Hei!
Lørdag 15. juli 2023 kjøpte vi en campingvogn. Vi tok en befaring av vognen da vi var å så på den. På befaringen vår hadde vi med oss en fuktmåler, kjøpt på biltema, som skulle måle om det var eventuell fukt i vegger og rundt vinduer. Fuktmåleren skulle gi oss en indikasjon på om det var fukt i vognen. Vi kom ikke til alle steder så fikk ikke gjort en grundig sjekk av alle luker, ei var dette heller en godkjent fuktmålertest slik som blir gjort på serviceverksteder. Det regnet også, og fuktmåleren måler ca. 4 cm ut fra målekulen, så det var umulig å få et korrekt resultat av testen.
Denne dagen valgte vi å ta med oss vognen hjem, da vi på kjøpetidspunktet fant vognen ok.
Onsdag 19. juli 2023 skulle jeg og min samboer vaske ut av vognen og fikk da tatt en mer grundig sjekk av vognen. Det viste seg da at det var fuktskader ved lasteluke samt muggskader. Dette lå skjult under sengen bak sentralvarmerøret. Vi fikk tatt bilder av skadene og tok kontakt med nærmeste verksted for å høre om dette eventuelt kunne ha utviklet seg og spredd seg under gulvet/andre steder. Med forbehold om at skaden ikke hadde utviklet seg ville startprisen på reparasjon være 20 000,-.
Samme dag, onsdag 19. juli 2023, meldte vi fra om skadene vi hadde funnet til selger. Selger nevnte til oss i telefon at han ikke visste noe om disse skadene og at vi hadde brukt lang til på befaring av vognen så derfor måtte vi ha oppdaget det på lørdagen. Skadene befinner seg under sengen og det var ikke naturlig for oss å begynne å løfte opp madrassene og løsne på sentralvarmerøret for å se etter fuktskader der. Han nevnte også i telefon til oss at vi da kanskje kunne komme ned igjen med vognen, men at han måtte snakke med sin sønn. Vi avtalte da at selger skulle melde tilbake til oss neste dag og vi sendte bilder av skadene til sønnen.
Torsdag 20. juli 2023 kl. 14:45 hadde vi enda ikke hørt noe fra selger så vi valgte da å sende han en melding og høre om han hadde fått snakket med sønnen sin. Kl. 16:38 ringte vi han, men fikk ikke svar. Kl. 17:14 ringte vi igjen, men fikk ikke noe svar. Kl. 18:28 ringte vi igjen, men fikk ikke svar. Vi forsøkte også å sende en del tekstmeldinger til selger uten å få svar. Kl. 20:07 ringte vi igjen og da tok selger endelig telefonen. Han skulle postlegge et brev i morgen (fredag 21. juli 2023), men var hemmelighetsfull med hva som stod i brevet. Vi har ytret sterkt ønske om å heve kjøpet i henhold til kjøpsloven, men selger står på sitt med at vi har besiktiget vognen før kjøp.
For oss er det tydelig at det foreligger en mangel og at vi derfor kan heve kjøpet slik som vi tolker lovverket, men selger er ikke samarbeidsvillig…
Noen som har vært borti dette og kan komme med noen innspill, på forhånd takk!