Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ikke la meg gå 4 dager før oppsigelsestiden


Gjest 9d96f...204

Anbefalte innlegg

Gjest 9d96f...204

Har en litt kinkig situasjon med min nåværende arbeidsgiver. Samtidig litt dårlig informasjon av ny arbeidsgiver. 
 

Jeg slutter nå som sjåfør og har 3 mnd oppsigelsestid. Jeg var grei med min nåværende arbeidsgiver og ga beskjed med engang jeg fikk jobben. Da altså 10 mai. Jeg skal nå over på båt som matros der jeg må kurses og det er her det rabler litt..

Jeg ringte min nye arbeidsgiver for rundt 1-2 mnd siden der jeg ønsket en plan angående hvordan vi skal løse dette kurset altså STCW kurs som tar en uke. Da fikk jeg beskjed om at det skulle vi ordne etter 1 september. Nå ble jeg ringt torsdag 3 august og fikk beskjed om at jeg må ta kurset før jeg får begynne. Okei greit nok.. Jeg finner ett kurs som går fra 28 august til 1 september (min siste arbeidsdag i nåværende jobb er 31 august)

Ringte da altså min nåværende arbeidsgiver og sa jeg må gi meg en uke før i oppsigelsestiden.. jeg får jo selvfølgelig helt klart nei av denne karen (kan nevne det at jeg bytter jobb for det meste pga psykisk helsemessige årsaker og har vært langtidssykemeldt fra nåværende arbeidsgiver med MASSE støtte fra denne arbeidsgiveren) Men nå nekter han meg og tvinger meg for å ødelegge for meg virker det som.
 

Jeg har 5 feriedager igjen tilgode og søkt om ferien og alt men han mener han taper masse penger på at jeg gir meg 4 dager før (kan også nevne at han har ansatt 3 stk siden jeg sa meg opp og det er 4 andre som har sagt seg opp også. De er ferdig samme dato som meg. Men jeg var første person som sendte oppsigelse så tidlig og de andre i slutten av mai. 

Jeg syntes det er smålig å nekte meg for 4 dager..

Har noen vært borti dette og har noen noe tips til hva jeg kan gjøre for å løse dette? Beklager det ble mye skrift og rot men er litt stressende situasjon😮‍💨

 

Anonymous poster hash: 9d96f...204

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9d96f...204
Thor. skrev (15 minutter siden):

Er det mulig å jobbe 2 timer ekstra hver dag de neste ukene kan det være en løsning. 4 dager X 7,5=30 timer. Du har 15 arbeidsdager igjen=2 timer ekstra hver dag i snitt.

Det forutsetter at du har mental helse til det og at det er et ok kompromiss for jobben din.

Nei, det tror jeg ikke min arbeidsgiver ville gått med på. Har jobbet opptil 50+ frem til en torsdag og likevel ikke fått fri en fredag feks. Det er mye penger i hodet der dessverre😅

 

Kakkelfant skrev (35 minutter siden):

Er du med i fagforening?

 

Nei, uheldigvis!

Anonymous poster hash: 9d96f...204

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har bruk for referanse fra nåværende arbeidsgiver hadde jeg gitt beskjed om at siste arbeidsdag blir 25 august, og hvis ikke det gikk så tar du ut sykemelding.

rettelse: be om at du tar ut dine 5 resterende feriedager fredag-torsdag

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Gjest 9d96f...204 skrev (15 timer siden):

Jeg har 5 feriedager igjen tilgode og søkt om ferien og alt men han mener han taper masse penger på at jeg gir meg 4 dager før

Hvis du har 5 feriedager til gode, bør disse normalt tas ut før du slutter. Du har jo både rett og plikt til å ta ut den ferien du har opptjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...