror er grunnen til at de spør og vil ha deg til å svare på det, er fordi hvis du sikter for lavt så kan de komme unna med å gi deg det. Du får jo det du ber om ikke sant?
Ved å svare på det så viser du kortene dine.

Lenke til kommentar
Gjest 7d631...710 skrev (3 minutter siden):

I lønnsforventninger i intervju vil dem ha sum. Hvorfor stilles det spørsmålet? 

Jeg bommet på årsinntekten jeg forventet, jeg sa langt under enn det jeg forventet. 

Hva kan jeg forvente ved tilbud om kontrakt. 

Anonymous poster hash: 7d631...710

Dette sjekkes for å se at du går innenfor budsjettet. En god bedrift vill gi deg lønn etter hva markedet tilbyr for den stillingen. En dårlig bedrift vill utnytte at du nevnte en lav lønn og gi deg lav lønn. 

Forøvrig anbefaler jeg alle og spør om lønn før intervju. Da unngår en å kaste bort sin egen tid samt arbeidsgivers tid om en ikke har samme forventninger om lønn til stillingen. Det er iallefall min fremgangsmåte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7d631...710
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Dette sjekkes for å se at du går innenfor budsjettet. En god bedrift vill gi deg lønn etter hva markedet tilbyr for den stillingen. En dårlig bedrift vill utnytte at du nevnte en lav lønn og gi deg lav lønn. 

Forøvrig anbefaler jeg alle og spør om lønn før intervju. Da unngår en å kaste bort sin egen tid samt arbeidsgivers tid om en ikke har samme forventninger om lønn til stillingen. Det er iallefall min fremgangsmåte. 

kan jeg forholde meg til dette selv om det er i kommunesektor?

Anonymous poster hash: 7d631...710

Lenke til kommentar
Gjest 7d631...710
Uderzo skrev (10 timer siden):

Du burde ikke svare på det, men heller snu spørsmålet, "hva tilbyr dere?". Og så forhandle hvis det er for lavt.
Det jeg tror er grunnen til at de spør og vil ha deg til å svare på det, er fordi hvis du sikter for lavt så kan de komme unna med å gi deg det. Du får jo det du ber om ikke sant?
Ved å svare på det så viser du kortene dine.

jeg burde selvsagt vært veldig taktisk, men regnet etterpå det, og har satt en helt annen årslønn som forventning etter intervjuet for min egen del. Jeg lærer jo i en hver jobbintervju. 

Anonymous poster hash: 7d631...710

Lenke til kommentar

Dersom du har sakt heilt feil beløp så bør du rette opp i dette. Slik som eg forstår deg med at du "bommet på årsinntekten" så tolkar eg det som at intervjuaren ville vite kva du forventa i årslønn medan du er vant til å tenke månads- eller timelønn, og då kan det fort bli feil om ein er uførebudt på spørsmålet. Ei anna typisk feilkjelde er om ein oppgir årslønna med eller utan feriepengar.
Det vanlegaste er at månedslønna er årslønna delt på 12 sjølv om du i praksis får lønnsutbetaling i 11 månadar og feriepengar den 12 månaden. Feriepengane er trekt frå kvar lønning dei øvrige 11 månadane.
Men her det nok mange som tenker forskjellig, det blir ein del forskjell på om du oppgir ønska årslønn som X i månaden ganger med 11 eller ganga med 12. 

 

Kommunesektoren er relativt gjennomregulert i lønnsfastsettinga. Sjølv om det er ein del forskjellar frå kommune til kommune så kan du normalt rekne med å få eit lønstilbod som er nokonlunde rett. I dei fleste tilfeller vil det likevel være rom for å prute/forhandle, så det vil eigentleg alltid være fornuftig å be om eit betre lønnstilbod enn det du har fått presentert. Det verste som kan skje er at du får eit nei og at du må ta stilling til om du vil ha jobben med det som er tilbudt av lønn eller ikkje.

Spørsmålet om lønnsforventning i kommunal sektor kjem nok vel så mykje utifrå at kommunen fryktar at dei ikkje vil være i stand til å imøtegå lønnskrava dine og at du rett og slett blir for dyr om du ikkje er villig til å fire lønnsforventningane dine.
Ofte vil kommunale jobba også ha ei ganske så hard øvre grense for lønn, både av omsyn til lønnsbudsjett og at ein skal innplasserast i eit lønns hierarki der lønna må ligge ein stad mellom arbeidstakarane som er over og under deg i lønnsstigen.
Ein av fordelane med ein kommunal arbeidsgivar er at det skal veldig mykje til for at du blir "lurt" til å akseptere ei alt for lav lønn. Dersom kommunen prøver seg med å underbetale deg grovt så vil dette typisk være noko som fagforeiningane tek tak i.
Og apropos fagforeiningar, om du er fagorganisert så vil eg på det sterkaste anbefale at du snakkar med den tillitsvalde på arbeidsplassen før du takkar ja til jobben. Den tillitsvalde har oversikt over kva alle andre i kommunen har i lønn og kan hjelpe deg å vurdere lønnstilbodet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 7d631...710
Mato skrev (2 timer siden):

komunal sektor skriver vell lønnsnivå i utlysningen av stillingen 

ikke i mitt tilfelle, burde kanskje undersøkt det på forhånd?

iallfall jeg fikk ikke jobben... 

Jeg søker nye jobber nå. 

Spennende i seg selv.

Anonymous poster hash: 7d631...710

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 4.9.2023 den 11:59 AM):

Forøvrig anbefaler jeg alle og spør om lønn før intervju. Da unngår en å kaste bort sin egen tid samt arbeidsgivers tid om en ikke har samme forventninger om lønn til stillingen. Det er iallefall min fremgangsmåte. 

Har ikke fungert for meg i det heletatt. Selv etter jeg forklarer at jeg ikke har interesse for å sløse bort tiden til oss begge på et intervju så sant jeg ikke vet at lønna kan matche det jeg har eller står til forventing av erfaringen jeg har. Har bare fått beskjed at dette er noe som tas opp i intervju. Jeg ber bare om et estimat og ikke en spesifikk lønn. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Har ikke fungert for meg i det heletatt. Selv etter jeg forklarer at jeg ikke har interesse for å sløse bort tiden til oss begge på et intervju så sant jeg ikke vet at lønna kan matche det jeg har eller står til forventing av erfaringen jeg har. Har bare fått beskjed at dette er noe som tas opp i intervju. Jeg ber bare om et estimat og ikke en spesifikk lønn. 

Off trist å høre, her risikerer de tapt tid både hos deg og de. Det er så enkelt å bare sjekke budsjettet for stillingen.

Jeg setter opp budsjettet på mine nyansatte året før, det er såklart ett estimat men gir en pekepinn. Kan alltids gå over om det er gode grunner for det og det kan en nevne om det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Off trist å høre, her risikerer de tapt tid både hos deg og de. Det er så enkelt å bare sjekke budsjettet for stillingen.

Ikke bare tapt tid. Men siden jobbene jeg utfører skjer over hele landet, og sporadisk i naboland, så er det likegyldig hvor arbeidsgiver holder til. Og det kan fort bli en stor unødvendig kostnad for meg å dra til Alta bare for å finne ut av at de tilbyr 250k mindre enn jeg har i dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...