Gå til innhold

Ny TV for en uten peiling


Anbefalte innlegg

Hei folkens, etter rundt 15 år uten TV har jeg begynt å bli litt lei av å se film på PC-skjermen og tenker derfor det er på tide å skaffe seg noe bedre. Jeg klarer som regel å gjøre litt research til å ta et OK valg når jeg kjøper noe, men når det kommer til TV føler jeg meg helt fortapt. Frykten for å gjøre et bomkjøp er nok en del av grunnen til at jeg ikke har gjort dette tidligere.

Men så har det seg sånn at det er stor sannsynlighet for at jeg flytter ut av landet om 2-3 år, og det er liten mulighet for at jeg får tatt med meg TVen da. Jeg tenker at det derfor ikke er så lurt å legge altfor mye penger i dette denne gang dessverre.

Planlagt bruk er nok bare film og gaming, har en liten plan om å sette opp en hjemmeserver jeg kan streame fra hvis jeg kommer å langt. Jeg har forsåvidt en stue med mye vinduer og sol på kvelden, så tenker at jeg må prøve å få gjort det så lystett som mulig.

Jeg må vel også regne med at jeg må kjøpe noe for lyden sin del i tillegg, sånn jeg har skjønt det er det ikke mye å skryte av på høytalerne som følger med. Nå har jeg ikke satt meg noe absolutt budsjett for dette, vanligvis er jeg av den typen som gjerne betaler litt ekstra for å få det beste så det er litt vanskelig å begrense seg, men hvor langt kommer man med f.eks 10.000? Skulle gjerne hatt en 65", men tviler litt på at "budsjettet" mitt strekker seg til noe som duger da.

Forhåpentligvis så er jeg lett å imponere da jeg ikke har hatt en TV på så lenge, har ikke 4k på PCen engang :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Leo_ said:

Skal den brukes i et rom som utsettes for mye dagslys eller skal den brukes i et mørkere rom som setter krav til svartnivå?

 

Uansett hvor i stua jeg setter TVen så vil den være utsatt for mye dagslys, spesielt på kvelden. Planen er å kjøpe noen gode lysdempende gardiner sånn at hvis jeg først skal se på film så kan jeg blokkere ut mesteparten av lyset. Men det spørs jo om jeg orker å gjøre det hver eneste gang jeg skal bruke TVen, så det utelukker nok OLED? Hadde jeg vært alene hadde gardinene for det meste vært lukket, men samboeren min foretrekker mest mulig lys til alle tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lg oled til både stuen og pc rommet, det fungerer like bra i begge tilfeller.

Hvis du er usikker så kan du jo bestille den på nettet, da har man 14 dagers angrerett.

I en stue så vil jeg anbefale at man går for en 65 tommer eller større, under så vil man som oftest angre. Man behøver ikke en stor stue for å få gleden av en litt større skjerm.

Med den svake kronekursen så kommer man ikke langt med 10 000, en tv er også en investering som man vil ha glede av i flere år.

C serien til lg er meget populær, du kan evnt se etter en pent brukt skjerm.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar

Ser at Komplett har tilbud på TCL C735 65", 8.990,-

Edit: Siden det snart er Fotball-VM skal du ikke se bort fra at det kan komme noen gode tilbud 😃

Aner ikke noe om TCL annet enn at det er et stort kinesisk merke (visstnok #2 i antall produserte enheter på verdensbasis).

 

Sitat

TCL er en kinesisk produsent av elektronikk og TV-er. TCL har blitt en av verdens største produsenter av TV-er og har en markedsandel på 10% i USA¹. TCL har også blitt kåret til verdens nest største TV-produsent i 2020. TCL har også vunnet flere priser for sine TV-er, inkludert "Best Buy" fra Consumer Reports. TCL har også blitt rangert som nummer 2 i verden for antall solgte TV-er i 2020. TCLs TV-er er kjent for å være rimelige og ha god bildekvalitet.

Kilde: Samtale med Bing, 15.7.2023


https://www.techweekmag.com/reviews/tv/tcl-c735-review/

Endret av NoBo
La til om fotball-VM
Lenke til kommentar
1 hour ago, NoBo said:

Ser at Komplett har tilbud på TCL C735 65", 8.990,-

Aner ikke noe om merket annet enn at det er et stort kinesisk merke (visstnok #2 i antall produserte enheter på verdensbasis).

 


https://www.techweekmag.com/reviews/tv/tcl-c735-review/

Les gjerne guiden min lenket i posten min ovenfor. Anbefaler å steppe opp til TCL C835 (eller C935). MYE bedre TVer. I en helt annen klasse. C735 har ikke local dimming engang. Avhengig av budsjett og avstand (mellom hodet og TVen) kan en vurdere å gå ned til 55"

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Slaps skrev (11 minutter siden):

Les guiden gjerne guiden min lenket i posten min ovenfor. Anbefaler å steppe opp til TCL C835 eller C935. MYE bedre TVer. I en helt annen klasse. C735 har ikke local dimming engang.

