Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Går det fint å bruke 9 år gammel maling?


Anbefalte innlegg

Nå fikk jeg et problem her, driver og maler så gikk jeg tom. Men fant et spann fra 2014 som er igjen litt av. Det ble helt fint når jeg rørte sammen og lukter vanlig maling, er vannbasert. Er det trygt å bruke det, eller vits når jeg sannsynligvis må kjøpe en ny 10 liter til uansett for å bli helt ferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (6 minutter siden):

Nå fikk jeg et problem her, driver og maler så gikk jeg tom. Men fant et spann fra 2014 som er igjen litt av. Det ble helt fint når jeg rørte sammen og lukter vanlig maling, er vannbasert. Er det trygt å bruke det, eller vits når jeg sannsynligvis må kjøpe en ny 10 liter til uansett for å bli helt ferdig?

Hvis malingen er fin og uten snerk og klumper, og ikke lukter muggent, er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar

Står ofte på malingsspann at det kan være fargenyanser mellom spann selv om fargekoden er den samme (men ikke produksjonskode/-dato) og at man dermed bør blande malingen fra spannene før man maler. Du kan med andre ord oppleve en fargenyanse men at det ikke luktet (vannbasert maling kan ‘råtne’) tyder på at kvaliteten er grei. Går ut fra at malingen har stått frostfritt?

Sitat

Malingen kan være utsatt for oksidasjon, mikrobiell vekst eller separasjon av komponenter hvis den ikke er forsvarlig oppbevart.

Malingens holdbarhet kan påvirkes av faktorer som temperatur, fuktighet, lufttilgang og forurensninger. Over tid kan malingen bli fortykket, utskilt vann eller faste partikler, få en ubehagelig lukt eller fargeendringer. Mikroorganismer som mugg og muggsopp kan også begynne å vokse i malingen, spesielt hvis den er utsatt for fuktighet.

(Teksten er fra ChatGPT, orket ikke skrive selv 😆)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...