Gå til innhold

kan jeg jobbe i kommunen og ha egen AS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (2 timer siden):

kan jeg være ansatt i kommunen i x antall prosent stilling, og samtidig ha et eget AS(selskap)?

 

Ja, det kan du men husk habilitetsregel hvis du har tilgang til f.eks næringsfond/beslutningstakere osv. Samt politiske personer i kommunen hvis/om saken(e) kan ha betydning for ditt AS. Lurt å klarere ditt AS hos kommunen om det er noe tvil.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det kan du fint, men som påpeikt må du ta høgde for habilitetsreglane, samt eventuelle vilkår som du har forplikta deg til gjennom arbeidsavtalen. 

Det som vil være avgjerande er kva stilling og arbeidsippgåver du har i kommunen, og kva du skal jobbe med i den andre jobben. At du jobbar for ditt eige AS og ikkje for ein anna arbeidsgjevar spelar ingen stor rolle. 

Jo større myndigheit og råderett du har i kommunen, jo strengare blir habilitetsvurderinga. Jobbar du på byggesak så kan du openbart ikkje jobbe som utbyggar der du behandlar dine eigne søknadar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke hvilke regler som gjelder for kommunalt ansatte, men denne reglen gjelder for staten

"En statsansatt kan ikke inneha ekstraerverv og bierverv, styreverv, annet lønnet oppdrag eller eie eller handle med finansielle instrumenter, der dette er uforenelig med den statlige arbeidsgivers legitime interesser, eller er egnet til å svekke tilliten til forvaltningen"

Blir nok uansett mest ryddig å spørre arbeidsgiver her

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...