Gå til innhold

Eldreomsorgen bak fasaden


Anbefalte innlegg

Denne reportasjen er interessant:  https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/eldreomsorg

Ventelistene for å få sykehjemsplass er økende, mens flere kommuner forsøker å fortelle at det ikke stemmer.
Kommunene tar ikke med alle som har fått avslag på søknaden i egne statistikker og dette medfører et svært betenkelig misforhold mellom statistikk og realiteter.

Kommunen skjuler seg bak det enkle ønsket hos de eldre om trygghet og kjente omgivelser. De glemmer at en sykehjemsplass tilbyr mye mer i tillegg; helseoppfølging, sosial omgang, aktiviteter osv.

Det er ett forhold som kommunen nødig snakker om og det er kostnader. Det er mye billigere at de gamle bor hjemme og sakte dør i ensomhet enn at de bor på institusjon og lever et godt liv.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ta saken til Statsforvalteren. Der skal ikke kommunens økonomi være en faktor for hvorvidt man får tilbud eller ikke. Men klart, det hjelper lite hvis kommunene ikke har plasser. Og jeg ser jo hva dem gjør: Pasienter blir plassert i andre tilbud med mindre krav til bemanning, eller de ender opp som kasteballer mellom sykehus, korttidsplass og hjemme. 

Men slik er det, og slik kommer det til å bli værende så lenge kommunene kan søle bort penger på andre ting. Normkrav til antall sykehjemsplasser pr. innbygger over en viss alder ville løst det. Da blir dem tvunget til å bruke penger på det. Så må staten følge opp med midler til det. Løsningen er igrunn enkel. Men kommunene har alt for stor frihet til å disponere penger til andre ting. 

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg følt meg tryggere hvis jeg ikke kom inn på sykehjem.

Helseoppfølging sier du? Først må det foreligge noe som kalles kompetanse. Deretter motivasjon og ansvarsfølelse på arbeidsplassen. I mangel av dette er slikt sett sykehjemmene reneste drapsmaskiner.

Dramatisk sagt. Men min far ble umiddelbart utsatt for de nevnte faktorene og døde etter under én uke etter innleggelse. Når et sykehus vedlegger pasienten en viktig epikrise så er det på sin plass at den blir lest ved ankomst sykehjem. Det lar seg dårlig gjøre når ingen, virkelig ingen, kan norsk språk. 

Det som står uthevet om hva de ansatte IKKE må utsette min far for, ja det er det første de faktisk gjør. Han har svelgparese og må mates kontrollert. Han får isteden bare et par brødblingser rett i hånda. Dette skjer på en fredag og pga kostnader har ledelsen der orientert de ansatte om at lege normalt ikke tilkalles før på mandag. Ingen på hjemmet har skjønt at mannen har aspirert(mageinnhold i lungene),og på mandagen er han allerede halvdau. Sykehuset klarte denne gangen ikke å redde han.

Sykehuset hadde gjort en fantastisk jobb med min far inkl. rehabilitering etter et slag. Alt ødelegges ved ankomst sykehjem.

Jeg har i min omgangskrets så mange grufulle eksempler på sykehjem/risiko at jeg nærmest får traumer bare noen sier "sykehjem."

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (33 minutter siden):

Personlig ville jeg følt meg tryggere hvis jeg ikke kom inn på sykehjem.

Helseoppfølging sier du? Først må det foreligge noe som kalles kompetanse. Deretter motivasjon og ansvarsfølelse på arbeidsplassen. I mangel av dette er slikt sett sykehjemmene reneste drapsmaskiner.

Dramatisk sagt. Men min far ble umiddelbart utsatt for de nevnte faktorene og døde etter under én uke etter innleggelse. Når et sykehus vedlegger pasienten en viktig epikrise så er det på sin plass at den blir lest ved ankomst sykehjem. Det lar seg dårlig gjøre når ingen, virkelig ingen, kan norsk språk. 

Det som står uthevet om hva de ansatte IKKE må utsette min far for, ja det er det første de faktisk gjør. Han har svelgparese og må mates kontrollert. Han får isteden bare et par brødblingser rett i hånda. Dette skjer på en fredag og pga kostnader har ledelsen der orientert de ansatte om at lege normalt ikke tilkalles før på mandag. Ingen på hjemmet har skjønt at mannen har aspirert(mageinnhold i lungene),og på mandagen er han allerede halvdau. Sykehuset klarte denne gangen ikke å redde han.