Greit nok det men jeg oppfattet det som at TS’ ønske var å holde seg innenfor 10k og da kan man ikke velge på øverste (eller nest øverste) hylle; 65" C835 har pt. en laveste pris på 13.990,- så da var C735 ment som et forslag på TV innenfor budsjett 😉

Jeg har sett listen din (😃👍) men kan ikke se at den har noe som passer for TS’ budsjett(?) og da blir den heller ikke så nyttig i denne tråden (gitt budsjettet). Det er et godt utvalg av ulike 65" TV-er til under 10k listet hos Prisjakt; har du noen forslag til TS som gir best ‘Bang for the buck’ fra den listen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt beste råd er å kjøpe en OLED eller en LCD med local dimming. Konkret LG OLED CS/B1/C2 eller TCL LCD C835 eller høyere.

TV-markedet er dessverre veldig top-heavy. Man får rett og slett ikke noe særlig forbedring av modellene som ligger i lavere pris-klasser år etter år. Det har faktisk gått motsatt vei de siste årene for mid/low-end modeller, man får MINDRE for pengene enn før (se Samsung sine LCDer f.eks.).

 Klarer man å strekke seg til modellene jeg nevner ovenfor får man mye TV for pengene. 

Mulige alternativer er å gå ned til 55", vente på tilbud eller spare litt mer.  Jeg forstår at denne prisklassen ikke er for alle, men ser man på film/tv-serier/spill får man mye igjen for det. Ser en kun på linær tv i 720p/1080p går det greit med billigere tver

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
6 hours ago, Slaps said:

TV-markedet er dessverre veldig top-heavy. Man får rett og slett ikke noe særlig forbedring av modellene som ligger i lavere pris-klasser år etter år. Det har faktisk gått motsatt vei de siste årene for mid/low-end modeller, man får MINDRE for pengene enn før (se Samsung sine LCDer f.eks.).

Det inntrykket har jeg også for Samsung. Fikk heldigvis kjøpt en rimelig og bra LCD før de begynte å skimpe på dette. Nå virker folk mer negative og klager til og med på modeller som ligger mange hakk over den jeg kjøpte.

Samsung har før vært en rimelig stabil leverandør hvor du fikk god verdi for pengene. Synd å se dem skusle bort dette fortrinnet på mid-range +/-. Mye av kjøpene til folk flest ligger jo her.

Greia er vel å satse mer på dyrere modeller fordi folk kjøper TV såpass sjelden av det er mye mer lønnsomt. Fortjenesten på disse modellene er nok mye høyere.

Generelt ser en jo at i ting samfunnet polariserer seg mer mot ytterpunktene topp og bunn på bekostningen av mellomsjikt og det er jo en del merkelige og falske ideologier som får fotfeste i vesten, så får bare håpe ting normaliserer seg mer etter hvert isteden for at dette får fortsette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
3 hours ago, Slaps said:

en EU QN90B er dessverre ikke lik en NA QN90B. EUen er merkbart dårligere, med et helt annen type panel. EU QN90B er mer lik NA QN85B

 

er lett å gå i denne fellen og alle bør notere seg hva Samsung driver med her

 

Har selv hatt den for test og var et VA panel. 
Derimot QN90A serien hadde en blanding av så og si alle, samt VA så var Lotto det året. 
 

Så hva er så mye dårligere med den Europeiske versjonen?

Hadde du sagt 85B hadde jeg vært enig 👍 

Har du selv testet QN90B? 

Edit: Kan nevne refleksjon på Qled siden 2020 er så og si likt mtp regnbue effekt med lysrefleksjoner, så dette er hva jeg ville lagt mest vekt på hvordan rommet er, her har Samsung gått bakover mens QD oled gjør det bedre enn samtlige nyere tv på markedet med refleksjon.
 

Hisense U8AH på black friday kan være en god deal også men om 55” er nok så er den absolutt best i det sjiktet  med tanke på pris.
 

Dette er de laveste modellene jeg tester selv så pris under disse er ikke mitt området da jeg fokuserer på gaming tv dog en kan gå for mindre variant av en Lg dog eller brukt på Finn i nærområdet så du kan se før du kjøper. 
 




 

 

Endret av vampyrica
Lenke til kommentar

Trodde poenget med å ha modellnummer på TVer var at du skulle få ting etter spesifikasjoner som holdt seg rimelig innenfor det som er vesentlig. Det å bytte ut panelet slik det passer for fabrikker tilsvarer jo mer å bare selge noe som random TV og bare droppe modell-nummer. Er klar over at mange skriver "specifications subject to change", men ikke at de gjør så store inngripende endringer uten at du får beskjed om det.

