Gå til innhold

Stor tabbe og skrape AG3 .


Jobs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (2 timer siden):

Om du fyrer av 200 skudd så har du større sjans for å treffe enn om du fyrer av 100, gitt alle andre forhold er like.

Ja, det er jeg helt enig i. 

Men om jeg hadde gjemt meg bak en sandvoll, bil, vegg eller hva som helst annet av dekning så kan det raskt være hyggeligere å få 2 x antall skudd mot deg av et "mildere" kaliber. Med den tankegangen om at antall skudd triumfer alt så kan man jo si at man kan bære 10 ganger så mye .22lr som 5.56, men det betyr ikke at det er hensiktsmessig av den grunn. 

Er ikke alltid match-presisjon er det du trenger. (Selv om det selvsagt er kjekt)

Iki skrev (2 timer siden):

Ja, de går nå over til 6.8 pga moderne beskyttelse.

-Og lengre rekkevidde

-Og større penetrasjonsevne

-og bedre presisjon

-og høyere utgangshastighet 

 

Iki skrev (2 timer siden):

De vil fortsatt beholde og bruke 5.56 aktivt

Grunnet kostnaden det medfører å bytte alle standardvåpen.

 

Og det er faktisk et godt poeng. 

Det koster å utruste et forsvar, hvorfor kvitte seg med noe som har fungert utmerket under arktiske forhold, i Afghanistan, i jungel og i norske skoger kun fordi du Har fått noe nytt og leke med? (Men ikke i nærheten av det antallet enheter du faktisk burde hatt på lager)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (16 timer siden):

Ag3 kunne absolutt benyttes med helauto, men grunnet konservering av ammunisjon ble dette sjeldent gjort. (Akkurat som det blir gjort i dag)

De som mente de ikke var mulig var de sersjantene som lot soldatene lade opp 20 skudd, ba alle skyte ut alt i en byge uten særlig videre seremoni og si "se her, dette fungerer jo ikke" og det er helt riktig, har du skutt lite helauto med ag3 så er det vanskelig å treffe, har du skutt mye helauto meg ag3 så blir det enklere. Om du i tillegg skyter liggende er det skytestillingen din som må forbedres da du ikke har optimalt rekylopptak. 

Poenget er vel at utan omfattande øvelse i å bruke AG3 på fullauto så var ikkje AG3 særleg godt egna til å skyte full auto utanom slike tøm magasinet drillar utan særleg mål og meining.
Einaste fornuftige funksjonaliteten med fullauto på AG3 var at det hadde ein liten fordel framfor enkelskudd dersom ein var i ein situasjon der ein måtte bruke AG3 i nærkamp som inne i bygg.
Det er likevel heilt klart at HK416 er betre egna til å bruke på fullato i slike situasjonar ettersom det er enklare å kontrollere rekylen og få mesteparten av kulene til å gå omtrent i den retninga du peiker. Det er fortsatt alt for lite magasin og for høg skuddtakt på HK416 til at det er fornuftig å bruke fullauto i dei fleste situasjonar, men der fullauto på AG3 omtrent berre var eit teoretisk alternativ, så er det nokre få situasjonar der ein med HK416 kan bruke fullauto utan at nesten alle skudda går til himmels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...