Gå til innhold

Stor mengde døde piksler på 3.5 år gammel OLED TV, reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 55" Philips OLED som jeg har tanker om å selge da jeg har erstattet tven. Når jeg hadde en på besøk for å se på tven oppdaget vi begge at det er over 60 døde piksler på tven. Rundt kantene og på 2 steder gruppert i opptil ~6 samlet. Jeg klarer da ikke å selge tven til dens verdi med god samvittighet, og ønsker ikke å må gå mye ned i pris fordi produktet jeg fikk levert har produksjonsfeil.

 

Jeg har erfaring med garanti og skjermer, men ikke den berømte 5 års reklamasjonsretten man har.

Endret av A E S T H E T I C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (6 timer siden):

Produsenter har forskjellig "dead pixel policy" Philips skriver at alle "unacceptable number of defects" vil kunne byttes på garanti.

Reklamasjonsretten overstyrer begrensninger i garantien. Spørsmålet er om det er en vesentlig mangel eller feil på varen. Jeg har ikke veldig mye greie på plasma-TVer, men det at trådstarter mener at han/hun ikke kan selge TVen med god samvittighet uten å oppgi de døde pikslene, tyder jo på at det må betegnes som en vesentlig feil eller mangel.

Jeg ville tatt kontakt med selger av TVen og presisert at det er reklamasjonsretten man ønsker å benytte hvis garantispørsmålet kommer opp. Hvis kontakt med selger ikke fører fram, kan saken sendes til forbrukertilsynet for mekling.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (12 timer siden):

Reklamasjonsretten overstyrer begrensninger i garantien. Spørsmålet er om det er en vesentlig mangel eller feil på varen. Jeg har ikke veldig mye greie på plasma-TVer, men det at trådstarter mener at han/hun ikke kan selge TVen med god samvittighet uten å oppgi de døde pikslene, tyder jo på at det må betegnes som en vesentlig feil eller mangel.

Jeg ville tatt kontakt med selger av TVen og presisert at det er reklamasjonsretten man ønsker å benytte hvis garantispørsmålet kommer opp. Hvis kontakt med selger ikke fører fram, kan saken sendes til forbrukertilsynet for mekling.

Tvert i mot så er reklamasjonsretten mye mindre omfattende enn det mange garantiordninger er. Dell f.eks. dekker alle pikselfeil på skjermer, noe reklamasjonsretten ikke gjør.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Tvert i mot så er reklamasjonsretten mye mindre omfattende enn det mange garantiordninger er. Dell f.eks. dekker alle pikselfeil på skjermer, noe reklamasjonsretten ikke gjør.

Jeg skrev at den overstyrer begrensninger i garantien, ikke at den er mer omfattende. Gir garantien fordeler ut over reklamasjonsretten, er jo det bare fint, men selger kan for eksempel ikke nekte å ta imot reklamasjon på varen etter garantitidens utløp så lenge det foreligger en reklamasjonsrett, eller gi andre betingelser som er dårligere enn de man oppnår ved reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (57 minutter siden):

Jeg skrev at den overstyrer begrensninger i garantien, ikke at den er mer omfattende. Gir garantien fordeler ut over reklamasjonsretten, er jo det bare fint, men selger kan for eksempel ikke nekte å ta imot reklamasjon på varen etter garantitidens utløp så lenge det foreligger en reklamasjonsrett, eller gi andre betingelser som er dårligere enn de man oppnår ved reklamasjon.

Spiller ingen rolle når poenget er at reklamasjonsretten ikke er brukbar mot en håndfull av daue piksler om garantien ikke dekker det. Lykke til med å bruke reklamasjonsretten fordi du har 2-3 døde piksler.

"Stor mengde" kan sikkert være omfattende nok til å være grunnlag til reklamasjon. Men "overstyrer begrensninger i garanti" er feil uansett.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Spiller ingen rolle når poenget er at reklamasjonsretten ikke er brukbar mot en håndfull av daue piksler om garantien ikke dekker det. Lykke til med å bruke reklamasjonsretten fordi du har 2-3 døde piksler.

"Stor mengde" kan sikkert være omfattende nok til å være grunnlag til reklamasjon. Men "overstyrer begrensninger i garanti" er feil uansett.

Han har rett i at den overstyrer mangler i garantien. Han mener i visse tilfeller der garantien er dårligere enn reklamasjonsretten.

Det er ikke snakk om 2-3 døde piksler her. Det er snakk om 60+ døde piksler. Om garantien ikke dekker det, så vil reklamasjonsretten gjøre det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Nei, det er sant. Når det kommer til Philips har de 100% pikselgaranti i 3 år. 

Men reklamasjonsretten dekker begrensningen på 3 år når det kommer til flere titalls døde piksler.

Finner litt ymse om hvilken garanti Philips har. Men uansett så bør "stor mengde" bety flere enn 10 og dekke det som jeg finner på Dustin sine sider. Stor mengde er nok også dekket av reklamasjonsretten der garanti ikke strekker til.

https://www.dustinhome.no/service/pikselpolicies

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Finner litt ymse om hvilken garanti Philips har. Men uansett så bør "stor mengde" bety flere enn 10 og dekke det som jeg finner på Dustin sine sider. Stor mengde er nok også dekket av reklamasjonsretten der garanti ikke strekker til.

https://www.dustinhome.no/service/pikselpolicies

https://www.netonnet.no/content/customerservice/tv-service-og-pikselgaranti#:~:text=Philips gir 100% pikselgaranti i,P- og V-seriene.

 

Hva heter TVen din, trådstarter?

Jeg tror at Philips kanskje har 5 års garanti på Oled-tver.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
15 hours ago, RRhoads said:

https://www.netonnet.no/content/customerservice/tv-service-og-pikselgaranti#:~:text=Philips gir 100% pikselgaranti i,P- og V-seriene.

 

Hva heter TVen din, trådstarter?

Jeg tror at Philips kanskje har 5 års garanti på Oled-tver.

Tven er en Philips 55OLED854/12

 

Legger ved et par bilder av de verste plassene, man ser tydelig at det er i tillegg flere plasser der det er gruppert 4+ piksler som har tatt kvelden, og antar det bare kommer til å bli flere etter bruk. Hadde i utgangspunktet ikke lagt merke til det, og hadde ikke plagd meg over det, men når jeg skal selge så går dette ganske grovt utover verdien.

 

Bildene dekker bare de aller verste områdene, det er flere plasser med flere single piksler her og der bl.a og rundt kantene.

1 (2).jpg

1 (4).jpg

1 (5).jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...