Gå til innhold

Hva slags faktorer med selve bilen påvirker ekstra strømbruk når man drar tilhenger?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Har fundert litt frem og tilbake ift. det å dra tilhenger, eller i mitt tilfelle campingvogn, og effektivitet. Jeg kjører Model Y som er helt i teten på det meste hva gjelder effektivitet. Effektivt klimaanlegg, effektiv drivlinje, aerodynamisk, glemmer jeg noe da? 

Hvis man går og kikker litt i andre enden av skalaen kan man finne store firkanta biler med betraktelig høyere forbruk som eksempen Hongqi E-HS9.

I og med at jeg har tenkt å prøve ut å dra campingvogn på langtur med en såpass effektiv bil - vil jeg bli straffet ekstra hardt enn de som gjøre ineffektive biler? F.eks. Hongqi som allerede er lite aerodynamisk, vil det bety at den kan dra en campingvogn uten like mye ekstra forbruk enn Model Y?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (8 minutter siden):

 

I og med at jeg har tenkt å prøve ut å dra campingvogn på langtur med en såpass effektiv bil - vil jeg bli straffet ekstra hardt enn de som gjøre ineffektive biler? F.eks. Hongqi som allerede er lite aerodynamisk, vil det bety at den kan dra en campingvogn uten like mye ekstra forbruk enn Model Y?

I praksis vil ikke en Hongqi få like mye ekstra luftmotstand som en Model Y, men det er andre faktorer som spiller inn også. Som f.eks hvor effektiv motorene er ved forskjellig effekt. 

Lenke til kommentar

Hvordan luftstrømmen/turbolens vel ender opp med å være bak bilen, vil i teorien kunne påvirke hvordan det er med vogn bak. Så handler ikke bare om aerodynamikken til bilen i seg selv. Effekten her vil også være avhengig også av hvor stor åpning det blir bak bilen til selve vognen. 

Så vidt jeg kan forstå, bl.a. pga. høyden og utformingen, er det mulig at "en stor boks av en bil" kan ha fordeler med hvor mye forbruket øker. Men vil jo i utgangspunktet være mindre effektiv.

Er jo strengt tatt også et spørsmål om hvordan høyde og utforming under bil påvirker luftstrømmen, med tanke på hvordan den evt. går opp og treffer annen luft og vognen.

Disse tingene blir jo ikke nødvendigvis så unikt for elbil.

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en Nissan Terrano 2.8liter diesel, og ved sleping av båt "noe mindre luftmotstand en en campingvogn" klarte jeg ikke og dra doningen over 80km/timen spilte ingen rolle om det var flatt eller oppoverbakke.

Nå har jeg en større varebil og det problemet er helt borte, både forbruket og hastighet er nesten ikke målbart m/eller uten henger.

En kuriositet, måtte bruke 4x4 i regnvær med Terranoen i oppoverbakker "80km/t" eller begynte den å spinne på bakhjulene siden drivkraft/vindmotstand/hengervekt var uforenelig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...