Sykehuset hadde gjort en fantastisk jobb med min far inkl. rehabilitering etter et slag. Alt ødelegges ved ankomst sykehjem.

Jeg har i min omgangskrets så mange grufulle eksempler på sykehjem/risiko at jeg nærmest får traumer bare noen sier "sykehjem."

Jeg har inntrykk av det motsatte, at de fleste eldre trives godt når de først blir kjent med omgivelsene og blir ivaretatt bedre enn å sitte hjemme alene. Unntakene finnes og de må selvfølgelig følges opp.

Mange blir kritiske, engstelige, slitne og negative når det må tas viktige beslutninger som endrer boforhold o.l.
Dette er krevende realitetsorientering for både pårørende og de eldre.

Jeg mener at eldreomsorgen bør følge barnehagemodellen med plass til alle som ønsker. Hvis ikke det offentlige klarer å bygge nok plasser må det gis åpning for private hvor det offentlige betaler og spesifiserer nivået.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hvilken 

Inspector skrev (1 time siden):

Jeg har inntrykk av det motsatte, at de fleste eldre trives godt når de først blir kjent med omgivelsene og blir ivaretatt bedre enn å sitte hjemme alene. Unntakene finnes og de må selvfølgelig følges opp.

Mange blir kritiske, engstelige, slitne og negative når det må tas viktige beslutninger som endrer boforhold o.l.
Dette er krevende realitetsorientering for både pårørende og de eldre.

Jeg mener at eldreomsorgen bør følge barnehagemodellen med plass til alle som ønsker. Hvis ikke det offentlige klarer å bygge nok plasser må det gis åpning for private hvor det offentlige betaler og spesifiserer nivået.

I hvilken retning statistikken peker når det kommer til sikkerhet og ivaretakelse ved sykehjem har ikke jeg god oversikt over. Om noen, blant den allmenne befolkning. I verste fall dysses dette ned, så får heller en og annen brennpunkt-dokumentar osv. måtte avdekke grusomhetene.

Det er likevel åpenbart at det er forskjell på disse institusjonene fra én til en annen kommune. Budsjett og prioriteringer.

Men jeg vil hevde etter det jeg allerede har fått erfaring med at det er stor sikkerhetsbrist ved rutiner, eller manglende sådan, på sykehjem rundt omkring

At det er fokus på kostnader også internt på et sykehjem hos ledelsen er temmelig sikkert. Derav rutiner. ( ikke tilkalle lege i helg hvis ikke tvingende nødvendig.)

En rutine som alltid å kontrollere pasientens historikk(epikrise) ved ankomst for å eliminere risiko for feilbehandling.(ingenting skal utføres overfor en pasient hvis det er vedlagt en epikrise fra sykehus ved ankomst sykehjem.) En slik rutine burde være streng prosedyre og en selvfølge ved et sykehjem.

Dette tror jeg faktisk ikke er tilfellet, og det er en katastrofe i seg selv.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det du beskriver @Sovna høres ut som et ledelsesproblem. At ansatte  føler de ikke kan gjøre egne vurderinger vedrørende tilkalling av lege f.eks. Jeg tror oppriktig ikke det er så ille over hele fjøla, men samtidig er jeg dessvere ikke overrasket over at det du beskriver har skjedd. Det forundrer meg ikke. At det mangler prosedyrer er et ledelsesproblem. Det er ikke første gang, verken der, eller andre steder, at man avdekker at det mangler prosedyrer. Det er ledelsen som skal sørge for at det er utarbeidet prosedyrer.

Kona har arbeidet på både aldershjem, hjemmesykepleie, barnehage og nå omsorgsboliger for psykiatripasienter (eller brukere som det formelt heter). Det som er gjennomgående er sparing, stopp i innleie eller ikke mulig å få tak i folk. Lederne blir presset ovenfra til å ta dårlige avgjørelser, de ansatte blir presset av lederen til å gjøre ting de ikke burde og slik går det. Dessverre får man ikke sparken i en kommune når man er en ubrukelig leder. Man får sparken når man sier at de faktiske forholdene er ulovlige og melder avvik. Dette ser vi i media jevnlig. Du skal være en lydig ansatt. Du skal ikke ivareta oppgavene dine, du skal ivareta ledelsens behov for å gjøre sine ledere fornøyde. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nedward skrev (4 timer siden):

Man kan ta saken til Statsforvalteren. Der skal ikke kommunens økonomi være en faktor for hvorvidt man får tilbud eller ikke. Men klart, det hjelper lite hvis kommunene ikke har plasser. Og jeg ser jo hva dem gjør: Pasienter blir plassert i andre tilbud med mindre krav til bemanning, eller de ender opp som kasteballer mellom sykehus, korttidsplass og hjemme. 

