Gå til innhold

Tunge kriminelle fra Sverige flyttes til Oslo via organisasjon.


Anbefalte innlegg

Aftenposten har en artikkel om at harde kriminelle fra Sverige som vil ut av miljøet flyttes til Oslo. 

Dette som del av såkalt avhopperprogram. Harde svenske kriminelle får flytte bort fra sitt miljø til Oslo. Dette via en svensk og norsk organisasjon. 

Artikkelen beskriver mer

https://www.aftenposten.no/oslo/i/GM8mB9/om-noen-dager-flytter-en-mann-inn-i-denne-leiligheten-da-forsvinner-han-fra-alt-og-alle-han-kjenner

 

Jeg er overrasket over at harde kriminelle som må flykte bort for å muligens kunne starte på nytt flyttes til en storby i Norge (Oslo) med lett tilgang på harde miljø, samt mer risiko for å bli snappet opp.

Det er jo allerede på politiet sin liste at svenske harde kriminelle nå forgrener seg til Oslo. 

Fatter ikke at man fokuserer mer på mindre byer i distriktene. Hva tenker politi, Oslo osv om at en organisasjon driver botilbud til harde kriminelle fra Sverige. 

Ønsker selvsagt harde kriminelle som vil ut lykke til, samtidig er det en tilbakefallsrate og risiko.

Hva naboer og borettslag osv tenker om dette er åpent spørsmål. En organisasjon som leier eller eier leiligheter kan jo ta inn hvem de vil der. 

Må si jeg ble undrende og skeptisk til dette. Spørsmålet og skepsisen er hvorfor til Oslo? Er det lettere å lære et lovlydig liv i en storby, hvor det er like forhold/omgivelser man dro fra?

Ett klipp Aftenposten:

Screenshot_20230713_003452_no.cita_edit_139719374690137.jpg

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Tunge kriminelle fra Sverige flyttes til Oslo via organisasjon.
Videoannonse
Annonse

Tanken er nok god, men skeptisk hvis dette "programmet" får fotfeste for lenge i Norge. Da kan gjengproblemet fort bli et større problem enn det det er allerede.

Finnes det statistikk som viser suksessraten på dette opplegget? Har ikke abonnement på Aftenposten og har dermed ikke lest hele artikkelen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er vel bare en forlengelse av at fengsel som fører til en videreutdannelse av kriminelle, slik at man kan få nye gode miljø som plukker en opp slik at en kan ta enda mer utdannelse og i tillegg få nye jaktmarker en kan operere i.

Det må da være grenser for hvor naiv og tåpelig de folkene som tilrettelegger for dette egentlig er.

Det skal ikke så mange hjerneceller til for å forstå at dette er akkurat det motsatte av hva de trenger i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (21 minutter siden):

Savnet info i artikkelen om faglige argumenter for storbyen Oslo.

Kanskje er tanken at de skal eksponeres for kriminelle miljø i Oslo og klare å ta avstand i praksis? 

Kanskje tanken er å avvenne dem med ting kriminalitet gradvis, siden miljøet i Oslo er mindre hardt enn i Sverige?🤪

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Savnet info i artikkelen om faglige argumenter for storbyen Oslo.

Kanskje er tanken at de skal eksponeres for kriminelle miljø i Oslo og klare å ta avstand i praksis? 

Oslo? Spørsmålet må jo heller være hvorfor vi importerer kriminelle med viten og vilje, må jo være det eneste landet i hele verden som gjør dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de angrer mye, og hater det de stelte istand til seg selv, så vil jeg tro at de ser dette i ett større perspektiv, og vil dermed svært svært gjerne at andre ikke følger i deres fotspor. Derfor forventer jeg at de melder seg frivillig, rett etter innflytting, til å holde foredrag til Norske ungdomselever om hvor jævla hjernedødt det er å menge seg med kriminelle miljøer når man er ung.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (2 timer siden):

Oslo? Spørsmålet må jo heller være hvorfor vi importerer kriminelle med viten og vilje, må jo være det eneste landet i hele verden som gjør dette.

Det er jo lov for kriminelle å flytte til Oslo fra Sverige osv. Det er også lov for ulike aktører å tilby kriminelle fra andre land botilbud i Oslo osv. 

At en organisasjon samarbeider med organisasjon i Sverige for å få kriminelle til Oslo, er underlig. En ting er økonomisk profitt, men hva med etikken her? At Oslo skal avlaste svært tungt belastede storbyer i Sverige? Hva med landsbygda i Sverige? 

Vi snakker ikke om soning her. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 timer siden):

Fatter ikke at man fokuserer mer på mindre byer i distriktene.

må vel være en stor by sånn at de drukner i mengden tenker jeg.

på et lite sted blir det fort folkesnakk og sladder og det kan ødelegge opplegget med rehabilitering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

må vel være en stor by sånn at de drukner i mengden tenker jeg.

på et lite sted blir det fort folkesnakk og sladder og det kan ødelegge opplegget med rehabilitering.

Den ser jeg. Men i byer på rundt 80.000 + kan man forsvinne litt. Da har man en andel byer å ta av i Sverige. 

Utseende teller også litt inn. Vedr. harde tatoveringer, væremåte osv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...