Gå til innhold

Kaloriunderskudd


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lagt om på kostholdet og ligger ca 1000 kalorier under inntak (basert på vekt). Jeg har gjort dette over lang tid men har ikke sett noen resultater. Jeg har prøvd å justere søvn, inntak (makrotall) vanninntak men ser lite bevegelse. 

Nå i det siste har jeg prøvd å faste 2 ganger i uken, ca 600 kalorier på fastedager og kaloriunderskudd ellers. Har nå begynt å se resultater. 

Kan det være tilfelle at jeg trenger mindre kalorier enn hva som kommer ut av en typisk kalorikalkulator? 

Jeg har en passe aktiv jobb, trener styrke annen hver dag, over 10000 skitt hver dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herrrejesus, 600 kalorier som en voksen mann som trener OG har en aktiv hverdag? 

Det du har gjort er at du sulter kroppen din, og du vil / har seriøst tukla med din egen forbrenning. Kroppen er nå i overlevelesmodus og vil suge til seg hver eneste kalori du spiser. 

Det du derimot bør gjøre er å ligge litt under anbefalt inntak og være tålmodig. Om du trener styrke (og opplever at du kan løfte tyngre / mer over tid) vil du oppleve at vekten står på stedet hvil, mens du i realiteten har erstattet fett med muskler. Se derfor ikke på vekten men hvorvidt tøyet passer. Det er også en greie med at om man bare er litt i underskudd av kalorier så er dette mye bedre for forbrenningen enn det å ligge mye under, fordi med å ligge litt under så trigger du ikke denne "må lagre alt" reaksjonen til kroppen som man får om man ligger mye under behovet. 

Bare så det er sagt: kalorikalkulatorer er ikke alltid treffende, vi er alle litt forskjellige. Men som sagt, bruk tøy som indikator og se over lengre perioder for å avklare hva som er rett nivå for deg. Ut i fra det du beskriver skal du mye kalorier.

 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 timer siden):

Herrrejesus, 600 kalorier som en voksen mann som trener OG har en aktiv hverdag? 

Det du har gjort er at du sulter kroppen din, og du vil / har seriøst tukla med din egen forbrenning. Kroppen er nå i overlevelesmodus og vil suge til seg hver eneste kalori du spiser. 

Det du derimot bør gjøre er å ligge litt under anbefalt inntak og være tålmodig. Om du trener styrke (og opplever at du kan løfte tyngre / mer over tid) vil du oppleve at vekten står på stedet hvil, mens du i realiteten har erstattet fett med muskler. Se derfor ikke på vekten men hvorvidt tøyet passer. Det er også en greie med at om man bare er litt i underskudd av kalorier så er dette mye bedre for forbrenningen enn det å ligge mye under, fordi med å ligge litt under så trigger du ikke denne "må lagre alt" reaksjonen til kroppen som man får om man ligger mye under behovet. 

Bare så det er sagt: kalorikalkulatorer er ikke alltid treffende, vi er alle litt forskjellige. Men som sagt, bruk tøy som indikator og se over lengre perioder for å avklare hva som er rett nivå for deg. Ut i fra det du beskriver skal du mye kalorier.

 

Takk for svar

Jeg går opp i vekt når jeg ligger litt under i kaloriunderskudd. Jeg trener ikke de dagene jeg faster. Fasting gir meg helsefordeler.  Jeg er klar over fett/muskel erstatningen. 

Når det går langt over 6 mnd så begynner en å lure hva som skjer! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 30.8.2023 den 9.11):

vil du oppleve at vekten står på stedet hvil, mens du i realiteten har erstattet fett med muskler.

Og i tillegg hvis man er ny eller har hatt lang pause med styrketrening så kan ømme muskler/DOMS gjøre at kroppen holder på vann en stund før man plutselig hopper ned i vekt. Kanskje til og med vekten går bittelitt opp først.

Når det kommer til disse kalkulatorene så har jeg mer hell med å regne ut en "BMR" og bruke den som base man kan trekke i fra kalorier på, hvis man har en relativt rolig arbeidsdag (altså ikke tungt fysisk arbeid). På treningsdager kan man kanskje ha ~300 kcal ekstra hvis man trenger litt mer næring. 

Og så justerer man bare opp og ned utifra resultatene så man ikke ligger for lavt eller for høyt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/30/2023 at 9:11 AM, The Very End said:

Det du har gjort er at du sulter kroppen din

Tror vi enda på dette enda? Sulte kroppen, det å ikke spise er farlig det? Starvation mode? Les en bok om sult, så ser du at det ikke er så styggfarlig som vi nordmenn tror. 

Verdens lengste faste uten mat, er vel over 1 år, og han gikk mye ned i vekt, og etter han gikk tilbake å ete, så holdt han seg. Just saying. Det å faste en dag eller to er langt sunnere enn hva vanlige nordmenn driver med takket være autofagi og at man gir tarmen tid til å rense seg. Kilde? Marit Kolby i boken hennes, du vet hun som ville ha navnet sitt fjernet fra de nye kostholdsrådene. Hun er nok litt kontroversiell hos enkelte. 