At man blir kasteball, er vel det verste som kan skje mennesker som trenger trygghet, godt kosthold, tilrettelagte aktiviteter, noen kjente å prate med osv osv. At pleiere skal kunne norsk burde også være et minimumskrav.

Alle snakker om eldrebølgen som kommer. Da kan ikke myndigheter og kommuner stikke hodet i sanden og håpe at ting går over av seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener det er stor feil å ha som mål i eldrepolitikken at de eldre skal bo lengst mulig hjemme. Det forårsaker at man er så skral når man først får tilbud om sykehjemsplass, at man ikke har noen glede av den.

Den samme historien med begge foreldrene mine. Gjentatte fall i egen bolig, helt til kommunen ikke lenger kunne si nei til fast sykehjemsplass. Hjemmesykepleien kan anbefale eldre om å spise maten de får servert, men de løper ut før maten er spist. Ensomhet fører til dårlig matlyst, depresjon og passivitet, underernæring gir ikke motstandskraft. Man kan nekte å bli vasket og pusset tennene på når man bor hjemme , noe som gjør en utsatt for infeksjoner. Fastleger går ikke på hjemmebesøk, så pårørende må ta seg fri fra jobben for å følge.

Kommunen promoterer dagsentrene så lenge eldre bor hjemme, men reisen og forberedelsene kan fort bli for krevende.

Det går bare en vei, de vet vi jo alle, men i mellomtiden seigpining pga. fall -  fram og tilbake til legevakt, sykehus, kortidsopphold/helsehjem og deretter hjem igjen. Pilledoseringen kan være endret ved hjemkomst, og det kan gå noen dager før alt er på stell igjen. Ellers fungerer trygghetsalarmen bra, hvis de gamle husker å trykke på den.

Før ble man tilbudt fast plass på sykehjem mye tidligere. Det ble sosialt og hyggelig i siste del av livet, fordi man var i nogenlunde form og klar i hodet. Jeg tror at vi må helt tilbake til 60- 70-tallet? Jeg så en filmsnutt fra Najonalbiblioteket el. som jeg ikke finner tilbake til.

Nå sitter de fleste passivt i TV-stua på sykehjemmet uten å snakke med hverandre. Rullator, prekestol eller rullestol parkert i nærheten. De har også aktiviteter - som feks. fredagsbar - men som sagt, de fleste er så utafor at de knapt har glede av det.

Eldrehjem har byttet navn til sykehjem, uten at det ligner på sykehus. Legen har visitt en dag i uken. I feriene er oppfølgingen dårligere en ellers.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 timer siden):

At man blir kasteball, er vel det verste som kan skje mennesker som trenger trygghet, godt kosthold, tilrettelagte aktiviteter, noen kjente å prate med osv osv. At pleiere skal kunne norsk burde også være et minimumskrav.

Alle snakker om eldrebølgen som kommer. Da kan ikke myndigheter og kommuner stikke hodet i sanden og håpe at ting går over av seg selv. 

Eldrebølgen har vært siden 2000 tallet som barn bodde jeg ved 2 sykehjem og husker sosialister løp ned dørene  der for å sanke stemmer og ha noe å skryte av når valgflesket skulle produseres  kjente igjen ansiktene deres fra Lokalavisa ingen Høyre eller FrP folk var og se folk fra AP/SV var gjengangere PS: jeg er selv pårørende til min far på 78 som bor på sykehjem 😀 en del språkproblemer kan man skrive under på 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (4 timer siden):

Det kan man på sykehjem eller andre institusjoner også. Så sant det ikke foreligger tvangsvedtak. Men ønsker man virkelig det?

Man ønsker ikke. Men man må jo noen ganger. Det handler om helse. Dog skal det sies at det er mange måter å motivere noen på, utover å bare spørre om dem vil. Det siste punktet er kanskje spesielt relevant når det gjelder språk og kompetanse.