Det blir jo litt som om jeg skulle betalt TVen med en viss prosent monopol-penger.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil om QN90B og ulike paneltyper, i så fall så er det jo positivt for oss europeere, i år. Men shady praksis er det i hvert fall og Samsung har holdt på slikt lenge. Skulle jeg kjøpt Samsung i morgen ville jeg researched nøye før jeg kjøpte, men det at vi i det hele tatt må forholde oss til dette synes jeg er kjedelig og unødvendig 

 

edit: har ikke testet QN90B selv, det er erfaring fra QN90A året før som du er inne på

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
10 hours ago, Slaps said:

Mulig jeg tar feil om QN90B og ulike paneltyper, i så fall så er det jo positivt for oss europeere, i år. Men shady praksis er det i hvert fall og Samsung har holdt på slikt lenge. Skulle jeg kjøpt Samsung i morgen ville jeg researched nøye før jeg kjøpte, men det at vi i det hele tatt må forholde oss til dette synes jeg er kjedelig og unødvendig 

 

edit: har ikke testet QN90B selv, det er erfaring fra QN90A året før som du er inne på

Nå er det ganske shady med alle de store, en stor fellesnevner er firmware som gjør det verre over tid, men en god del beskytter sitt merke og alltid sier siste update er best selv med kun noen dagers testing, dette er universal mentalitet, men irriterende å kjøpe produkter som dette og ikke være på nett etter man finner firmware hvor alt ser bra ut som kan være subjektivt også. 
uavhengig merke så må man ha ekstern tilgang på apps skal man ha set beste ut av tv, business as usual og noe EU garantert vil gjøre noe med en gang, siste årene foruten Panasonic har vært notoriske med degradering så vi kjøper oftere.


i år har Samsung, Lg og Sony allerede rukket å komme med en dårlig, men nå kom de også litt tidligere på markedet enn i fjor. 

Du gjør absolutt det rette ved research, de fleste store på YouTube lever dessverre av dette og ofte link til å kjøpe hva de anmelder.   
Vincent Teoh er nå best her selv om han har preferanser som de fleste men han er flink til å gå gjennom pluss og negative sider. 
 

Men uansett all research er god research, litt her og der så får man ofte et greit bildet men som gamer ville jeg holdt meg unna TechwithKG, noe du nevner godt med QN90A, året som han og mange mistet kredibilitet ved å si QN95A er beste gaming skjerm men dog så fungerte aldri eller verken har fungert local dimming i spill fra dag 1 og fortsatt idag. (Noe Samsung generelt sliter med men 2021 var en flopp dog bra bildet til tv bruk). 
 

Så hvor man gjør research er viktig men i og med der vi som regel gjør research tjener penger via link spesielt til å kjøpe samme produkter de har eller går gjennom eller noe så sært som reklame video med seg selv så burde det gå noen bjeller. 
 

Skal runde av med om en har kjøpt en premium tv ifjor er det lite å hente i år med oppgradering så anbefalning mtp pris blir en god fjorårets modell da forskjellen er minimal på samtlige modeller (Første året hisense er her med topp modell så den kan jeg ikke sammenligne med fjorårets men prismessig beste led, firmware her trengs det litt mer erfaring ☺️).

Panasonic MZ2000 55 eller 65” blir nok eneste wow faktor i år men pris deretter, men har man eldre tv så er det noen wow ifjor og i år uansett, prisforskjell er litt vanskelig å forsvare fra ifjor til i år så greit å vente til black friday. 
 

så gjør som Slaps her, gjør research for det er feller med samtlige merker (foruten Panasonic så langt men et niche marked så de kan ikke gjøre samme feilene som de største).

Ha en god dag ☺️

Lenke til kommentar
11 hours ago, vidor said:

Trodde poenget med å ha modellnummer på TVer var at du skulle få ting etter spesifikasjoner som holdt seg rimelig innenfor det som er vesentlig. Det å bytte ut panelet slik det passer for fabrikker tilsvarer jo mer å bare selge noe som random TV og bare droppe modell-nummer. Er klar over at mange skriver "specifications subject to change", men ikke at de gjør så store inngripende endringer uten at du får beskjed om det.

Det blir jo litt som om jeg skulle betalt TVen med en viss prosent monopol-penger.

Ikke nok med dette, men nå er det viktig å være på rette firmware i tillegg, begynner å bli komplisert for vanlige brukere men viktig at folk leverer tilbake når man ikke er fornøyd. 
 

Men et godt poeng med monopol penger.👍

Lenke til kommentar

Andersson er ikke noe jeg ville kjøpt for en TV jeg skulle hatt i mange år. Dette er normalt et merke som legger seg i et sjikt hvor folk som bryr seg mer om prisen enn kvaliteten.

Med det sagt, så kan du vel også være superheldig å få et godt produkt til en lav pris, men sannsynligvis ikke.

Det er noe dyrere med merkevarer, men det slår teknologisk de OEM-leverandørene som leverandører som Andersson har å velge i.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, vidor said:

Andersson er ikke noe jeg ville kjøpt for en TV jeg skulle hatt i mange år. Dette er normalt et merke som legger seg i et sjikt hvor folk som bryr seg mer om prisen enn kvaliteten.

Med det sagt, så kan du vel også være superheldig å få et godt produkt til en lav pris, men sannsynligvis ikke.

Det er noe dyrere med merkevarer, men det slår teknologisk de OEM-leverandørene som leverandører som Andersson har å velge i.

Jepp skal man ha en rimelig tv så er nok tcl veien å gå, de har i hvert fall paneler fra samsung.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...