@Target.Aquired
Eg har vært i nøyaktig samme båt som deg, og det eneste som virket på meg, var å gå et halvt år på keto, så kuttet eg antall måltid fra 3 (pluss evt. mellomåltid, som f.eks liten yoghurt, eple, neve med nøtter) til å spise maks 2 ganger om dagen, og på slankedager, 1. 
Det eg derimot vil anbefale deg, er at du ikke går i fellen ved å hate dagene dine med matvalgene du tar. Når eg endte min slankekur, forandret det ikke hva eg hadde på tallerken, kun det at eg har et par utskeielser mer til fest enn vanlig. Eg telte aldri kalorier når eg raste ned i vekt, og eg har en krevende jobb som gjør at eg må være opplagt på jobb, så ingen brainfog (det tror eg keto perioden fikset for meg). Å spise mer enn 2 ganger om dagen nå tror eg ikke at eg klarer nå, det hadde føltes alt for mye. Og når eg mener at eg ikke eter, så er det ikke snakk om litt melk i kaffen engang. Eg eter når eg eter, og aldri mellommåltid. 
Dette funket for meg, etter over 15år med prøving og feiling. Eg har klart det på de andre måtene, men fy for et slit. 

I stedet for karbo til alt kjøtt og fisk eg har på tallerken, laget eg bare en dressing eg likte, så salat til. Det var så overraskende godt at eg har det enda. Uansett, lykke til, man må prøve seg frem til noe du trives med. Sultfølelsen er ikke farlig, og den går over. Eg kan våkne med skrikende sult, så gir det seg, og eg eter ikke før om kvelden etter jobb og trening. Det er ikke alle som tåler å ete mye om kvelden, så du må nesten finne ut hva du responderer godt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/30/2023 at 8:55 AM, Target.Aquired said:

Hei,

 

Jeg har lagt om på kostholdet og ligger ca 1000 kalorier under inntak (basert på vekt). Jeg har gjort dette over lang tid men har ikke sett noen resultater. Jeg har prøvd å justere søvn, inntak (makrotall) vanninntak men ser lite bevegelse. 

Nå i det siste har jeg prøvd å faste 2 ganger i uken, ca 600 kalorier på fastedager og kaloriunderskudd ellers. Har nå begynt å se resultater. 

Kan det være tilfelle at jeg trenger mindre kalorier enn hva som kommer ut av en typisk kalorikalkulator? 

Jeg har en passe aktiv jobb, trener styrke annen hver dag, over 10000 skitt hver dag. 

Alle er forskjellige og du må finne ut av hva som fungerer for deg. Generelt er det noen ting som går igjen:

1. Kaloriunderskudd er viktig men som du skriver er det vanskelig å beregne fordi alle er forskjellige. Men om man klarer 1200-1500 pr dag er man mer eller mindre bankers (gir 3-5kg i mnd).

2. Fasting. Prøv å reduser spisevinduet så mye du kan. Jeg spiser kl 1100 (ish) og ca kl1700 (ish). Dette gir 18/6 som er bra nok men noen klarer ett måltid om dagen mens andre klarer hele dager. Jeg er ikke der :) men dette er nøkkelen til stabilt blodsukker og sunn forbrenning gjennom hele dagen. 

3. Hva slags kalorier men putter i seg. Prøv å begrens karbohydrat andelen til så lite som mulig. Opp med proteiner og fett. Kjøtt/fisk med grønnsaker og salat. Vær forsiktig med frukt. Denne er en bøg for meg siden pasta er j godt men det er en biff også så :). Igjen, dette er bra for blodsukkeret og forbrenningen din.

4. Trening..  gå og gå. Styrketrening gjør det vanskelig å holde seg til 1 og 2. Vektnedgang handler om hva du spiser og man klarer rett og slett ikke å trene bort et uheldig kosthold om man ikke er godt trent fra før. (En godt trent person kan lett forbrenne tre fire ganger så mye som oss normale på samme tid). Ned i vekt også start med trening 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Target.Aquired skrev (På 30.8.2023 den 8:55 AM):

Hei,

 

Jeg har lagt om på kostholdet og ligger ca 1000 kalorier under inntak (basert på vekt). Jeg har gjort dette over lang tid men har ikke sett noen resultater. Jeg har prøvd å justere søvn, inntak (makrotall) vanninntak men ser lite bevegelse. 

Nå i det siste har jeg prøvd å faste 2 ganger i uken, ca 600 kalorier på fastedager og kaloriunderskudd ellers. Har nå begynt å se resultater. 

Kan det være tilfelle at jeg trenger mindre kalorier enn hva som kommer ut av en typisk kalorikalkulator? 

Jeg har en passe aktiv jobb, trener styrke annen hver dag, over 10000 skitt hver dag. 

Hva du må gange kroppsvekt med varierer jo fra 30 helt til 34 nettopp for å ta hensyn til variasjoner i forbrenning og aktivitet fra person til person så det er nok der problemet ligger ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...