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

Man ønsker ikke. Men man må jo noen ganger. Det handler om helse. Dog skal det sies at det er mange måter å motivere noen på, utover å bare spørre om dem vil. Det siste punktet er kanskje spesielt relevant når det gjelder språk og kompetanse.

Hvis man spør eldre og demente om hva de vil, ønsker de selvfølgelig først og fremst trygghet og stabilitet. Bevilgende myndigheter tolker dette til egen fordel og sier at «å bo hjemme så lenge som mulig er best for alle».
Selv om gamle sitter hjemme i ensomhet og forfaller foran tv

Jeg har allerede informert mine nærmeste om jeg ønsker å bo på institusjon når/hvis den tid kommer og alternativet er ensomhet hjemme.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Nedward said:

Man ønsker ikke. Men man må jo noen ganger. Det handler om helse. Dog skal det sies at det er mange måter å motivere noen på, utover å bare spørre om dem vil. Det siste punktet er kanskje spesielt relevant når det gjelder språk og kompetanse.

Hvis pasienten er samtykkekompetent så er all tvang i & for seg et overgrep mot pasienten. Det skal foreligge vedtak, all tvang utenom dette er avvik. Motivasjon er som du sier meget viktig, og heldigvis mye brukt. 

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (4 timer siden):

Hvis pasienten er samtykkekompetent så er all tvang i & for seg et overgrep mot pasienten. Det skal foreligge vedtak, all tvang utenom dette er avvik. Motivasjon er som du sier meget viktig, og heldigvis mye brukt. 

Jeg er kjent med at det skal foreligge vedtak om tvang. Trodde det var underforstått. Poenget består: Det trengs personell som klarer å kommunisere med brukerne på en slik måte at tvang blir overflødig. Når man kommer til kort med både språk og kompetanse, så har man tapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nedward said:

Jeg er kjent med at det skal foreligge vedtak om tvang. Trodde det var underforstått. Poenget består: Det trengs personell som klarer å kommunisere med brukerne på en slik måte at tvang blir overflødig. Når man kommer til kort med både språk og kompetanse, så har man tapt.

Beklager, jeg tolket teksten annerledes. Sjelden tvang. Mer normalt i psykiatrien eller på skjermede enheter. Viktig som du sier med både språk & kunnskap. God kommunikasjon er nøkkelen til alt.

Lenke til kommentar
Subara skrev (På 27.8.2023 den 14.43):

Jeg mener det er stor feil å ha som mål i eldrepolitikken at de eldre skal bo lengst mulig hjemme. Det forårsaker at man er så skral når man først får tilbud om sykehjemsplass, at man ikke har noen glede av den.

Den samme historien med begge foreldrene mine. Gjentatte fall i egen bolig, helt til kommunen ikke lenger kunne si nei til fast sykehjemsplass. Hjemmesykepleien kan anbefale eldre om å spise maten de får servert, men de løper ut før maten er spist. Ensomhet fører til dårlig matlyst, depresjon og passivitet, underernæring gir ikke motstandskraft. Man kan nekte å bli vasket og pusset tennene på når man bor hjemme , noe som gjør en utsatt for infeksjoner. Fastleger går ikke på hjemmebesøk, så pårørende må ta seg fri fra jobben for å følge.

Kommunen promoterer dagsentrene så lenge eldre bor hjemme, men reisen og forberedelsene kan fort bli for krevende.

Det går bare en vei, de vet vi jo alle, men i mellomtiden seigpining pga. fall -  fram og tilbake til legevakt, sykehus, kortidsopphold/helsehjem og deretter hjem igjen. Pilledoseringen kan være endret ved hjemkomst, og det kan gå noen dager før alt er på stell igjen. Ellers fungerer trygghetsalarmen bra, hvis de gamle husker å trykke på den.

Før ble man tilbudt fast plass på sykehjem mye tidligere. Det ble sosialt og hyggelig i siste del av livet, fordi man var i nogenlunde form og klar i hodet. Jeg tror at vi må helt tilbake til 60- 70-tallet? Jeg så en filmsnutt fra Najonalbiblioteket el. som jeg ikke finner tilbake til.

Nå sitter de fleste passivt i TV-stua på sykehjemmet uten å snakke med hverandre. Rullator, prekestol eller rullestol parkert i nærheten. De har også aktiviteter - som feks. fredagsbar - men som sagt, de fleste er så utafor at de knapt har glede av det.

