Gå til innhold

Ingen LAN gjennom patchepanel


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

mulig jeg er i tåka og overser noe logisk her. Har en Haug i punkter gjennom huset som går til sikringsskapet. Tenkte jeg skulle sette alle disse i ett patchepanel nå, også derifra inn i switchen, og fra switchen til ruteren. Dog så er det nada null niks lan. Rj45 testeren sier alle punktene er riktig terminert, men jeg får null internett med mindre jeg går fra ruter-svitsj og inn i pcen.

 

beklager rot, men siste innspurt før huset er ferdig gjøres nå, ferdigattest ble sendt til kommunen på torsdag😅

IMG_7078.jpeg

IMG_7079.jpeg

IMG_7080.jpeg

Endret av snqmann95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (Akkurat nå):

Sjekk i begge ender at sekvensen er riktig. Kan være lett å overse at par er byttet om. 

skulle ikke det gitt utslag på nettverkstesteren? Jeg satt på rj45 plugg på ett par kabler i går, fordi jeg tenkte å dra de rett inn i svitsjen, og da hadde jeg internett når jeg gikk rett fra veggkontakt til ruteren. Tenkte det kom til å bli ryddigere med alt i patche panel før svitsjen. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, snqmann95 said:

skulle ikke det gitt utslag på nettverkstesteren? Jeg satt på rj45 plugg på ett par kabler i går, fordi jeg tenkte å dra de rett inn i svitsjen, og da hadde jeg internett når jeg gikk rett fra veggkontakt til ruteren. Tenkte det kom til å bli ryddigere med alt i patche panel før svitsjen. 

Hvis testern blinker i rekkefølge mellom vegg og andre siden av panelet skal det jo være ok.. Du brukte TIA568 A/B antar jeg?

Du har altså koblet PC til vegg, vegg til patch og patch til switch + router til switch?

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (1 minutt siden):

Hvis testern blinker i rekkefølge mellom vegg og andre siden av panelet skal det jo være ok.. Du brukte TIA568 A/B antar jeg?

Du har altså koblet PC til vegg, vegg til patch og patch til switch + router til switch?

Det stemmer. Er det noe jeg har gjort feil når jeg benytter den rekkefølger der? Jeg klarer i så fall ikke å se det. Har brukt B, samme har elektrikeren gjort. 

 

Hårek skrev (2 minutter siden):

Det gir utslag, men kan være lett å overse at lysene på ene siden ikke går i rett sekvens.

Patchepanelet som ting stopper i nå, fungerte når jeg dro veggkontakt rett inn i ruteren.  Kan ta ett bilde av terminering, mulig jeg er i en ikea flatpakket rus som har gjort så jeg er helt borte fra virkeligheten

Lenke til kommentar
process skrev (1 minutt siden):

Du må følge nummerere på patchepanelet eller fargene på raden ved siden av B, ikke bare rekkefølgen for å få korrekt pinout 🙂

Ergo, ikke følge rekkefølgen på vedlagt bilde, men heller rekkefølgen som er fargelagt på patche panelet? Som vil da si hvit oransje,oransje, hvit grønn, grønn, hvit brun, brun, hvit blå, blå?

IMG_7073.jpeg

Lenke til kommentar
1 hour ago, snqmann95 said:

Ergo, ikke følge rekkefølgen på vedlagt bilde, men heller rekkefølgen som er fargelagt på patche panelet?

Hvis du skal følge bildet så må du også følge tallene på panelet.  Ser du nøye etter så ser du at fargene da blir de samme.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (Akkurat nå):

 100 mbit får du om du har noen av parrene korrekt, for å få gigabit må du ha alle på stell.

Jeg fant noen gamle kabler i garasjen hos mine foreldre fra vi hadde lan. Etter mye klundring, så sjekket jeg og de var selvsagt ikke riktig i begge ender engang 😅 mye rart som foregikk i ungdommen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...