Eldrehjem har byttet navn til sykehjem, uten at det ligner på sykehus. Legen har visitt en dag i uken. I feriene er oppfølgingen dårligere en ellers.

Jeg er også usikker på om det er veien å gå. Har sett en del dokumentarer om eldre som fortsatt bor hjemme som så vidt klarer seg selv og som er ensomme. Selv med daglig hjelp så er de store deler av døgnet alene og mange trenger hjelp til det meste. Hvor hensiktsmessig er det å bo hjemme da? Eldrebølgen virker å være her allerede og det blir ikke noe bedre i åra som kommer...En ting er sikkert, vi må ta vare på den eldre generasjonen bedre enn det vi gjør i dag. Vi kommer alle til å bli gamle før eller siden, er ikke akkurat noe å glede seg over sånn tilstandene er i dag. De fleste vil jo bo hjemme så lenge det lar seg gjøre, men når man er avhengig av hjelp til så og si alt, og klarer så vidt å bevege seg fremover uten å tryne og brekke det som er,  tror jeg ikke det er veien å gå.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Jeg er også usikker på om det er veien å gå. Har sett en del dokumentarer om eldre som fortsatt bor hjemme som så vidt klarer seg selv og som er ensomme. Selv med daglig hjelp så er de store deler av døgnet alene og mange trenger hjelp til det meste. Hvor hensiktsmessig er det å bo hjemme da? Eldrebølgen virker å være her allerede og det blir ikke noe bedre i åra som kommer...En ting er sikkert, vi må ta vare på den eldre generasjonen bedre enn det vi gjør i dag. Vi kommer alle til å bli gamle før eller siden, er ikke akkurat noe å glede seg over sånn tilstandene er i dag. De fleste vil jo bo hjemme så lenge det lar seg gjøre, men når man er avhengig av hjelp til så og si alt, og klarer så vidt å bevege seg fremover uten å tryne og brekke det som er,  tror jeg ikke det er veien å gå.  

Foreldrene mine brukte begge bleie og rullator før de fikk sykehjemsplass, ute av stand til å ta vare på seg selv.

Faren min pleide å ringe meg når det gikk galt på tross av bleien. Han ble pent nødt til å vente til neste oppsatte avtale med hjemmesykepleien. Tror maks. er tre ganger pr. dag. En gang hadde han helt kokt vann over hånden sin.

Når han var på kortidsopphold, ble det min jobb å gi beskjed om at han ikke var hjemme til de som kom fra Fürst og tok blodprøve 1. gang pr. måned. Dette var utenfor hjemmesykepleiens arbeidsoppgaver, noe jeg ikke var klar over i begynnelsen. Husker at jeg ble skjelt ut av en Fürst-ansatt på jobb, da jeg hadde glemt å gi beskjed. Hun syntes det var veldig ubehagelig å komme til en tom leilighet.

Husker også når faren min ble sendt hjem fra kortidsopphold på en fredag i fellesferien mens jeg var på ferie, og jeg var usikker på om det var mat i kjøleskapet hans.

Mens moren min hadde dårlig matlyst og drakk og spiste svært lite bortsett fra nutridrikk. Det endte da med fall til slutt pga forvirring. Kortidsopphold for å trene seg opp igjen, fram og tilbake mellom hvert fall helt til det ikke gikk lenger. Istedenfor en fast plass på et sykehjem og bli sett til døgnet rundt. Man hører mye forskjellig om sykehjem, men det er langt bedre enn å sitte alene i en stol foran TV og vente på hjemmesykepleien. Også for de pårørende.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 skal ha ros for å bringe eldreomsorg inn i lokalvalget.
En viktig oppgave som tilligger kommunen, men som viser seg å fungere svært forskjellig og helt avhengig av den enkelte kommunens økonomi og prioriteringer.
Til tross for den varslede eldrebølgen, har ca halvparten av landets kommuner ingen planer om å bygge flere institusjonsplasser.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-bodde-annbjorg-81-ingen-grep-inn/15999663/

På TV2-nyhetene tidligere i dag var det en selsom debatt mellom AP og FrP om et mulig bredt forlik med barnehagereformen som mal. Med en så stor forskjell mellom partiene, er mulighetene for en løsning helt i det blå.

Jeg frykter at saken dør ut etter valget og først dukker opp igjen ved neste valg, slik det har gjort de siste tiårene….

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...